Form, funktion och finlir råder i det charmiga 60-talshuset
- AvCecilia von Mentzer
Förorten Segeltorp, söder om Stockholm, bjuder på hus i olika stilar och utföranden. I ett av de där tidstypiska 60-talshusen, som tycks sväva mellan natur och arkitektur, bor inredningsarkitekten och designern Christian Persia tillsammans med sin fru Elzbieta von Semkov, arkitekt och projekteringsledare. Här syns tegel, teak och stora glaspartier som bjuder in ljuset från flera håll.
– Vi visste precis vilken typ av hus vi ville ha. Vi tittade på många 1960-talskåkar innan vi slog till på den här. Alla originalmaterial fanns kvar: teaken, ekparketten, marmorfönsternischerna och det kopparklädda taket, säger Christian.
Huset är en klassisk 60-talslåda i två plan, totalt 320 kvadratmeter, med generösa fönsterpartier, en källare med gillestuga och ett inbyggt uterum med terrazzogolv och öppen spis. Entrén är klädd i mörk skiffer som fortsätter ut på uteplatsen och trapporna – ett exempel på den tidens karakteristiska sömlösa övergång mellan ute och inne.
– Det är otroligt hur man jobbade med ljusinsläpp på 60-talet, säger han och ser sig omkring i vardagsrummet. Här har du ljus från tre håll – det är magiskt.
Christian växte upp i Landvetter utanför Göteborg, i en familj där hantverket alltid funnits nära.
– Det har alltid varit konsthantverk och design på något sätt i mitt liv. Min morfar var en av de så kallade Lindomesnickarna, han gjorde Lindomestolar och möbler.
– Min pappas familj har sina rötter i den kreativa och hantverksrika tradition som präglat norra Italien. Min farfar arbetade med att ta fram mönstren till vävarna som användes av de stora italienska modehusen. Min farbror drev en kokkärlsfabrik tillsammans med Alfonso Bialetti den äldre i staden Omegna, i Piemonteregionen. Det var just i denna fabrik som den klassiska mokabryggaren, Moka Express, såg dagens ljus.
Det taktila har alltid varit viktigt för honom. ”Jag gillar att göra något med händerna. Det är något man nästan tappat bort i dag, med hur man jobbar.”
Efter gymnasiet började han som lärling på ett möbelsnickeri i Göteborg, där mycket av arbetet handlade om att bygga inredningar till krogar.
– Det var väldigt konceptuellt, och jag insåg snabbt att det där med att skapa miljöer – det var riktigt roligt. Efter ett tag startade jag min egen lilla byrå.
– På den tiden gick man hem och ritade butiken, sedan drog man till snickeriet och byggde den själv. Det var ett jäkla slit, men också väldigt lärorikt. Det var en annan tid, säger han med ett skratt.
Efter några år fick han en tjänst på SAS, där han arbetade med interiördesign i sex år innan han återgick till sitt eget företag.
– Jag har egentligen alltid jobbat mest med interiörer, möbler och produktdesign. Jag trivs med att ha med handen i allt – från idé till färdig möbel.
När Christian och Elzbieta flyttade från lägenhet till hus visste de att de ville bevara så mycket som möjligt av originalkänslan.
– Köket och tvättstugan var i original, liksom entrén. Nu håller vi på att uppdatera planlösningen. Tvättstugan blir till kök med rostfri bänkskiva och högskåp längs hela väggen. Det gamla syrummet ska bli matplats. Vi försöker göra det modernt, men ändå respektfullt mot husets själ. Och behålla det som går att spara. Teak-köket är något alldeles extra.
Parets sovrum är nyligen renoverat. Ett annat sovrum förvandlas just nu till arbetsrum.
– Vi har flörtat lite med teaken från köket och putsat väggarna. Det är viktigt att materialmötena känns ärliga. Det ska lira med huset.
I vardagsrummet står flera av hans egna produkter uppblandade med 60-talsvintage och verk av vänner.
– Det är lite av varje. Apan där är av Finn Ahlgren, tavlan är en Sigge Billgren. Jag gillar att blanda det personliga med det tidstypiska.
Tre öppna spisar skapar stämning året om, och i uterummet med sitt terrazzogolv flödar ljuset genom glasbetongfönster.
Utanför huset breder en naturtomt ut sig, med berg i dagen och en liten gräsmatta. Hans fru Elzbieta som alltid har älskat att odla, har äntligen fått utrymme för sitt intresse.
– När vi bodde i lägenhet hade hon en kolonilott och hon la hur mycket tid som helst där. Nu kan hon gå rakt ut i trädgården och hålla på. Det är lyx. Vi håller på att frilägga berget på baksidan. Det är en fantastisk plats på sommaren.
Huset i Segeltorp är en tydlig spegling av Christian Persias filosofi: respekt för material, funktion och historia.
– Det handlar om att låta huset tala. Att förstå vad det är byggt för och sedan addera det som behövs – inte mer. Jag tror att om man älskar hantverk så ser man skönheten i det som redan finns.
Fotograf: Patric Johansson
Stylist: Myrica Bergqvist

