Populärt: SerietipsTrenderFilmtipsIntervjuer

ELLE-intervju: Ann-Sofie Back

02 nov, 2009 
Av
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

[nggallery id=838]

När nyutexaminerade Beckmansstudenten Ann-Sofie Back packade väskorna och lämnade Stockholm för London i slutet av 90-talet var det för att hon ville se hur hon stod sig i den internationella konkurrensen.

   Nu vet hon. Åtta år efter debuten med den egna kollektionen på catwalken i Paris är hon ett namn att räkna med på den internationella modescenen.

5 x ANN-SOFIE

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Höstens skräckfilmsinspirerade kollektion Ann-Sofie Back Burns in hell där blodet droppar och zombien återuppstår är en av hennes mest hyllade hittills.

– Förutom att vi hamnade rätt rent lookmässigt tror jag också att vi lyckades hitta en bättre balans än vad vi gjort tidigare mellan bärbart och konceptuellt, säger hon.

Men nu har det svenska modets internationella fixstjärna bestämt sig för att utmana ödet och lämna studion i Londons Bethnal Green där de internationella framgångarna tagit form, för ett nytt liv i Stockholm.

Annons

Hittills har det visat sig vara ett lyckokast.

   Hon hann inte mer än landa på svensk mark innan ett av Sveriges mest framgångsrika modeföretag hörde av sig med ett lockande prestigeuppdrag.

– Jag och Örjan Andersson hade ett projekt på gång tillsammans för ett par år sedan. Det blev inte av. Men i samband med det mejlade jag, mest på skoj att han skulle tänka på mig om han behövde någon som designade jeans, säger Ann-Sofie Back.

Två år senare hörde Cheap Mondays grundare av sig och frågade om det fortfarande var aktuellt.

Ann-Sofie Back är numera designansvarig, för allt utom jeans, och ska hålla ihop herr- och damkollektionerna på Cheap Monday.

– Det är jätteroligt och lärorikt. Man måste vara så mycket mer kreativ för att göra intressanta saker när man arbetar med en lägre prisnivå. Det känns dessutom som om jag har mycket gemensamt med Cheap Monday. Exempelvis humorn, och distansen till modevärlden, säger hon.

Annons

Tajmingen kunde inte ha varit bättre.

– I samband med flytten har jag strukturerat om mitt eget företag och rekryterat mer erfaren personal, vilket innebär att jag nu kan släppa vissa uppgifter för att koncentrera mig mer på design, samtidigt som jag kan ägna mig på halvtid åt konsultuppdraget på Cheap Monday.

När ELLE träffar Ann-Sofie Back har hon just hittat en lokal, på Roslagsgatan, och anställt ett nytt team som blir kärnan i det nya Stockholmsbaserade Ann-Sofie Back.

– Jag har velat flytta hem i flera år men det har varit svårt att hitta rätt tillfälle att verkligen våga ta steget, säger hon.

En av anledningarna till att hon en gång i tiden flyttade till London efter studierna på Beckmans var, förutom att hon ville utsätta sig för den internationella konkurrensen på Central St Martins college of art and design, att hon inte tyckte att det gick att göra den slags mode hon var intresserad av i Sverige då.

Annons

– Det är stor skillnad på modeklimatet idag. Det är mycket öppnare och mer internationellt än för tio år sedan, säger hon.

Men det som till sist fick henne att rycka upp företaget med rötterna har inte alls med varumärket Ann-Sofie Back att göra.

– Jag gifte mig förra sommaren och min man Fredrik kan inte flytta till London eftersom han har en son här i Stockholm.

Efter flera års särboliv och pendlande mellan Stockholm och London bor de nu för första gången tillsammans i en lägenhet på Södermalm i Stockholm. Där de som bäst håller på att anpassa sig till en ny, mer inrutad, vardag.

– Vi har inte hittat rätt rytm än. Men jag antar att man lär sig… I London kunde jag jobba stenhårt och sedan gå hem och sätta mig och stirra in i väggen utan kontakt med omvärlden. Det går inte riktigt med man, barn och hund.

Bostonterriern Beverly hjälper henne att hålla distansen.

– En hund har behov som man inte kan ignorera. Man måste stanna upp, det är bra.

Annons

Uppdraget som designansvarig för Cheap Monday innebär naturligtvis också en viss omställning. Från fokus på att tillfredställa den egna kreativiteten – till att arbeta i en stor organisation med ett mer tillgängligt modekoncept.

– I början av karriären, när man håller på att ta reda på vem man är känns det viktigt att hålla stenhårt i allting och skydda det man har. Nu tror jag inte längre på samma sätt att min själ försvinner om jag arbetar för ett stort kommersiellt företag, säger Ann-Sofie Back som har positiv erfarenhet av tidigare samarbeten med brittiska Topshop och Fred Perry.

– Det är ett helt normalt överlevnadssätt för mindre designer idag att ta konsultuppdrag. Man måste inte sitta och svälta i källaren, säger hon.

– Dessutom är det skönt att ha en chef som omväxling och inte behöva fatta alla beslut ensam, säger hon.

Trots minutiös planering kommer flytten från London att innebära ett avbrott i den egna produktionen.

Annons

– Det blev en mer omfattande process än vad vi hade räknat med. För att komma i fas har vi valt att hoppa över kollektionen för våren 2010 och i stället börjat arbeta med hösten 2010. Som det ser ut nu kommer den att presenteras på catwalken i London, som vanligt.

Men innan dess är det dags för en annan premiär. I början av september öppnar Ann-Sofie Back sin första butik: en tillfällig gerillabutik, i samarbete med designstudion Wearegroup. Butiken kommer att hålla öppet fram till slutet av december, på Mynttorget i Gamla Stan i Stockholm.

Förutom höstens kollektion, inspirerad av Ann-Sofies tonårsdagar framför skräckfilmer som Poltergeist och Fredag den 13:e hemma i villasoffan i Stenhamra, kommer man också att få en dos retro i butiken.

– Det kommer att hända jättemycket. Vi spånar på allt från utställningar som behandlar teman som återkommit i kollektionerna genom åren, som dålig smak, modemissar, kändisfixering och klichébilder av kvinnliga ideal, till en utställning om mitt samarbete med fotografen Anders Edström, som sträcker sig tillbaka till slutet av 1990-talet, när jag stajlade modereportage för tidningar som Purple, Self service och Dazed & Confused, säger Ann-Sofie Back.

Annons

Hon har också en idé om en retrospektiv om t-shirten, som alltid funnits med i en eller annan form i kollektionerna, i höst i Freddy Krueger-rippad variant. Med all sannolikhet kommer den att få en framträdande plats även i jeansjätten Cheap Mondays sortiment. Ett märke som förövrigt för första gången nu också hamnat i Ann-Sofie Backs garderob.

– Jag använder nästan bara kläder som jag designat själv eller vintage. Men nu har jag flera par Cheap Monday-jeans också. Jag tycker att jeans har blivit intressant igen med allt slashande och trashande.

Och brudklänningen?

– Den ritade jag själv. Det var ett kort, vitt spetsfodral med uppåtstående axelvaddar. Till den hade jag vita slingbacks och uppsatt hår. Ganska traditionellt faktiskt.

Av Susanna Strömquist Foto: Joel Rhodin

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Annons