Populärt: SerietipsTrenderFilmtipsIntervjuer

Moderaterna om kritiken efter Beyoncé-memen: "Nu går vi vidare"

20 aug, 2018 
AvSofia Börjesson
Ulf Kristersson (M) run the world, enligt Moderaternas egna annons som snurrar på sociala medier just nu tillsammans med en bild på Beyoncé – och folk är allt annat än glada. Vi ringde och frågade Moderaterna i Stockholm hur det blev så här.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Det var många som höjde på ögonbrynen när de scrollade igenom sina sociala flöden under helgen. Plötsligt dök nämligen en väldigt märklig annons upp från Moderaterna i Stockholms stad och län. Eller var det en meme?

Hur som helst: vi möttes av ett bildmontage där partiledaren Ulf Kristersson (M) har tagit Beyoncés plats i täten, tillsammans med sångerskans feministiska textrad: ”Who run the world?”. Ovanför bilden finns även uppmaningen: ”Rösta på team Ulf” följt av en bicepemoji.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Många ställde sig genast frågande. Vad är det som händer? Vad betyder det? Är det ett skämt? Har någon hackat Nya Moderaternas Facebook? Har vi just bevittnat resultatet av ett insider-jobb på det moderata högkvarteret? För det här kan väl inte vara på riktigt?

Jo, det kan det.

Kommentarsfältet under den sponsrade Beyulfé-annonsen växte i 220 spaltkilometer i timmen. Många undrade om det ens är lagligt att använda sig av en känd artist i valkampanjen utan att be om lov? Och menar Nya Moderaterna att det är vita medelålders män från överklassen som ”run the world”? Är detta ett erkännande av patriarkatet?

Så här skriver några av kritikerna på Facebook:

Moderaterna har fått stark kritik efter en annons med Ulf Kristersson, Beyoncé och låten
Källa: Kommentarsfältet på annonsen, Facebook.

Vi ringde upp kommunikationschefen Mattias Thorsson på Moderaterna i Stockholms stad och län för att få svar. För frågorna var som sagt många.

Annons

Berätta. Hur gick det till när annonsen togs fram?

– I ärlighetens namn så gjordes den här på digitala avdelningen som en rolig grej. Det var ingen stor annons eller så, bara en av många. Syftet var att väcka ett leende, den är ju uppenbart humoristisk. Det finns inget djupare syfte än så.

Men hur är det meningen att man ska tolka den? Vad betyder den?

– Man ska nog inte försöka tolka den alls faktiskt. Det var bara ett sätt att försöka vara rolig, och många har också uppskattat annonsen. Den är ett skämt, en rätt oskyldig grej faktiskt. Men sedan finns det också väldigt många som tolkar in mycket felaktigt i den, och det ska man inte göra.

Ja, många tolkar in saker i den. Kan du förstå kritiken?

– Ja, vi tar naturligtvis alltid till oss av synpunkter. Men så här: om man vill kan man syssla med ”medvetet missförstånd”, och då försöker man tolka in allt möjligt i allt möjligt. Antingen tyckte man att det var kul eller så tyckte man inte det – nu går vi vidare.

Annons

Ja, alldeles strax… Många undrar om det är lagligt att använda sig av en känd artist i sin valkampanj utan att be om lov. Hur ser ni på det?

– Det handlar om olika aspekter. Det finns en skillnad mellan politisk reklam och kommersiell reklam. Och det här faller inom ramen för satir. Ulf är väldigt cool, men vi tror inte på fullt allvar att han hänger med Beyoncé – du får gärna citera mig på det. Det här är ett uppenbart satiriskt montage, och då är det andra regler som gäller. Men det är klart man ska var försiktig!

Hur ser ni på kritiken att ni ställer en vit medelålders man framför en svart kvinna och använder en feministiskt kampsång när er partiledare inte kallar sig för feminist?

– Vi tänkte som sagt inte utifrån de perspektiven. Vi tycker ju också om sången och Beyoncé, och vi spelade den flitigt när vi gick i Pride-tåget med Anna Kinberg Batra. Jag tolkar Ulf som en person som jobbar hårt för jämställdheten, och det rimmar väl med låten.

Annons

Så här efter stormen, hur ser ni på annonsen?

– Jag tycker fortfarande att den var ganska kul. Humoristisk. Jag hoppas att ingen tar illa vid sig, vi är mitt i en politisk kampanj och tonläget är hätskt. Se det här som bra humor eller dålig humor, men fokusera hellre på viktigare politiska frågor. Bland annat att kvinnor ska kunna känna sig trygga. Det rimmar väl med Ulf Kristersson och Moderaterna.

Ångrar ni annonsen?

– Nej, vi ångrar den inte.

Den som närläser kommentarsfältet kan se att det är flera som har försökt höra av sig till Beyoncé och hennes skivbolag för att göra henne uppmärksam på hur hennes låt och bild används i den svenska – och borgerliga – valkampanjen. Vi lovar, högtidligt, att rapportera vidare om Queen B bestämmer sig för att stämma.

Läs mer:

20 helt random frågor till Ulf ”CAPS LOCK” Kristersson (M)

Att dejta – eller att inte dejta – någon som röstar på ett annat block

5 detaljer från Beyoncés spelning i Stockholm som du bara måste ha koll på

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Annons