För mycket konditionsträning kan skada din kropp

Fördelarna med konditionsträning är många. Hela kroppen utmanas, pulsen slår lite extra och endorfiner utlöses i kroppen. Men det finns också nackdelar att se upp för om du endast tränar kondition.
10 april, 2017

Är du en av dem som längtar efter vårens första springtur ute i naturen och som helst alltid tränar kondition eller tar en löprunda istället för att ställa dig på gymmet? Då ska du se till att även göra plats för lite styrketräning i kalendern, annars kan din kropp ta skada.

Flera studier menar nämligen att enformig konditionsträning medför flera nackdelar för din kropp, något som kan motverkas med hjälp av en varierande träningsrutin.

Tre faror med konditionsträning

1. Du förlorar muskelmassa

Enligt forskning går det inte att bygga upp muskler enbart med konditionsträning, så vill du fortsätta orka bära dina matkassar, lyfta upp dina barn och klara av att stå på händerna när du går på ett yogapass, så måste du kombinera konditionsträningen med någon form av styrketräning då och då.

Kvinna i solnedgång som är ute på en löprunda och springer.

För mycket konditions- och löpträning kan vara skadligt för kroppen.

2. Du blir inte av med kroppsfett

Om du alltid utövar samma konditionsträning kommer din kropp småningom att vänja sig och sannolikt bränna mindre kalorier, menar en amerikansk studie. I stället bör du variera din träning och dina rörelser. Kombinera din konditionsträning, oavsett om det är en löptur eller en danslektion, med styrketräning för att maxa din fettförbränning.

3. Du är öm hela tiden

Att låta kroppen vila och återhämta sig är A och O för både kropp, hälsa och välmående. Kroppen blir trött och stressad om den inte får omväxling eller vila. Variera löprundan med explosiva burpees eller liknande rörelser, då tränar du både kondition och styrka samtidigt som du ger kroppen variation.

Mer läsning om träning:

Allt du behöver för att träna utomhus i vinter – 21 favoriter i butik

Kenza Zouiten: ”Jag vägrar få ångest över att jag inte tränat ordentligt”

Så vet du om du kan träna när du är förkyld

Källa Women’s Health
Foto IBL