6 grymma tips för löpare – både nybörjare och experter

6 grymma tips för löpare – både nybörjare och experter

13 oktober, 2015

Vi träffade den brittiska världsrekordhållaren i maraton, Paula Radcliffe och bad henne dela med sig av sina bästa råd och tips för löpning. 

Paula Radcliffe är världsrekordhållare i marathon (2:15.25) och en flitig löpare som gärna tar en runda när hon kommer till nya städer eller länder ”för att se var jag hamnat” som hon själv uttrycker det. Nedan har vi sammanfattat hennes grymma tips för alla löpare som vill springa effektivare, snabbare, bättre eller längre – och några råd för trapplöpning och backar.

PAULAS TIPS TILL…

… nybörjaren:

Kolla upp din löpstil så att du köper och använder rätt skor från början. Bygg upp träningen långsamt, starta med en sträcka som känns lagom och öka med max 10 procent per vecka. Gå med i en grupp och träna tillsammans med andra.

… löparen som vill bli bättre:

Intervall och backträning! Spring 45–60 sekunder i valfri backe, jogga ner och upprepa (så många gånger du orkar).

… alla:

Det är roligare att träna i grupp. Låt varje person ansvara för var sitt pass, gå laget runt och pusha varandra.

 SÅ SPRINGER DU…

… uppför trappor:

”Smäll” ner foten vid varje nedslag. Kraften kommer från fotens träff på trappsteget. Spring på tårna och med höga knän, använd armarna, bygg upp en rytm och

håll den. Titta inte på toppen, fokusera på ett par trappsteg i taget.

… i nedförsbackar:

Slappna av, håll överkroppen lätt bakåtlutad och försök springa på framdelen av foten utan att landa på tårna.

… när det blåser:

Håll huvudet nedåt och följ med kraften som skapas av vinden.

Läs också: