Höstens stora inredningstrender 2025
1. Wabi-sabi 2.0
Det avskalade, showroom- och bostadsannons-perfekta hemmet har redan fått maka på sig något. Nu tar den personliga och hjärtliga trenden ännu ett skutt framåt och vurmar för det ofullkomliga, som bär spår av liv.
Likt en förgrening av världsåskådningen och estetiken wabi-sabi ser vi hur allt fler lyfter skönheten i det övergående, kantstötta och rent krasst stökiga. Exempelvis Charlotte Taylor, som i sin utställning Home from Home på Noura Residency reflekterade över levande rum och hur våra hem speglar livets dubbelsidighet. Även Cappelen Dimyr visade upp sin nya kollektion med bordslinne i Malene Mallings kreativa universum som är La Bagatelle, där de romantiska textilierna fick samsas med en kavalkad av alster och prylar; tidningsurklipp, boktravar, tyghögar, strutsägg och snäckor.
2. Tekniska avtryck
Teknik blir allt snyggare, även sådant kroniskt fult som vägguttag och strömbrytare kläs i stiligare kostymer. Men samtidigt som designen ofta anpassas för att kunna smälta in har också ett slags motpol uppstått. Liksom hur hantverkare och konstnärer värnar sitt materials slumpmässiga uttryck omfamnas nu även teknikens egna spår.
Svenska Hyfer Objects omfamnar exempelvis 3D-skrivares avtryck och råa kanter på sina designobjekt, medan Studio Jacob Egeberg i sin kollektion Increasingly Unfamiliar utforskar hur industriteknik påverkar objekt runt om oss och hur de objekten i sin tur formar samtiden och lämnar spår efter sig. Det senaste tillskottet till kollektionen, koppen Bolt Cup, sammanfogar naturliga, organiska former med industrimaterial, som sticker ut likt fossiler på porslinskroppen.
3. Fransar, fransar, fransar!
I modevärlden blåser bohemiska vindar och i brisen fladdrar inte minst fransar. Under Köpenhamns designvecka var fransarnas textur, volym och rörelse överallt, och inte bara som trogen följeslagare till ”boho chic”-stilen. I rummet The Romantic i Adornos utställning Persona var fransarna både flortunna, mjuka sådana och metalliskt hårda – och på Svenskt Tenns utställning pryddes kanterna till hammockar i Josef Frank-tyg med fransar.
Samtidigt på konstscenen: i DDCateds utställning tronade ett stort verk av Kamilla Rosado i bara fransar och drygt en timme från Köpenhamn pratade alla om Esben Weile Kjærs installation Rainbow Tornado, ett gigantiskt verk av plastfransar i subtil rörelse, på Rudolph Tegners Museum.
4. Mjuka värden
Det som är milt kan också vara (form)starkt – och visst längtar vi efter efter mjukhet, för sinnet och världen. Nu riktas blickarna och fingertopparna mot taktila och skulpturala textilier, som med lena stämmor talar till både ögat och handen.
Ljuset lyser allt starkare på hantverk som väveri, broderi, lappteknik och knyppling. Dessa tyger draperas och hängs nu i all sin enkelhet likt installationer, danska &Drape var exempelvis tonsättande med hängningen av sin sakrala spetsgardin. Samtidigt syns textilens formspråk på annat, brittiska Lee Brooms gipslampor Requiem påminner till exempel om förstenat tyg.
5. Välkommen till framtiden!
”Det bästa sättet att förutsäga framtiden är att designa den”, sa uppfinnaren, arkitekten och formgivaren Buckminster Fuller.
Frama har tagit fasta på hans ord med utställningen Structures of Living, ett utforskande av de modulära rum och alternativa interiörer som de föreställer sig i framtidens hem. Platsen de byggde upp inkluderade alla vardagens funktioner i en flexibel men sammanhängande boendeyta. Samtidigt fortsätter modularitetens trotjänare traska längs den anpassningsbara designfilosofins stig. Montanas modulära förvaringslösningar fick exempelvis en mjukare kamrat i form av den återintroducerade modulsoffan Paradigm, som bekräftar att det skalbara kan vara del av både vårt arv och vår framtid.
Foto: Elizabeth Heltoft Arnby, Kacper Banasiak, Stina Meyerson m. fl.