The Ode To ska bli världens ledande plattform för ”affordable art”

The Ode To ska bli världens ledande plattform för ”affordable art”

Mikael Lundblad
Helena Carlberg och Anna Lukins har förvandlat sina stora intressen – konst och skattjakt – till ett jobb. Nu ska de göra digitala galleriet The Ode To till världens ledande plattform för ”affordable art”. För ELLE berättar de om starka drivkrafter, orättvisa förutsättningar och ouppnåeliga mål.
07 juli, 2022
3:25

Efter reklamen: Polina Sandström och Madeleine Klingspor – duon bakom ASKA Architects

(3:25)

Slå på ljud

Anna Lukins och hennes man har en gemensam bucketlist. En av punkterna är att bo utomlands, så när han för snart fem år sedan fick ett arbetserbjudande i Tyskland bestämde de sig för att åka.

Ungefär samtidigt var Helena Carlberg på väg hem till Sverige från New York, där hon jobbade med digital kommunikation på modeföretaget Theory. När en vän plötsligt gick bort ställdes livet på ända.

H: Hon var en väldigt inspirerande person och jag kände att jag var skyldig mig själv att göra det jag vill i livet. Och jag ville inte ha någon mer gubbchef. Det är en väldigt stark och bra drivkraft.

A: Vi var båda på en plats i livet då vi kunde göra något nytt.

De har varit vänner i tolv år och alltid umgåtts genom det kreativa; gått på utställningar, fotokurser, loppisrundor...

Helena Carlberg och Anna Lukins driver konstplattformen The Ode To, som precis öppnat nytt showroom vid St Eriksplan i Stockholm.

Från vänster till höger: vas, Florence Bamberger, minivas Fanny Ollas, tavla, Zahra Holm och tavla, Trine Bork. Marmorbord Public Studio.

Mikael Lundblad

H: Och så har vi alltid älskat att vara de här som letar, den ständiga jakten efter saker som är speciella. Vi fick många frågor och började förstå att inte många andra orkar hålla på som vi gör. Vi insåg att vi kunde göra sakletande till ett yrke.

Från varsitt land började de göra research. De tog frilansuppdrag och jobbade tillsammans vid sidan av. Annas bakgrund inom retail, med försäljning, inköp och kollektionsbyggande, samt Helenas erfarenhet från marknadsföring och konceptutveckling inom modevärlden – inte minst efter att ha varit med och startat & Other Stories – visade sig vara en perfekt kombination; två strateger med känsla för den kreativa processen.

A: Tanken med The Ode To är att tillgängliggöra konst, att folk inte ska tycka att det är så svårt. Men vi vill också ge en upplevelse där man känner sig trygg, med kvitto, tracking code och returrätt. Ibland kan det vara lite läskigt att köpa något på Instagram, det blir ett DM och så ska du swisha 10 000 kr…

ELLE möter Ai Weiwei – stor intervju

Hur går man från att vara vänner till affärspartner?

H: Gradvis. Nu är vi ju liksom jobb-gifta.

A: Helena är mitt andra äktenskap.

H: I dag har vi mer en arbetsrelation än en vänskapsrelation. Sen är det kanske ingenting man skulle göra med vilken vän som helst. Vi är väldigt lika samtidigt som vi kompletterar varandra.

Plexiglastavlor, Giulia Cairone, silikontavla, Manon Steyaert, glasmoln Studio Reiser, och marmorbord, Public Studio.

Från vänster till höger: plexiglastavlor, Giulia Cairone, silikontavla, Manon Steyaert, glasmoln Studio Reiser, och marmorbord, Public Studio.

Mikael Lundblad

Ni låter väldigt professionella?

A: Jag tror att vi båda är ganska drivna och sätter ett värde i det professionella.

H: Vi är väldigt organiserade och duktiga. Det är snarare så att vi kämpar med att ”Nu måste vi fira igen” och ”Kan vi göra det här lite stökigare?”. Vi har en mentor som har sagt att det mest irriterande med oss är att vi alltid når våra mål; ”Det är inte meningen att man ska nå sina mål, nu sätter ni upp något som är helt ouppnåeligt!”.

Paulina Nordström: Att förmedla hopp med färg och konst

Se klippet här!

Vad är det för mentor?

A: Vi har alltid varit bra på att be om hjälp. Redan när vi gjorde det grundläggande arbetet hörde vi av oss till personer som vi tyckte gjorde något bra. Sen kom vi in på SSE Business Lab, Handelshögskolans inkubator.

H: En av grundarna måste ha gått på Handels, sen ansöker man och pitchar inför en panel. När vi pitchade var det bland andra Mikael Schiller, Kristina Stenbeck och Sebastian Karlsson. Då får man också mentorer den vägen.

A: Mycket av vårt företag handlar om själva affärsutvecklingen. Det har varit den stora resan, att förstå värdet av investeringar och vad investerare letar efter.

Skulptur, Inger Odgaard, dubbelvas, Dina Sandberg, svart vas Fanny Ollas, stol magniberg, marmorbord och piedestaler, Public Studio, och hylla Frama.

Från vänster till höger: skulptur, Inger Odgaard, dubbelvas, Dina Sandberg, svart vas Fanny Ollas, stol magniberg, marmorbord och piedestaler, Public Studio, och hylla Frama.

Mikael Lundblad

Ja, ni har tagit in kapital. Hur gick det till?

A: Det behövs ett visst kapital för att förverkliga idéer och få dem att växa utan att det tar en livstid. Det var ett sätt att gå från att göra allting själva, vilket vi gjorde i ganska många år utan att ta ut någon lön, till att ta in hjälp och fokusera framåt.

Det låter så enkelt!

A: Det är skitsvårt! Det ska vi vara jätteärliga med. Det är en helt annan värld. Det är också väldigt svårt för två kvinnliga grundare – i princip omöjligt. Av allt riskkapital som finns i Sverige är det 1 procent som går till kvinnliga grundare. 93 procent går till män (Dagens Industris granskning för 2019, reds anm).

H: Man har också gjort studier som visar att kvinnor får andra typer av frågor av investerare, som är mer relaterade till risk, medan manliga grundare får fler frågor som är relaterade till möjligheter (se studien We ask men to win and women not to lose, reds anm).

Rosa glasskulpturm Malin Pierre, vit keramisk skulptur, Sofia Tufvasson, orange silikontavla, Manon Steyaert.

Från vänster till höger: rosa glasskulpturm Malin Pierre, vit keramisk skulptur, Sofia Tufvasson, orange silikontavla, Manon Steyaert.

Mikael Lundblad

Intressant, eftersom kvinnor generellt är mindre riskbenägna?

A: Rapporterna visar också att bolagen som kvinnor bygger oftast går bättre. Det har varit en jättetuff resa där vi har fått utmana oss själva, både professionellt och privat, och försöka skapa ett självförtroende inom det. Där har det varit fint att vi är två. Vi har också ett stort nätverk av personer som vi kan fråga om råd och som hjälper oss att hela tiden bli bättre. Vi har lärt oss otroligt mycket. En investerare ställer alla kritiska frågor. Det gör att man redan nu tänker på hur företaget ska se ut om fem år och helt plötsligt bygger man något som faktiskt fungerar och kan växa. Nu kan ni både ta ut lön och ha anställda!

H: Det är helt fantastiskt! Vårt första team kom på plats för ett år sen. Vi har förbättrat processer och blivit mycket snällare mot oss själva. ”Vi kanske ändå ska ha en vattenkokare och riktiga skrivbordsstolar på kontoret.”

Digital konst tar över modevärlden – allt du vill veta om NFT:s

Nu till konsten, hur hittar ni era konstnärer?

A: Vi tillbringar väldigt mycket tid på Instagram, en fruktansvärd skärmtid. Sen tittar vi också mycket på konstskolor, både i Sverige och i andra länder. Vi jobbar framför allt digitalt, så det måste kunna gå genom skärmen. Och inga spretiga saker, sätt dem i Fedex till USA så kommer de att knäckas.

Teckning, Liat Greenberg, grön glasvas, Silje Lindrup, rökelsehållare, Erika Kristofersson Bredberg,matta Layered, och rosa stol Magniberg.

Från vänster till höger: teckning, Liat Greenberg, grön glasvas, Silje Lindrup, rökelsehållare, Erika Kristofersson Bredberg,matta Layered, och rosa stol Magniberg.

Mikael Lundblad

Vad ser ni för konsttrender just nu?

H: Det stora är att konsten har blivit så populär bland nya grupper människor. Det är helt fantastiskt. Konst är lika viktigt för ens hem som vissa möbler, men också ett sätt att uttrycka sin personlighet.

A: Varje år släpps rapporter om konst och det som har varit tydligt i de senaste är att det framför allt är yngre generationer som tar plats. De köper konst oftare och för mer pengar än någon tidigare generation. Vår teori är att när man lever i en digital värld och allt går att få tag på, så blir det unika och handgjorda en väldigt attraktiv motvikt.

H: Man har också en lite mer medveten konsumtion och tänker ”vem bidrar det här köpet till? Hur påverkar det planeten?”. Man köper saker som inte är slit och släng, som man kan flytta med sig och som kanske har ett andrahandsvärde.

A: Ska vi prata specifika trender tycker jag att vi ser mer skulpturalt på vägg. Och att spår av den mänskliga handen syns.

Randig skulptur, Krista Rosenkilde, tvådelad tavla, Soraya Forsberg, silvrig tavla, Caia Leifsdotter, matta, Layered, rosa stol, Magniberg, grön lampa, Asplund och marmorbord Public Studio.

Från vänster till höger: randig skulptur, Krista Rosenkilde, tvådelad tavla, Soraya Forsberg, silvrig tavla, Caia Leifsdotter, matta, Layered, rosa stol, Magniberg, grön lampa, Asplund och marmorbord Public Studio.

Mikael Lundblad

Slutligen, vad har ni för ouppnåeliga mål?

A: Vi vill bli den ledande plattformen i världen för affordable art. Men det ska vi ju fixa, så det är inte ouppnåeligt, haha.

Målet för The Ode To är att bli den ledande plattformen i världen för affordable art
Mikael Lundblad

Fakta
Namn: Helena Carlberg och Anna Lukins.
Ålder: 37 år. Yrke: Driver konstplattformen The Ode To, som precis öppnat nytt showroom vid St Eriksplan i Stockholm. I korthet ser Anna till att det finns konst och Helena ser till att den når ut.
Bor: Vasastan respektive Kvarnholmen.
Följ: @the.ode.to

Anna & Helenas 4 tips för att hitta investerare:

1. Rätt mentor

Sök genom ditt eget nätverk (de flesta blir smickrade av att få frågan) eller via en inkubator, läs mer på branschföreningen Swedish Incubators & Science Parks (SISP). Även Almi Invest och Drivhuset hjälper entreprenörer på vägen. Handelshögskolans inkubator SSE Business Lab kan hjälpa dig som har gått på Handels.

2. Pitch deck

Gör en presentation där du förklarar hur bolaget har gått och hur du ser att det ska gå framåt. Sälj in! Bäst är att möta en potentiell investerare genom en introduktion, men du kan också höra av dig på chans, så kallade ”cold calls” eller ”cold emails”.

3. Tänk framåt

En investerare vill få avkastning på sin investering och vill helst få tillbaka sina pengar många gånger om inom en femårsperiod. Därför behöver du redan nu kunna svara på hur mycket värde du kan skapa till dess och hur du ska nå dit.

4. Researcha investerare

Läs affärspress och lär dig att se mönster – vilken typ av investerare gör vilka investeringar? Vissa är bara intresserade av exempelvis fintech eller health tech. Du sparar mycket tid och ork på att bara kontakta de som potentiellt är intresserade av just din bransch.

Här är kändisarna som har tatuerat in sina stjärntecken

Se klippet här!

5 favoritkonstnärer att följa

Av: Katarina Matsson Foto: Mikael Lundblad