Anja Forsnor om värmetrenden inom träning: "Ju svettigare desto bättre?"

Den eviga jakten på att svettas till max är en tydlig hälsotrend, i alla fall om vi ska tro amerikanarna. Överallt i Los Angeles skyltas det med Bikramyoga, Hot Yoga, Hot Pilates, Hot Barre och nu allra färskast i gänget – Hot Box som jag och Alexandra Kamperhaug upptäckte under vår LA-resa i vintras.
29 januari, 2018

Hot Box är förvisso ingen träningsform men gör det ändå tydligt att värmetrenden inom hälsa är här för att stanna. När vi gick in genom dörren till nyöppnade Hot Box i downtown LA möttes vi av en stilren studio med åtta små rum, alla försedda med en infraröd bastu och dusch i varje rum. Som ett gammalt hederligt solarium fast med små bastulådor istället för solsängar.

Till skillnad från en vanlig bastu tränger det infraröda ljuset in i kroppens vävnader och gör att man svettas lättare, utan att bli överhettad. Värmen är torrare än en vanlig bastu vilket gör det behagligt – jag som inte ens gillar att basta kunde sitta där 45 minuter och faktiskt njuta av det. Kort och gott får du samma hälsoeffekter som av att ta en vanlig bastu men fördelen är att du kan sitta längre, vilket i sin tur blir mer effektivt.

Vi får reda på att vi ska börja med att välja färg för rätt energi. Huh? Ja, vi kan alltså välja en elektromagnetisk färg på ljuset i bastun där alla ljus representerar en känsla. Vi enas om blått som står för inspiration (vi är trots allt på en inspirationsresa). Vi tar en dusch innan och efter bastun, men inte vilken dusch som helst förstås, utan en dusch försedd med ett särskilt C-vitaminfilter för extra glow. Jo, man tackar.

Att sitta i bastum tillsammans gör att tiden flyger förbi men är man själv men får man långtråkigt kan man även ta med sig mobil eller dator in i bastun, då värmen inte påverkar elektroniken. Varje bastu är gjord byggd för 1-2 personer och utrustad med en iPad på väggen så man även kan streama sin favoritserie från Netflix, HBO eller lyssna på Spotify. Lyxbastu!

Brian Cohen och en nyfrälst Alexandra.

Enligt Brian Cohen, en av grundarna till Hot Box, kommer många par hit efter jobbet och avhandlar dagens händelser i värmen. Han säger att man kan förvänta sig glänsande hy, smärtlindring, viktminskning, stresshantering, stärkt immunförsvar och bättre sömn bara genom ett (!!) besök.

När det kommer till fysisk aktivitet i värme bidrar värmen till att man kommer djupare in i olika övningar, förebygger skador och rensar ut gifter och slaggprodukter. Vid bikramyoga värms rummet upp till 40°C med en luftfuktighet av 4 procent och just värmeyoga underlättar en djupare och säkrare stretch och skyddar musklerna. Det leder också till en ökad hjärtfrekvens under klassen för att stärka den kardiovaskulära träningen (t.ex. intervaller, löpning, konditionsträning när man når maxpuls).

Att värmen har en positiv inverkan på vår hälsa råder det ingen tvekan om, och att svettas är både utrensande och befriande. Att träna i värme leder ofta till att man svettas mer vilket många upplever som är ett kvitto på att man tränat extra hårt. Men det inget som betyder att du får mer resultat av din träning bara för att du svettas mycket.

– Högintensiv träning är inte lika med att forma kroppen, bara för att svetten droppar betyder det inte att man gjort ett bra träningspass. Vid t.ex. värmeyoga bidrar värmen till att man blir mer rörlig under passet och att man svettas ut vätska, men det är inget långvarit resultat. Vätskan kommer tillbaka när man dricker vatten efteråt. Att svettas vid träning kan absolut vara härligt men man vinner inget på att sikta på det vid varje pass, oavsett vilka resultat man är ute efter, det kan snarare skapa en onödig stress, säger ELLEs träningsexpert Alexandra.

Just att träna i värme är inte för alla. Värmen gör att kroppen får jobba extra hårt på att reglera kroppstemperaturen och många kan uppleva yrsel och illamående. Vill man ändå ge det en chans kan det vara smart att förbereda sig lite extra för att få en så behaglig upplevelse som möjligt.

3 saker att tänka på när du värmetränar:

1. Drick ordentligt, gärna redan dagen innan så du inte känner dig allt för mätt i magen vilket kan skapa illamående.

2. När du svettas extra mycket förlorar kroppen elektrolyter och för att återvätskningsprocessen ska fungera optimalt behöver vi inte bara dricka vatten utan också fylla på med elektrolyter under och efter passet som finns bl.a. i kokosvatten, Resorb, sportdryck eller vitaminvatten.

3. Att träna i värme är en vanesak men vi reagerar också väldigt olika på värme. En del kan uppleva obehag första gången och då är det viktigt att inte pressa sig för hårt, att bara stanna kvar i salen för att vänja sig vid värmen kan vara ett bra första steg.

Happy sweating!

Läs också:

Anja Forsnor: 3 steg för att starta året på bästa sätt

Anja Forsnor: 5 fördelar med att äta efter säsong

Foto Anja Forsnor