Anja Forsnor: "8 tips för den perfekta bikinikroppen"

Om du trodde detta var en artikel som handlar om quickfixes, hur du kommer i form inför sommaren eller går ner de "där sista kilona" så trodde du fel. Det här är precis tvärtom.
25 maj, 2018

Jag vill så gärna tro att vi kommit längre än att ständigt jaga den ”perfekta kroppen”, alltid söka förändring och enbart fokusera på hur vi ser ut.

Om inte, så är det faktiskt hög tid att sluta fred och börja bli lite snälla mot våra kroppar, de ska trots att vara med oss livet ut. För vet ni, alla har vi redan den perfekta bikinikroppen. Det är inte svårare än att trä på en bikini på vår kropp och voíla – en bikinikropp!

Här är 8 snälla punkter som tål att påminna sig själv om:

1. Framhäv

Alla har vi något vi är stolta över, något vi gillar extra mycket med oss själva. Satsa på plagg som framhäver dina bästa sidor och sträck på dig. Ingen, verkligen ingen annan kommer ha fokus på hur din kropp ser ut (i själva verket har de flesta människa fullt upp med sig själva).

2. Känn efter

Strunta i allt vad dieter och quickfixes heter. En kortsiktig lösning ger kortsiktiga resultat, så enkelt är det. Och när du ändå är igång, släng ut vågen och sluta jaga kilon, lägg istället energin på att lära känna din kropp och känna efter vad du mår bra av, på riktigt.

3. Hitta DIN modell

Uppdatera garderoben med en bikini som du känner dig riktigt snygg i. Våga testa något nytt, kanske satsa på en hög trosa (mitt bästa tips!) eller säsongens absolut hetaste plagg – baddräkten. Investera i en snygg kaftan eller sarong att svepa över bikinin när du svassar runt på stranden. Snyggt och bekvämt.

4. Prova dig fram

Strunta i vad det står på storlekslappen och prova dig fram. Ofta sitter plagg lite skönare och snyggare när man går upp en storlek och jag lovar, ingen kommer ens märka det eller bry sig.

5. Belöna dig själv

Var snäll mot dig själv och unna dig sådant som verkligen stärker dig och mår dig att må bra, inifrån och ut. En avkopplande dusch, en god middag, en löprunda eller en härlig bodylotion. Det behöver inte vara svårare än så.

6. Träna, träna, träna

Både kropp och knopp mår bra av rörelse och träning. Vi mår bra av flås och att öka pulsen, vi mår bra av att svettas och träna. Träning gör underverk för både självkänslan och välbefinnandet och har du inte upplevt ruset har du antagligen inte hittat rätt grej. Testa dig fram tills du hittar något du tycker är kul och som ger dig energi.

7. Välj näringsrik mat

Det här vet vi redan men det tål att påminnas om. Ge din kropp mat som den mår bra av och som du tycker om. Inspireras gärna av andra men var lyhörd och känn efter vad som fungerar för dig, hur ofta du behöver äta och vilken mängd som är lagom för dig. Du märker ganska snabbt på din ork och ditt humör om du är rätt eller fel ute.

8. Fejka brännan

Det må vara ytligt, men lite semesterglow på kroppen mår man sällan dåligt av. Har man inte tid (eller tålamod!) att jaga solen funkar en spraytan eller vilken BUS-bränna hur bra som helst och man känner sig genast lite fräschare.

Foto Hanna Skoog

Läs också:

Anja Forsnor: ”Nej, allt är inte alltid bra”

Anja Forsnor: ”Så lurar din hjärna dig att äta ”fel” mat”

Anja Forsnor om gravidhetsen: ”Sluta fråga och sluta snoka”