Färg, form och familjeliv hemma hos inredaren och konstnären Josefin Tolstoy
Det charmiga 1920-talshuset i centrala Uppsala är hem för Josefin Tolstoy, hennes man och deras tre barn – Elton, 18, Vanya, 13, och Bao, 12 – samt familjens lilla hund Einar. Huset sjuder av färg, personlighet och konstnärlighet; det känns levande, personligt och genomtänkt.
Josefin är art director, inredare och konstnär, en kreativ mångsysslare som har hittat sitt uttryck i skärningspunkten mellan estetik och funktion. Tillsammans med Elin Hermansson driver hon Kind Studio, där hon får utlopp för sin passion för form och färg. Efter många år i magasins- och inredningsbranschen hittade hon för åtta år sedan tillbaka till sina penslar och dukar. Josefin har blandat annat varit AD på magasinen Residence och Plaza.
– Jag har alltid målat. Min mamma är kreativ och det fanns alltid penslar och dukar tillgängliga när jag växte upp. I dag kan jag kombinera mitt konstnärskap med mina andra uppdrag i min ateljé i centrala Uppsala som också är mitt kontor.
Josefin samarbetar bland annat med Partnership Editions, MAH Gallery i London och keramikern Andrea Tsang, som har några av Josefins tavlor i sitt showroom i Stockholm. Och hemma i Fålhagen har hon något av ett hemmagalleri med många egna alster, mattan hon designat från Ogeborg och keramikprototyper från ett kommande släpp med DBKD.
När familjen flyttade in i huset var det en plats fylld av prång, gångar och inte mindre än tre hallar – en kvarleva från tiden då huset var ett tvåfamiljshus.
– Vi hade bott i ett enplanshus tidigare, med öppna ytor och mycket ljus, och vi visste att vi skulle sakna det ljusflödet, säger Josefin.
Med det som utgångspunkt inleddes en varsam men genomgripande förändringsresa. För att skapa mer öppenhet togs väggar ner mellan glasverandan och matsalen, små korridorer försvann till förmån för rymd och ljus.
En ny entré byggdes, och för att bevara känslan av originalestetik installerades en specialbyggd tidsenlig glasdörr, tillsammans med innerglas i de spröjsade kulturfönstren – för att hålla kylan ute utan att tumma på husets själ. Plankgolvet, som dolts under parkett, återställdes också till sitt forna jag.
– Vi gör det här steg för steg, i den takt ekonomi och tid tillåter, säger Josefin. Varsam renovering, men med en tydlig vision.
Att jobba med inredning i sitt eget hem är något annat än att skapa för en kund, menar Josefin. Här får allt växa i takt med livet.
– När jag jobbar åt någon annan fokuserar jag på att skapa en helhet som lyfter deras värdegrund. Hemma blir det mer flytande, det får ske i vardagen. Hemtrevligt och lugn är viktigt.
Färg är en självklar del av hemmet – en kärlek som bottnar i hennes arbete som konstnär. Ofta målas gamla möbler om för att hitta sin nya plats i rummen.
– Jag älskar blått och jag känner att jag vågar mer nu. Till exempel att måla taket i matsal och burspråk.
Resultatet är ett hem med rejäl rymd, mycket ljusinsläpp och samtidigt en känsla av rum i rummen – en balans mellan öppenhet och intimitet. Stilen är eklektisk, med en personlig mix av tidsepoker, material och former.
– Jag kan inte riktigt säga att jag har en stil. Det är mer en känsla, där gamla ting bär på minnen och historia, sådant kan jag inte byta ut bara för att det ska passa in i en viss inredning.
I det blå skåpet från barndomshemmet – en gång svampat beige, nu ljusblått – samsas i dag barnens pyssel med stearinljus.
– Skåpet har alltid funnits i mitt liv. Det och tavlan intill som min mamma har målat är mina finaste saker, säger Josefin.
Fritiden är ofta aktiv, med mycket rörelse i naturen. Men för Josefin är det de där stilla stunderna vid middagsbordet som är allra viktigast.
– Att få tända några ljus, sitta ner och prata med barnen om hur dagen varit, det är min bästa fritid.
Fotograf: Åsa Liffner