Årets vinnare på ELLE Deco Design Awards 2023
ELLE Deco Design Awards anordnas för för att blicka tillbaka på det gångna året inom design och lyfta några av de personer inom svenska formgivning som varit utomstående i sitt område. De nio priskategorierna 2023 är: Årets designer, Årets stjärnskott, Årets inspiratör, Årets inredare, Årets hederspris, Årets destination, Årets blickfång, Årets möbel och Årets inredningsaccessoar.
Juryn för ELLE Deco Design Awards 2023 består av Katarina Matsson, juryns ordförande och redaktör, Cia Jansson, chefredaktör, Nina Oja, creative director, Cecilia von Mentzer, editionschef, Nanna von Knorring, redaktör, Julia zu Knyphausen, art director samt stylisten Dennis Valencia.
ALLA VINNARNA PÅ ELLE DECO DESIGN AWARDS 2023:
Barndomens skogar, förfinad elegans och raffiga rutor. Humor, allmoge och nytänk – allt det och mycket mer i mixen. Möt vinnarna i EDDA 2023!
Årets Designer 2023
Front
Med en aldrig sinande nyfikenhet tar Årets designer sig an naturen och låter den flytta in i våra hem. Med utgångspunkt i barndomens skogar och höga stjärnhimlar skapar den internationellt hyllade duon objekt som kombinerar det allra mest ursprungliga med den senaste tekniken. Lekfullt, sinnligt och nyskapande.
Om ni bara fick välja en plats i naturen att tillbringa resten av livet på. Var skulle det bli?
– I så fall skulle vi vilja vara i en mörkgrön John Bauer-skog vid en sjö.
ÅRETS STJÄRNSKOTT
Mimmi Blomqvist
Ett sällsynt specifikt formspråk genomsyras Årets stjärnskotts produkter, oavsett material. Okonstlad naivitet möter förfinad elegans i en lek med proportioner som inbjuder till interaktion. Snällt och snyggt på samma gång.
Ditt karaktäristiska formspråk genomsyrar ditt arbete, oavsett material. Hur föddes det?
– Jag ser en tydlig röd tråd genom hela min barndom. Saker jag tyckte mycket om som barn har karaktärsdrag som jag än idag dras till. Jag har alltid tyckt mycket om de snälla formerna, de man vill krama om. Under senare år har jag djupdykt i vad som färgat mitt sätt att skapa form för att få svar på den frågan och på vägen har jag hittat karaktärer som Alfons, Mumin och Wallace & Gromit. Jag skulle säga att det viktigaste i mitt skapande är att få fram snälla och lekfulla former, utan att tappa elegans. Den är avgörande för att jag ska känna mig helt nöjd. Jag tror att lite elegans behövs inom alla fält i livet när jag tänker efter, oavsett om det är på smörgåsen jag äter till frukost eller inredningen jag lever i.
ÅRETS BLICKFÅNG
Evelina Kroon
Igenkänningen är omedelbar när Årets blickfång nu tar sig an produkter för hemmet och låter sina verk växa i både djup och skala. En färgvirtuos med ett alldeles eget uttryck, som i sitt konstnärskap vänder och vrider på begrepp som status, fint och fult. Resultatet är allt annat än fyrkantigt.
Vad fick dig att fastna för rutan?
– Rutan är bra, om man som jag, underhålls av repetition, tillgänglighet och skala. Den fungerar också, och kanske främst, som ett slags struktur och verktyg för att sätta samman färgkompositioner och bygga volym. Den tar för sig och fortsätter i evighet. Och det är väl det jag roas mest av och vad som gör att jag eventuellt aldrig kommer sluta med rutan som ansats.
ÅRETS INREDARE
Arranging Things
Utan att vi alltid vet om det, påverkar Årets inredare hur våra hem ser ut och får oss att våga mer när det gäller både färg och form. Mångfacetterade mångsysslare som på ett självklart vis lyfter in andrahandsmarknaden i finrummet och hyllar samtida hantverk.
Hur ser receptet på en lyckad inredning ut enligt er?
– Det huvudsakliga målet är att den ska kunna se ut på lika många olika sätt som det finns utrymmen, det vill säga en lyckad inredning måste kännas personlig. Det är utgångspunkten för alla jobb vi gör. Det är också viktigt för oss att det känns varmt, att man vågar och kan leva sitt bästa liv i miljön – och att den innehåller något överraskande/roligt/något som skaver lite. Den gamla bröllopsdevisen ”något gammalt, något nytt, något lånat, något blått” är en bra tumregel. För oss betyder det att vi köper så mycket vi kan begagnat och sen blandar upp det med enstaka nya eller platsbyggda objekt. Det lånade kommer in i form av inspiration. Oftast har vi sett något vi blivit peppade på eller så får vi en association av miljön som ska inredas och tolkar det fritt, typ: “Här skulle Alexander Calder vilja sitta och äta en hel fisk till lunch”. Det blå är helt enkelt att färg måste in. Någonstans, i någon utsträckning, på något vis. Utan undantag.
ÅRETS INSPIRATÖRER
Mira Bergh Edenborg & Josefin Zachrisson
En duo som rör sig lika lätt mellan konstellationer som mellan produktformgivning och rumslighet. Samarbete är nyckeln när de utforskar och utmanar såväl möbeldesign och det offentliga rummet som normer och värderingar.
Ni är årets inspiratörer och inspirerar andra genom ert arbete. Vad inspirerar er?
– Påtryckningar av olika slag gör det så lätt att tappa bort sig och värdera sitt arbete utifrån normer, trender och åsikter. Vi tycker det är inspirerande att våga agera och tro på sina egna idéer.
ÅRETS MÖBEL
Bacatus av Matilda Hunyadi/Sloydlab
Med punkig attityd sällar sig Årets möbel till svensk stilhistoria med lika delar allmoge som modern elegans i benen. De väl avvägda proportionerna ger en känsla av lätthet och de mjuka kurvorna talar direkt till våra händer. Dåtid möter nutid i en helt ny silhuett.
Berätta om Bacatus, hur tog den form?
– Jag älskar dekorativt svarvade stolar och har haft denna stol på min ”att göra”-lista i säkert tio år. Det viktigaste för mig med Bacatus var att presentera en stol med svarvade ben som inte känns som en pastisch på äldre möbler. Jag valde därför tidigt en helt modern konstruktion som inte direkt hittas bland historiska stolar. Med ben i vinkel där bakbenen får fortsätta upp till ryggstödet hamnar dessutom svarvningen mer i fokus. Utmaningen låg sedan i att addera ett bekvämt ryggstöd som inte störde formen. Lösningen blev att CNC-fräsa bakåtlutning i ett ryggstöd som följer benens lutning framåt. På så vis smälter ryggstödet ihop med benen och formen hålls samman.
ÅRETS INREDNINGSACCESSOAR
Scalp av Gnilmyd Kcab
Årets inredningsaccessoar står stadigt med en fot i modevärlden och en i populärkulturen, men bakom den glättiga ytan döljer sig lager av allvar. En frisk fläkt som för in både humor och sex i inredningsvärlden, samtidigt som den ställer frågor kring skam, klyschor, kvinnlighet och kön.
Hur föddes Scalp och varför?
– Jag har alltid varit fascinerad av peruker och tycker att det är fint med fusk-material. Jag kommer ju från mode så när Mattias Dymling frågade mig om jag skulle vara intresserad av att designa inredningsobjekt så var det just för att göra objekt som avviker, stökar och har energi och humor. Vi tar inte hemmet på så stort allvar och vill bidra med lekfullhet. Men däremot tar vi våra objekt på allvar och tillverkar allt i Stockholm så vi kan säkra kvalitet och göra unika exemplar på beställning, säger Ann-Sofie Back, ena halvan av Gnilmyd Kcab.
ÅRETS DESTINATION
Carl Larsson-gården
En plats som ända sedan förra sekelskiftet inspirerat långt utanför Sveriges gränser och som fortsätter att påverka design, inredning och trädgårdar. Nytänkande satsningar gör att ännu en generation fått upp ögonen för denna kulturskatt, nya perspektiv växer fram och ger fler lager till historien.
Vad är det som gör att vi aldrig slutar älska Carl Larsson-gården – årtionde ut och årtionde in?
– Carl Larsson-gården är verkligen ett levande hem. Det ägs och drivs som en släktförening av Carl och Karins släktingar (330 stycken!). Släkten turas om att tillbringa tid i huset under högtider, över en helg eller semestervecka. Carl skriver själv i boken Åt solsidan 1910: ’Skulle jag dö, vilket eget nog kan hända, så tänker jag mig att hemmet fortsätter likaväl fastan ej likadant. Men jag tänker mig gärna mitt hem försätt genom generationer.’
Eftersom det är ett levande hem så får man en ”hemtrevlig” trygghetskänsla. Inte för sött eller alltför idylliskt – utan livgivande, uppfinningsrikt och modernt. Dessutom med djärva färger och färgkombinationer som bara två konstnärer kan få till, säger Chia Jonsson, chef Carl Larsson-gården.
ÅRETS HEDERSPRIS
Sven-Harrys Konstmuseum
En självklar destination för design- och hantverksälskare, som tänkvärt lyfter fram svensk formgivning och dess relation till samtid, framtid och dåtid. En plats som bjuder in publiken att delta på kreativa sätt och som med tydlighet står bakom grundläggande demokratiska värderingar när vi behöver det som mest.
Hur ser ni på hantverkets relevans i dag?
– Hantverk är grunden i allt skapande och hos hantverkarna sitter, bokstavligen, en ovärderlig hantverkskunskap i händerna. Oavsett om vi visar haute couture, möbelformgivning, tatueringskonst eller ger nya musikupplevelser har vi på Sven-Harrys konstmuseum ambitionen att göra utställningar som engagerar. Du ska gå härifrån inspirerad, med mer kunskap och nya perspektiv. I en utställning kan vi till exempel bjuda in besökaren att på plats följa med in i hantverkarens ateljé och uppleva själva hantverksprocessen, eller in i 1930-talet där konstnärer använt sin konst med anti-fascistiska budskap för att påverka sin samtid. Konstnärer och hantverkare har en viktig plats i våra liv och i samhället idag, som vi ibland tar för givet. Men när vi riktar blicken mot konsten i våra utställningar kan det samtidigt få oss att se oss själva och bättre förstå den tid vi lever i, säger Dragana Kusoffsky Maksimovic, vd och musiechef.
ELLE DECORATION x POLESTAR DESIGN TOWARDS ZERO AWARD
Simon Mattisson
Hur tar man tillvara på ett material som anses förstört? Vinnaren av ELLE Decoration och Polestar Design Towards Zero Award har utvecklat ett innovativt, nytt kompositmaterial som tillsammans med modern tillverkningsteknik möjliggör nyskapande organisk formgivning, lokal produktion och cirkulär återvinning i ett och samma koncept.
Du använder granbarkborreskadat trä. Hur upptäckte du det materialet?
– Allt började i Östergötland på midsommar i förra året. Där hamnade jag bredvid en kvinna som jobbar som inspektor hos en stor svensk skogsägare. Jag tillbringade hela firandet med att lyssna och lära mig om granbarkborren – som är ett utbrett och allvarligt problem. När det blev dags att åka därifrån sa hon i förbifarten något i stil med ”det här kan du säkert göra ett examensarbete av”. Jag tänkte inte mer på det. Men polletten trillade ner när jag insåg att granbarkborrskadat trä inte kan användas för att rötan som trädet ofta får när det dör gör så att hållfastheten inte kan garanteras i det massiva virket. Men om man mal ner det, för användning i en träkomposit, så spelar hållfastheten i det massiva virket ingen roll. Det handlar om att koppla ihop två oberoende processer – i mitt fall granbarkborreangrepp, tillsammans med ny teknologi och nya möjligheter med 3D-printing. Vanliga träkompositer har funnits en tid och materialet jag utvecklar skiljer sig inte direkt i kemisk bemärkelse. Det är snarare källan till råmaterialet som mitt projekt handlar om – och att genom form kommunicera problemet.
Elle Decoration gratulerar alla årets vinnare i EDDA 2023!
Foto: Viktor Sjödin, Christopher Hunt, Olof Handen, Isak Berglund Mattsson Marn, Ulf Palm, Per Myrehed, Henric Hemmerlind, Mira Wickman