Så blir du vän med din pms – expertens bästa tips

Pms innebär humörförändringar, oro och ångest för många - och för en del kan det kännas som att befinna sig i en känslomässig berg- och dalbana. Lisa Stenberg, författare till boken "Bli vän med din pms" ger sina bästa råd om hur du blir vän med din pms.
27 juli, 2018

Dagarna innan mensen kommer kan en hel del känna av pms, det vill säga premenstruella syndrom. Att lida av pms kan vara påfrestande både psykiskt och fysiskt och man kan känna av allt från humörförändringar till oro, ångest, irritation, nedstämdhet och trötthet. För många är det helt enkelt extremt jobbigt att leva med syndromet eftersom du varje månad åker in i en fysisk och känslomässig berg- och dalbana.

För Lisa Stenberg, författare till boken ”Bli vän med din pms”, yttrar sig pms-besvären i form av nedstämdhet, sårbarhet och ett nästan influensaliknande tillstånd. Hon samlar även på sig mycket vätska i kroppen.

– På en dag kan jag gå igenom starka tillstånd som ledsen, arg, förtvivlad och uppleva ångest. Det tar otroligt mycket energi att klara av en vanlig dag samtidigt som känslorna svänger med extrem fart. Och när kroppen dessutom beter sig som om den är sjuk, med feberfrossa och extrem trötthet – ja, då är det rent av direkt hindrande att leva normalt, berättar hon för ELLE.se.

Om du inte heller vet att det är pms som symptomen beror på – då är det lätt att agera på sina känslor vilket kan göra att du undviker situationer eller möjlighet av rädsla. Du kan även bråka mer för att du känner en stark frustration eller kanske ifrågasätter dina livsval för att något gnager, säger hon.

– Allt detta egentligen beror på hormoner och inte ditt faktiska liv. Du kan dessutom inte hjälpa pmsen på bästa sätt, så du kanske kickar hormonerna helt åt fel håll och förvärrar symptomen genom stress, snabba kolhydrater och allt för hård träning eller ingen rörelse alls.

Så blir du vän med din pms

För att komma till bukt med problemen bestämde sig Lisa för att försöka bli vän med sin pms. Resan dit var däremot väldigt lång, och hon upplevde att vården inte kunde hjälpa henne. Varken rätt kunskap eller intresse fanns, och ingen kunde förklara vad som pågick i hennes kropp varje månad.

– Jag blir rent av förbannad när så mycket av våra liv som kvinna påverkas av vår hormoncykeln och det finns knappt någon information att tillgå. Nu har det äntligen börjat bli bättre men vi har en lång väg att vandra för att bli nöjda.

Därför bestämde hon sig för att försöka lösa problemet på egen hand. Hon började göra research  och hittade till slut ett fungerande recept som gjorde att hon sakta men säkert började lära känna sig menstruationscykel, men också vad hon kunde göra för att hitta en balans.

– Hur jag äter, tränar, jobbar mentalt och planerar mitt liv – ja, allt har sitt ursprung från min menstruationscykel idag. För kroppen behöver olika saker beroende på vart i cykeln jag befinner mig. Vi går igenom tre faser under en månad och jag anpassar min livsstil utifrån dem. Det kan låta jobbigt och svårt, men det är tvärtom. Och när du börjar må bra, ja, då är det värt varenda sekund av planering.

Kartlägg din cykel

Det första hon började göra var att kartlägga sin cykel. Alla har nämligen olika långa cykler, olika många dagar med pms och olika dagar med mens. Det gör att du inte kan jämföra med någon annan eftersom symptomen yttrar sig så pass olika. Vissa får också mer fysiska problem, medan andra får mer mentala. Vissa får en kombination av båda.

– Mitt bästa tips är att börja skriva dagbok, markera i kalendern och skriv ner korta kommentarer om hur du mår. Rätt snart ser du måendemönster. När du sedan får koll på din menstruationscykel så ser du den som facit kring hur du ska leva ditt liv. Såklart kan man inte helt planera allt utifrån den, men man kan försöka så gott det går.

Tipset gäller framförallt om du har lätt till medelsvår pms, då du kan göra mycket själv och kan få stöd av andra. Om du har svår pms rekommenderar Lisa istället att kontakta en läkare och få förslag på eventuell medicinering eller annan behandling.

– Under brinnande pms kanske du inte behöver boka in tre dagar med släkten och noll egentid och samtidigt en jobbdeadline upp på det. Då kanske du ska fokusera på återhämtning, göra något för dig själv, ge kroppen bra mat och ta hjälp av svettiga, icke-presterande träningspass. Tänka lite smartare och snällare.

Stress triggar

Nu, efteråt, upplever Lisa Stenberg att allt känns bättre. Nu kan hon ligga steget före och underlätta för sig själv så att hon inte hamnar i mörka svackor där varje sekund blir outhärdlig, och hennes relationer har även förbättrats.

– Allt har förändrats! Faktiskt! Jag känner min kropp på ett helt annat sätt nu. Jag sparar många bråk mellan mig och min partner, och han kan hjälpa mig på ett helt annat sätt och vara ett stöd. Vi har en delad kalender där vi för in min ägglossning, när jag har pms och mens så vi båda har full koll.

– Du och din kropp är det viktigaste teamet du har och vi kvinnor måste bli bättre på att ge oss själva en klapp på axeln och faktiskt ta utrymme i våra liv för att göra saker som gör oss gott, inte tvärtom. Stress älskar att trigga igång pms:en! Ibland behöver vi stanna upp och faktiskt reflektera kring vad saker är värda. Vårt mående bör stå högst upp på den listan, mycket annat kan komma längre ner, avslutar hon.

Lisa Stenberg har skrivit boken "Bli vän med din pms"

Lisa Stenberg, författare till boken ”Bli vän med din pms”.

Läs mer:

11 situationer du känner igen dig i om du lider av PMS

Lider du av svår pms? Så kan du slippa karensdagarna

Hur funkar menscykeln egentligen? Vi reder ut – en gång för alla!

Foto: Anna-Lena Ahlström, IBL 

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE: