Populärt: Serietips Trender Filmtips Intervjuer Resguider Årshoroskop 2025

Stjärnskottet Becky and the birds: "Jag har alltid jobbat bra i motvind"

01 jul, 2025
becky and the birds poserar mot vit vägg
Hedvig Moberg/Ph-any
ELLE möter Becky and the birds, som med nyfikenhet som ledstjärna bryter ny musikalisk mark.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
POV #37Brand logo
POV #37

”Det är allt jag är – det jag brinner för, det jag lever för, det jag … andas.” I komplett look från Acne Studios och med en hjärtberlock strax under höger öga, svajandes från de bruntonade solglasögonen, står musikfenomenet Becky and the birds på scen. Det är gala och det är tacktal, för vilandes på Beckys underarm finns en statyett av glas. ”Grammis 2025”, lyder statyettens inskription. ”Årets producent” likaså. Och vad Becky benämner som ”det” i sitt tacktal är vad hon ser som sitt själsliga och kroppsliga kall: att producera musik.

Några veckor har gått sedan den kvällen.

– Det sjunker in mellan varven. Det går i loopar av att jag tänker på den, glömmer bort den, tänker igen, och det känns mäktigare varje gång. Det är som en comfort pillow: känner jag mig lite nere så … har jag i alla fall en Grammis, säger Becky och skrattar till.

Annons

Beckys kreativa universum

Utanför fönstret finns Manhattan, bagels och skramlande tunnelbanetåg. Becky är i New York. Resan är en mix av business and pleasure – det ska strosas, uppträdas, sittas i sessions med andra musikaliska kreatörer men också simultant ses till att mobiltelefonens inspelningsapp fylls till bredden. För att samla in ljudklipp från omgivningen, från vardagen, från telefonsamtal, från barndomens tv-program eller, ja, näst intill från vad, var och vem som helst som just då väcker intresse, är en bärande aspekt i Beckys kreativa universum.

– Jag spelar in allt! Det har blivit ett special­intresse. Det kan vara en bil som åker förbi som låter bra. Som producent och låtskrivare blir man extra receptiv för intryck. Ens sfär blir en ständig källa till inspiration.

FAKTA

Namn: Thea Gustafsson.
Ålder: 29 år.
Yrke: Artist och producent.
Bor: Stockholm.
Familj: Partner Elsa.
Följ: @beckyandthebirds

Vad Becky sedan gör med inspelningarna, hur hon skapar en säregen ljudbild genom sitt sätt att inkludera och integrera dem i sitt drömska proddande, är precis vad som gjort Becky and the birds till ett namn på allas läppar. Den elektroniska musiken behöver höras för att förstås men har beskrivits som eterisk, oberäknelig och hypnotisk, nyfiken, innovativ och modig. Becky själv har svårt att hitta de rätta orden och aktar sig för att placera musiken i en särskild genre.

Annons

– Min musik är mer intuitionsbaserad än så. Den är som en produktionsdriven obskyr öppen dagbok och kan förvandlas till vad som helst utifrån det.

Debutalbumet Only music makes me cry now

I slutet av 2024 släpps debutalbumet Only music makes me cry now och genom det befäster Becky sin plats som internationell musik­export. Efter att kärleken till musiken väcks tidigt i barndomshemmet i Örebro med en dragspelsmusiker till pappa och en storasyster med högtalare fulla av hiphop och r’n’b söker Becky sig till en producent- och låtskrivarskola uppe i norr.

Men på producentlektionerna är hon den enda i klassen som inte är man och hon inser snabbt att vad som förväntas av henne är något annat jämfört med vad som förväntas av klasskamraterna.

– Det var typ out of question att vara kvinna och producent. Det här var 2014. Jag fick mycket nedlåtande kommentarer, ingen hade någon förhoppning kring det jag skapade och ingen förväntade sig något heller. Jag blev ständigt ifrågasatt, vilket jag fortfarande kan bli, kring hur mycket jag egentligen proddat själv eller om någon snubbe hjälpt mig. Men jag kände att det här är mitt kall. Och jag har alltid jobbat bra i motvind.

Annons

Jag har aldrig låtit mig stoppas av normer eller ledas av vad som kan bli framgångsrikt, och det är jag stolt över

Becky and the birds

Becky slutar gå till lektionerna. I stället låser hon in sig i studentrummet framför datorn, mikrofonen, två högtalare och en keyboard. Eftersom hon saknar teknisk skolning är spelplanen fullkomligt fri, och hennes unika sound mejslas fram. I dag snackas det i musikbranschen om hur Beckys experimentlusta, som hon fick med sig från det där studentrummet, tänjer musikproducerandets gränser.

– Jag söker hela tiden nya vägar. Jag ger slumpen spelrum. Jag har aldrig låtit mig stoppas av normer eller ledas av vad som kan bli framgångsrikt, och det är jag stolt över.

Turnéplaner i Europa och USA

Musiken leder snart till framgång ändå, och framgångssagan tycks bara ha börjat. Just nu planeras turnéer i Europa och i USA (”det känns som att jag ljuger när jag säger det, herregud vad kul det ska bli”), hon har konsert på Way out west i augusti, och ett andra album är snart i mål. Senaste singeln Should’ve known better (choices), ser hon som en brygga mellan album ett och album två – som spås bli hennes mest experimentella projekt hittills.

Annons

– Man får … hålla i sig, skrattar den prisbelönta producenten.

Trots att nio år gått sedan utbildningen var Becky nominerad som ensam kvinna i kategorin Årets producent. Yrket är fortsatt mansdominerat. Att stå som exempel för förändring i branschen ser Becky som givet.

– Det finns ett klyschigt citat, ”I come as one but I stand as a thousand”, och i bland känns det verkligen så. Jag gör inte det här bara för mig själv. Det händer något när man plötsligt är i linje med det man är menad att göra. Det är en utomkroppslig känsla, man är större än här och nu, större än det liv man trott man ska leva – och ingen ska begränsas från att nå dit.

Annons