Simma för kropp, själ och sinne

Simma för kropp, själ och sinne

DanKullberg
Simning för själ, kropp och ­sinne. Att njuta av kalla vatten är hetare än någonsin – ELLE dyker ner i en uppfriskande ­hälsotrend.
07 juli, 2022
6:41

Efter reklamen: Meditera med grundaren av Wellbration - Josefin Dahlberg

(6:41)

Slå på ljud

The moment. Tillståndet då grubblerier över morgondag och gårdag (och ändlösa att göra-listor med för den delen) försvinner i ögonblicket då kroppen möter kylan. Så skriver den brittiska författaren Katherine May om det magiska i att stiga ner och simma ut i ett iskallt hav. Hennes roman Övervintring, som nyligen kom ut på svenska, är en berättelse om att övervintra – fysiskt och psykiskt – i perioder när livet är som svårast. Det May skildrar i boken är allehanda metoder för återhämtning och nyorientering, bland annat genom utomhussimning. I det skimrande silvergråa – ibland lent som silke, ibland tjockt som slush – finner hon närvaro i nuet och en gemenskap med andra simmare som också de låter kylan befria dem från deras ”personliga vintrar”.

”Vi var tvungna att ta hand om våra kroppar just där och då, och uppmärksamma kylan /…/ Havet var som en genväg till närhet och medan vi flöt genom kallvattenruset, turades vi om vräka ur oss alla våra bekymmer.” Så skriver May i sin bok.

Frihetskänslan lockar många

Det talas mycket om simning – och framför allt simmas det mycket. Inte minst i naturen, då intresset för ”outdoor swimming” ökade markant när pandemin krympte alternativen till inomhusträning. Enligt brittiska tidningen Outdoor Swimmers årsrapport 2021 ökade antalet sökningar på termen ”wild swimming” – simning i floder, sjöar, havet och så vidare – med 94 procent mellan 2019 och 2020. En siffra som går i linje med vad Anna Rosén Rösiö alias instagramfenomenet Coach Anna erfar. Som coach i crawl, som PT såväl som för simgrupper, specialiserar hon sig på långdistanssimning med inriktning öppet hav. Många av hennes klienter är triathleter, swimrunners eller långdistanssimmare, men även människor som vill ”simma vackert och känna njutning och flow”. Tänk dock alltid på säkerheten, använd alltid flytväst och simma aldrig ensam.

Kyl ner dig i minus 145 grader – kryoterapi är den nya kalla hälsotrenden

– Friheten att simma var du än är och i princip när du vill är en oslagbar kombo. Naturupplevelsen och känslan av att transportera sig från en punkt till en annan i vatten lockar också allt fler. Många bokar mig för att de vill delta i swimruns eller för att förverkliga drömmen om att lära sig crawla i vuxen ålder. Därtill syns ett stort intresse för träning och för många är simning en skonsam träningsform, säger Anna som mest undervisar i Stockholm och Skåne.

Hennes egen simträning började i barndomen, men en njursjukdom ledde till att hon tvingades sluta att vistas i vatten under en period. Som vuxen fick hon åter upp ögonen för simning 2012 i samband med att hon skulle göra sitt första triathlon – där första momentet är simning i öppet vatten.

– Som före detta bassängsimmare var jag skräckslagen i början, men successivt hittade jag ett flow och ett lugn. Jag upplevde havet som magiskt och ville aldrig gå upp, säger Anna Rosén Rösiö.

Louise Sondlo Zapatas effektiva hemmapass

Se klippet här!

Passionen fortsatte och utöver flera triathlons, swimrunlopp och öppet vatten-event har hon ordnat välgörenhetslopp, däribland ett där hon ensam simmade över Öresund för att samla in bidrag till fonden Citronfjärilen (som hjälper personer med cystisk fibros till ett lättare liv). 2021 höll hon sin första egna Wild swimming-helg på Kullaberg, ”en dröm att få guida andra i det som är så fantastiskt med simning i havet”.

Forskning visar fler fördelar med simning

Nu är Anna Rosén Rösiös entusiasm inte enbart subjektiv – tvärtom visar forskning flera fördelar med simning. Vid sidan av vinster som att simning ger motion för andningsorganen och hela kroppens muskulatur sätter det svala vattnet fart på både blodcirkulation och hormonaktivitet. Därtill pekar studier på att simning även kan påverka det mentala välbefinnandet. I en artikel i British Medical Journal Case Reports publicerades en fallrapport om simning i kallt vatten som en effektiv behandling av depression.

Det ökade simintresset ger ringar på vattnet. Att vikten av havens överlevnad stått högst på miljöagendan senaste decenniet har skvätt över på livsstil och mode. På senare år har en rad modeskapare lanserat badkläder där intäkter donerats till välgörenhet inriktad på hav. ELLE-bloggaren Sofi Fahrman lanserar med sitt märke Seaquelle i sommar en baddräkt som en hyllning till Sylvia Earle, amerikansk oceanograf, författare och miljöaktivist vars mission är att utbilda om livet under ytan.

Mental paus, träning och naturupplevelse – det här är trailrunning

– Vi vill sprida Sylvia Earles budskap och kunskap vidare. Därför går 100 procent av intäkterna från baddräkten till hennes projekt, säger Sofi Fahrman som menar att utomhussimning, trots det ökade intresset, inte är en trend utan en livsstil.

– Däremot tror jag att vi under pandemin letade oss ut i naturen och hittade lugnet och skönheten vid havet igen. Jag är nog inte ensam om att känna den där speciella ”meditation in motion”-stämningen så fort jag är nära havet. Jag har läst att antikens läkare föreskrev promenader längs kusten för att hjälpa kroppen att återhämta sig. Det funkar lika bra i dag, säger Sofi Fahrman.

När det gäller simning i öppet vatten tycks det, förutom de hälsobringande aspekterna, även finnas en näst intill utomvärldslig dimension. Hängivna vittnar om en känsla av sammanslagning med något större, en gränslöshet mellan jaget och det omslutande blå. Ett magiskt moment, helt enkelt.

– En känsla av oändlighet kan infinna sig. Att följa en struktur på botten eller en flundra som simmar under dig … det är ett häftigt tillstånd, säger Anna Rosén Rösiö.

Sofi Fahrman tror att utomhussimning inte är en trend utan en livsstil.
DanKullberg

Anna ”Coach Anna” Rosén Rösiös bästa tips

1. Simma aldrig ensam!

Använd också en “safe swimmer”, en uppblåsbar färgglad boj som fästs runt midjan. Då kan båtar och andra på sjön se dig på långt håll.

2. ANDAS UT!

En regel är att kontinuerligt blåsa, puttra eller pysa ut tills det är dags för nästa inandning – som ska hållas kort. Andas ut genom näsa, mun eller båda. Det som känns bäst. Att hålla andan när vi simmar är en normal mänsklig reflex så det är av största vikt att du lär om till att andas ut så fort ansiktet träffar ytan.

3. Våtdräkt eller inte?

Kör med det som känns bäst för dig. Investera i en enkel våtdräkt anpassad för simning om du har lätt för att frysa. En våtdräkt ska sitta tajt. Om du vill simma utan våtdräkt kan det vara skönt med handskar och sockar i neopren. En mössa och en värmande ombytesrock är skönt efteråt. Badmössa och simglasögon är bra investeringar. Öronproppar rekommenderas om du har lätt för att bli yr, eftersom kallvatten i hörselgången kan orsaka yrsel.

4. Upptäck och utforska!

Det finns många olika vatten att simma i. Sjö, tjärn, hav, fors, å. Alla har sin charm. Simma så långt som det känns bra, både mentalt och fysiskt. Ibland räcker kanske några tag, ibland några kilometer. Låt dagsform och lust styra.

5. Om du känner oro

För dig som känner oro för att simma i öppet vatten men vill prova ändå. Ha en strategi för hur du ska tänka om oron smyger sig på. Det kan handla om att rulla upp på rygg en stund, räkna armtag eller att rentav fråga dig själv lugnt: Är jag i fara? (Förmodligen inte alls!) Tänk ett simtag i taget!

Foto: Dan Kullberg