Vanliga jobbproblem folk tar upp i terapi – och tipsen de får

Jennifer Aniston i The Morning Show

Tvekar du på ditt jobb? Är konflikterna för många och stressen för hög? Du är inte ensam. Jobbekymmer är ett vanligt ämne för terapeuter och att ta itu med grubblerierna kan ge dig många värdefulla insikter.
17 november, 2021
TV: 5 tecken på att du ska säga upp dig
1:22

Efter reklamen: TV: 5 tecken på att du ska säga upp dig

(1:22)

I Huffington Post delar ett gäng terapeuter med sig av de vanligaste jobbrelaterade problemen som de diskuterar med sina klienter – och kloka tankar och råd att ta med sig. Känner du igen dig?

1. Insikten om att drömjobbet inte är det du faktiskt vill

Våra intressen och prioriteringar förändras med åren och nya erfarenheter. Och att inse att ens drömjobb inte var ett drömjobb kan skapa en stor identitetskris. Vem är jag då? Och den långa utbildningen jag skaffat? Var det i onödan? Ska jag sadla om? Till vad?

Lösning: Det här skapar många frågor som det kan vara värdefullt att få hjälp att navigera igenom. En viktig fråga att ställa sig är att säkerställa om det verkligen är jobbet som är orsaken till känslan av vilsenhet.

2. Navigera konflikter med kollegor och chefer

Vi tillbringar en stor del av vår vakna tid på jobbet och att trivas med våra kollegor är viktigt. Att det uppstår konflikter är nästan oundvikligt och vi har alla olika sätt att hantera dem – vilket ibland bara förvärrar problemen.

Lösning: I terapi kan man få hjälp med kommunikationsstrategier, och att sätta lämpliga gränser. Ofta är chefen en del av problemet och då gäller det att bena ut vilka vägar det finns att gå för att lösa situationen. Det kan också vara relevant att kika på tidigare jobbrelaterade konflikter och se om man hittar mönster, så att man inte överför gamla känslor till nya situationer.

3. Omställningen och nya roller efter pandemin

För många är det en stor och jobbig omställning att börja arbeta på kontoret igen. Inte bara för att man måste anpassa sig till nya rutiner, utan också för att man känner oro inför de nya arbetssätt och roller som skapats. Kanske tycker man att det är obehagligt att röra sig i stora folkmassor och har tappat lite av sina sociala kompetens.

Lösning: Det kan låta som ett enkelt svar, men här är viktigt att vara ärlig mot sig själv. Identifiera dina behov och agera på dem så att du trivs i de nya förutsättningarna.

4. Hantering av microaggressioner och fördomar

Många jobbkonflikter präglas av underliggande microaggressioner och olika slags fördomar. Ibland ligger de och puttrar och förgiftar i det lilla, ibland tar de större proportioner.

Lösning: Här gäller det att våga säga ifrån, något som kan vara lättare sagt än gjort ibland. Och synliggöra strukturerna för HR och chefer så att rätt åtgärder kan sättas in.

5. Osynk mellan jobb och fritid

Hemarbete har för många varit både av godo och av ondo. Å ena sidan har det gett större möjligheter att styra sin egen tid och minskat lite på vardagsstressen. Å andra sidan har gränsen mellan jobb och fritid suddats ut.

Lösning: Var noga med värna om din lediga tid, ta raster och våga vara onåbar ibland.

6. Att inte känna sig tillräckligt uppskattad på jobbet

Jobbet är en stor del av våra liv och att känna sig uppskattad i sin arbetsroll är viktigt. Känner man sig inte sedd och inte får möjligheter att växa och utvecklas känner man sig otillfredsställd. Det kan i sin tur leda till stress, oro och depression.

Lösning: Förutom att söka andra jobb är det viktigt att se till att utveckla sig själv och det man brinner för vid sidan av arbetet. Det kan ge den energi och bekräftelse man saknar från jobbet.

7. Stress och utbrändhet

När man tappat lusten och passionen man en gång kände för sitt arbete, motivationen är som bortblåst och inte minst känner sig helt slutkörd och nere…. Då är risken för att man brakar in i väggen skyhög – om det inte redan är för sent.

Lösning: Ofta vill man inte riktigt inse vad det är som håller på att hända, men terapeuten ser det fort. Då gäller det att ringa in vad det är som skapat den här situationen. Gör arbetsmiljön att utbrändhet till slut är oundvikligt, eller är man själv en bidragande faktor med för höga krav på sig själv och alldeles för lite vila och återhämtning?

Foto: Apple TV

TV: Manipulerande saker vi (ibland ovetandes) säger på jobbet
1:27

Efter reklamen: TV: Manipulerande saker vi (ibland ovetandes) säger på jobbet

(1:27)

Missa inte

9 härskartekniker att se upp för

Så viktigt!

Här är arbetsplatserna där det finns flest psykopater

Och här är yrkena som INTE lockar...

Manipulativa saker din chef säger utan att du märker det

Hur många av de här har du hört – eller sagt?