Teknikdrömmar och hållbart mode – ELLE listar veckans snackisar
1. Euphoria-eufori på NYFW
Under veckan har New York fashion week pågått. Och att döma av beauty-looksen längs catwalken har modevärlden lika mycket är Euphoria-eufori som resten av oss. I flera visningar syntes modellerna i sminkningar som karaktären Jules burit under avsnitten. Hennes gula look från avsnitt tre syntes hos Anna Sui och hos Cynthia Rowley hade modellerna moln runt ögonen, precis som Jules i avsnitt 3.
2. Hållbart höstmode
Hösten är här och det är H&M:s nya conscious collection också. Plaggen är framför allt tillverkade av återvunnen polyester från återvunna PET-flaskor. Tidlösa klassiker möter perfekta basplagg och höstens it-plagg. Kollektionen sammanfattad i 9 ord: Mjukt skräddat, djurmönstrat, svarta färger och överdimensionerade ljusa huvtröjor. Läs mer här >
3. Det finns en ny iphone i stan
Ingen lär väl ha missat att Apple under veckan presenterade sina kommande nyheter. Däribland sin nya iphone, som fått namnet iphone 11. Den nya luren släpps i tre modeller. En av de största förändringarna är att telefonen fått fler kameror. De två dyrare modellerna har hela tre kameror på baksidan(!). Dessutom presenterades en ny apple watch och sjunde generationens ipad. Läs mer här >
4. Säg hej till Freddie
När vi ändå är inne på telefonsnack! Företaget Nice Guy Freddie har löst problemet med att våra telefoner blir allt större och inte längre passar i våra fickor. De säljer mobilskal med ett band. Det här gör att du enkelt kan bära din lur som en väska, över axeln eller runt halsen. Dessutom kommer banden i snygga färger, vilket gör att de blir en självklar accessoar.
5. Brillor i äkta guld
Glasögonföretaget Nividas firar fem år genom ett samarbete med den legendariska glasögonfrabriken Algha Works i London. De släpper en ny, handgjord glasögonmodell i 18 karats guld som fått namnet Nividas London. Fabriken i London är nästan 100 år gammal och brillorna är limiterade. 220 exemplar har gjorts och de släpps den 17 september, i butik och online.
6. Från Glada Hudik till New York
Glada Hudik-teatern har ett nytt projekt! Den 14 september går de i en modevisning i New York. Fem modeller kommer att visa upp den svenska designern Frida Jonsvens kläder til ett arrangemang av Aviciis musik. Allt spelas dessutom in för den kommande filmen om projektet – Catwalk. ”Min dröm är ju att alla i den här gruppen som ska göra den här catwalken ska bli en förlängd arm till alla människor som aldrig fått chansen att skina”, säger Pär Johansson, grundare av Glada Hudikteatern.
7. Inrednings-popup på Biblioteksgatan
Butiken & Other Stories på Biblioteksgatan i Stockholm får extra sällskap av inredar-duon Arranging Things över helgen. Ett handplockat urval av allt från konst till inredning och vintagekläder flyttar in i en pop-up-butik inne i den redan befintliga butiken. Olika eror och stilar blandas i en underbar mix. Pop-upen gästar från 11 till 15 september. Happy shopping!
8. Nelly fyller moppe
Nelly firar 15 år genom att släppa jubileumskollektionen Fondazione Nelly. Favoriter som den lilla svarta och läderbyxan har fått uppdaterade silhuetter. Nelly beskriver själva sin kollektion som ”rebellisk punk möter glamour”. Färgskalan går i svart, grått, cremevitt och beige, med inslag av lack, läder och organza. Dessutom frontas kampanjen av Kenza, Alice Stenlöf och artisten Imenella.
9. Sofforna som ska erövra Europa
Amelia Widells företag MeliMeli satsar stort. Målet är nu att växa i Europa! Därför lanserar man ett nytt koncept där man sätter inredningen i en lekfull kontext. Frontar kampanjen gör Olivia Bergman. Förutom drömmiga soffor säljer företaget även sänglinnen och inredningsdetaljer som puffar, fåtöljer och sänggavlar.
10. 2000 kvadratmeter sport
Nordiska Kompaniet har byggt om igen. Nu öppnar deras stora sportsatsning med sex nya avdelningar på samma plan. En uppsjö av varumärken inom allt från träning till utomhusaktiviteter och sportmode har flyttat in. Dessutom är inredningen något extra och vad vi skulle kalla extremt insta-friendly. Man har använt sig av betong och aluminum för att få en avskalad look, som inte ser ut som en klassisk sportbutik. Shoppingsugen? Bege dig till plan 3!
11. Dubbla beauty boutiques
Äntligen öppnar sig fler dörrar för alla som älskar Chanel och dess magiska makeup, exklusiva dofter och hudvård. Två nya Chanel beauty boutiques öppnas i Sverige. Den ena i Mall of Scandinavia har redan öppnat och den andra öppnar i Emporia i Malmö i november. I butikerna kan du även spana in och köpa Chanels solglasögon. Läs mer här >