Så gör du ingenting – tips och råd för att leva stillsamt

Hälsotrend att göra ingenting 2020
Hur återhämtar man sig i en värld som snurrar 
allt fortare? När man bara vill hinna med mer, är kanske det bästa att göra precis tvärtom: ingenting? ELLEs Sofia Edgren berättar om en stillsam hälsotrend.
Annons

På sistone har jag funderat mycket kring det där med långsamhetens lov och att sänka farten för att hinna reflektera över sådant som verkligen betyder något. Och det verkar jag inte vara ensam om. Suget efter ett lugnare tempo rimmar nämligen väl med den slow down-rörelse som tar allt större plats i dagens digitaliserade 24/7-samhälle.

Annons

– Under senare år har jag sett hur behovet av stillsamhet, vila och återhämtning ökat markant. Jag kan nästan ta på den längtan inne i salen. Och efter klassen kan man känna hur hela karaktären har ändrats därinne, hur den gemensamma stillheten liksom fyllt på rummet med ny energi, säger författaren och yoga- och meditationsläraren Magnus Fridh, som nu är aktuell med boken Att vara stilla när allt skyndar.

Att bara vara
När man är stressad är det lätt att bara springa fortare, göra mer. Men tänk tvärtom. Stillhet och tystnad kan fylla på energi och göra dig mer effektiv.
Annons

Vilsamma yogaformer blir allt mer vanligt

Som Magnus Fridh säger är det ökade intresset för meditation och mer vilsamma yogaformer – under namn som ”Slow flow”, ”Restorative och ”Ishta-meditation” – en tydlig indikator på trenden. För tiden då mantran, solhälsningar och Shavasana enbart hörde hemma i shalan är nämligen passé. I Stockholm hålls exempelvis Slow yoga i skulptursalen på Nationalmuseum och så kallat gongbad har blivit en allt populärare företeelse. Det sistnämnda är en meditationsteknik där tonerna från det kinesiska slaginstrumentet gong används i lugnande syfte och för att frigöra mentala, emotionella och fysiska blockeringar.

– Det kallas gongbad för att vi ”badar” i gongens kraftfulla ljudvågor, säger Sara Emilionie, yogaterapeut på Balansinstitutet i Stockholm, där hon sedan ett år tillbaka erbjuder tre timmars (!) avslappning medan hon trummar på en gong.

Nu är den ökande populariteten för tekniker som hjälper oss att varva ner egentligen ingen ögonbrynshöjare. Att vara i stillhet och tystnad är, enligt Magnus Fridh, nämligen ett lika naturligt tillstånd som att vara aktiv.

Annons

– Att däremot vara i ständigt görande och vara upptagen med att ”prestera” leder ofta till det som många upplever som negativ stress. Vilket i sin tur kan leda till en upplevelse av att förlora kontakten med sig själv. Hur ska vi någonsin höra våra innersta tankar, vår inre röst, om vi aldrig tystnar? Och hur ska vi känna våra innersta önskningar om vi inte stannar upp utan bara konstant följer alla impulser och stimuli? Vårt sinne är som en ivrig apa som inte kan sitta still utan ständigt söker efter nya intryck och bekräftelser. Gör ett försök att få den apan att sitta still en stund så kommer du att uppleva något helt nytt. En ny sorts frihet från måsten, borden och prestation, säger Magnus Fridh.

”Stillheten ger en överhettad och uttröttad hjärna en möjlighet att återhämta sig”

Nu är längtan efter ett lugnare och långsammare tempo inte bara något som sysselsätter yoga- och meditationsvärlden. Inom såväl mat- som modebranschen har det under flera år talats om ”slow” som ett begrepp kopplat till värden som kvalitet och hållbarhet. Något som såklart kan sammankopplas med vår miljökrisande samtid. Att medvetna val, reflektion, prioritering och långsiktighet blivit gemene mans slagord hänger ihop med insikten om hur hårt vi pressat vår planet – men i förlängningen även oss själva. Kanske har strömmen av rapporter om korrelationen mellan negativ stress och psykisk ohälsa (inte minst bland unga kvinnor) fått oss att inse värdet av att sänka takten i vårt eget maskineri? Glädjande nog kan ett lugnare tempo i form av mer stillhet och tystnad faktiskt få oss att må bättre, enligt Magnus Fridh.

– Stillheten ger en överhettad och uttröttad hjärna en möjlighet att återhämta sig. Det sker en reparation och en uppladdning inför nästa aktivitet. När vi hittar balans och tillbringar mer tid i stillhet och vila får vi också utrymme att bearbeta upplevelser, tydliggöra vad vi verkligen känner och skapa en sund distans till de göromål vi befinner oss i. Dessutom gör det oss mer närvarande och lär oss att lägga energi på sådant som är viktigt. Forskning har också visat att vi blir mer kreativa när vi stundtals befinner oss i sysslolöshet. Och det finns studier som pekar på att det kan stärka vårt immunförsvar.

Annons

Att öva på att inte göra någonting

I en samtid där att vara ”busy” tenderar att ses som synonymt med att vara viktig är det kanske inte så konstigt att vi alltid tycks jäkta, men aldrig riktigt hinner med … Frågan är vad det är vi jäktar till? Och vad det är som måste hinnas med? För hur mycket status ligger det egentligen i utbrändhet, sömnlöshet, ångestsymptom och andra stressrelaterade åkommor?

Magnus Fridh lyfter fram den behagliga sysslolösheten, som kan ses som en förlängning av kontemplation och stillhetsövningar för moderna människor.

– Det handlar varken om mer meditation, mer träning eller en hälsosam diet utan om konsten att inte göra någonting alls. Det som italienarna kallar ”La dolce far niente”. En idé som kommer från tanken om en agenda som bara är. Helt fri från rutiner, borden och måsten. Att öva på att göra ingenting kan vara så enkelt som att bara sitta ner och ta det lugnt, beskåda sin omgivning, lyssna på musik eller vara ute i naturen. Poängen är att det inte ska finnas något mål eller något särskilt att uppnå. Det ska inte handla om något vi ska producera, justera eller förbättra, säger Magnus Fridh.

Annons

Så, kanske är det dags att inse värdet av att skynda långsamt. Eller som Geir Berthelsen, grundaren av World Institute of Slowness, utrycker det: ”Om du blir avbruten för många gånger blir du frånvarande från dig själv.”

Så gör du ingenting:

1. Andas

Ta några långsamma och djupa andetag genom näsan. Känn andetagen skölja genom hela din kropp som en mjukgörande massage kring magen, bröstkorgen och runt skulderbladen. Låt sedan andningen bli behagligt lugn. Släpp spänningar och onödiga tankar.

Annons

2. Vaken avslappning

Låt din uppmärksamhet vara rymlig och upptäck hur lätt din koncentration kan vara. Din kropp kan vara helt avslappnad men du är aktivt vaken i din upplevelse av andningens rörelse.

3. Håll närvaron

Flytta nu under ett par minuter din närvaro till din panna. Kanske kan du förnimma närvaron som stickningar, en tilltagande avslappning eller som en lätt värme. Håll närvaron orubbligt stilla på förnimmelserna i din panna en stund, innan du långsamt flyttar den vidare ut i upplevelsen av hela din kropp.

Annons

4. Behåll stillheten

När du är redo att avsluta, sitt kvar orörlig medan du öppnar dina ögon. Upplev att stillheten inte bara är där när du blundar, inte bara i ett inåtvänt tillstånd utan hur den är kvar när du öppnar ögonen.

Källa: Magnus Fridh
Av: Sofia Edgren
Foto: Eric Josjö

LÄS MER:

Dela på:

Annons

Laddar