Att sticka är lika bra för kroppen som att meditera

Att sticka är lika bra för kroppen som att meditera

Tänker du att stickning är något för mormor och farmor? Att det är för svårt? Att det bara tar tid? Tänk om, tänk rätt. Stickning är bra för både kropp och själ.
17 september, 2016

Förutom att det, om man blir duktig på det, kan resultera i snygga och användbara halsdukar, vantar och tröjor så har det flera fördelar – inte minst för unga människor mitt i karriären och studier med fulla scheman och stressiga dagar. Och det är nästan gratis!

5 hälsofördelar med att sticka

Att sticka har flera hälsofördelar.

Att sticka har flera hälsofördelar.

1. Samma fördelar som meditation

Så fort du har lärt dig att sticka och inte behöver fokusera på att omsorgsfullt linda garnet runt stickan för att göra en maska så kan det vara väldigt avslappnande. Enkla projekt består ofta av mönster som upprepas om och om igen och när du lärt dig mönstret kan du slappna av låta muskelminnet styra rörelserna. Då får de rytmiska, avslappnade repetitionerna samma fördelar för kropp och själ som meditation. Och som bonus producerar du något fint till dig själv eller någon annan.

2. Minskar symtom från ångest, stress och depression

De repetitiva rörelserna och det fokus som stickning kräver kan öka välbefinnandet och minska symtom från ångest, depression och stress. Att sitta still och sticka sänker faktiskt pulsen och minskar blodtrycket på bara ett par minuter. Så om du känner att ångesten stiger eller du börjar känna dig deppig så kan det löna sig att sträcka sig efter stickorna så att symtomen kanske minskas.

3. Hjälper till att förbättra motoriska funktioner

Eftersom stickning stimulerar nästan hela hjärnan på en och samma så kan det kan användas för att hjälpa personer med sjukdomar som Parkinson för att förbättra deras motoriska funktioner. Stickning hjälper både med att bättra på finmotoriken och distrahera från andra smärtsamma symtom som sjukdomen har.

4. Håller hjärnan i trim

Ju mer du använder din hjärna, desto friskare blir den och desto längre håller den. Enligt en forskningsrapport visar det sig att bland äldre personer som håller på med hantverk (inklusive stickning) är det en mindre andel som lider av en lättare kognitiv störning, det vill säga förstadiet till demens, än bland de som inte håller på med hantverk.

5. Hjälper till att motverka artros

Precis som det är bra att hålla igång hjärnan för att hålla den i trim, så är det bra att hålla igång lederna för att hålla dem friska också. Att använda dina fingrar för lättare arbete kan stärka brosket i lederna istället för att bryta ner det. Det har visat sig att stickning är alldeles lagom ansträngande för dina leder, så att du bygger upp dem, men inte får värre problem längre fram.

Källa: Lifehack Bild: Shutterstock

Mer om fritidshobbys från ELLE!

ELLE listar de hetaste trenderna hösten 2018

Legos nya byggsats för vuxna ska minska stress

Sugen på en ny hobby? Här är hetaste Pinterest-trenderna 2019

Skaffa en hobby i höst – 6 saker du kan lära dig på Youtube