Träningstips: Ett (jättejobbigt!) intervallprogram

Våren är här – och för oss som gillar att springa innebär det fler kvällar (och dagar och helger) som det går att ge sig ut i löparspåret utan att frysa – och det gjorde team ELLE här om kvällen.
12 april, 2016

Kvällens pass, som vår coach Charlotte från RunDay hade lagt upp, var ett tufft intervallpass. Intervaller är den bästa träningsformen för att få hjärtat att verkligen jobba, och för att bli snabbare. Även om det är korta sträckor som du löper så kommer du ta med dig en ökad fart även på de längre sträckorna.

Ett bra program att följa är det vi gjorde. Du kan springa var du vill, men då det är uppbyggt på 400-meterssträckor är det praktiskt att söka upp en 400-metersbana där alla längder är uppmärkta. Det finns ofta runt fotbollsplaner och brukar vara helt fria att springa på.

Programmet består av fem set. Varje set är totalt 400 meter, uppdelat i olika längder.

Set 1: 4 x 100 meter (vila 15-20 sekunder mellan varje)

Set 2: 2 x 200 meter (vila 20-25 sekunder mellan varven)

Set 3: 250 + 150 meter (vila 30-45 sekunder mellan varven)

Set 4: 300 + 100 meter (vila en minut mellan varven)

Set 5: Avsluta med ett 400-metersvarv. Våga ta ut dig!

Det låter kanske inte så jobbigt – men om du maxar i varje löpning så kommer du att vara helt slut efteråt. Spara inte på krafterna och tänk att du ska ”orka på slutet också”. Kör allt du har från början, det är bättre att du är helt slut under sista varvet – det är då det kommer att ge dig mest. Efter några intervallpass kommer du att märka att du flyttar gränsen för hur länge du orkar maxa längre och längre fram.

Viktigt när du löptränar är skorna. Se till att prova ut ett par skor som passar dig. Gå gärna till en butik och ta hjälp av personalen på plats.

Här är bilderna från team ELLEs (jättejobbiga!) intervallpass med adidas förra veckan:

Den här artikeln är del av ett samarbete mellan ELLE och adidas.