Har du koll på superfooden som hjälper dig hantera stress mer hälsosamt?

ELLEs livsstilscoach Anja Forsnor rivstartar året med superfood som hjälper oss hantera stress mer hälsosamt. Här är hennes fem favoriter just nu.
18 februari, 2017

Av Anja Forsnor

Skönhet och hälsa kommer inifrån – hur vi äter och lever avspeglas i hy, hår och naglar. Genom att boosta kroppen lite extra med tillskott och fina livsmedel kan vi alltså påverka vår hälsa, inifrån och ut.

Vissa livsmedel kallas adaptogener efter sin förmåga att anpassa sig efter kroppens behov och att skydda oss där vi behöver det som mest. Superfoods som moringa, maca och ginseng tillhör alla kategorin tack vare sina speciella egenskaper som gör att vi hanterar stress på ett mer hälsosamt sätt.

Kosttillskottet alla pratar om just nu är moringa, eller livets träd, som det även kallas. I Afrika och Indien har det använts i århundraden och det gröna mirakelträdet anses vara en fantastisk källa för hälsa och lång livslängd. Bladen torkas och mals till ett pulver och sägs vara de mest näringstäta löv vi känner till. Ja, ni hör ju – vem vill inte börja sin dag med att äta det här?

Anjas fem favoriter just nu:

Moringa – rik på bland annat protein, antioxidanter, A- och C-vitamin. Stärker immunförsvaret och motverkar trötthet, perfekt under vinterhalvåret. Ett gram moringa innehåller sju gånger mer C- vitamin än apelsiner.

Cajá – superfrukten från Brasiliens regnskog är rik på C-vitamin och kalcium och kallas återhämtningsfrukt. Söt och syrlig i smaken, som en blandning mellan mango och passionsfrukt.

Grönkål – äntligen grönkålssäsong! De populära bladen toppar alla listor över anti-aging food, tack vare antioxidanter och C-vitamin som hjälper till att upprätthålla hudens elasticitet och förebygger rynkor.

Rå kakao – innehåller höga halter flavanoider som visat sig vara bra för matsmältning, immunförsvar samt mot högt blodtryck. Det sägs även att kakao gör en lycklig! Rostas på låg värme så att alla näringsämnen behålls.

Magnesium – mineralet är viktigt för skelett och muskler och finns i liten mängd i livsmedel som bönor, vetekli, bovete, groddar, frön och nötter. Det är vanligt att man har brist på just magnesium eftersom kroppen inte kan lagra mineralet så bra, därför måste det tillföras kontinuerligt via kosten eller som tillskott.

ANJAS BLOGG (OM HÄLSA, RECEPT, TIPS OCH MYCKET MER) HITTAR DU HÄR >

Från vänster till höger: Moringa och grönkål i glas, blå acaibär, rå kakao, cajá, moringablad.