Resetrender 2022 – så vill vi resa nästa år

Efter 1,5 år av pandemi är vi många som är mer än sugna på nya miljöer och kulturer. Men hur kommer egentligen vårt resande att se ut nästa år? Så här säger resebranschen och resenärerna själva.
28 oktober, 2021
TV: Här är 6 udda europeiska resmål till din bucketlist
1:33

Efter reklamen: TV: Här är 6 udda europeiska resmål till din bucketlist

(1:33)

Reser vi mer än tidigare? Mindre? På ett annat sätt? Så här säger sajten Booking.com, som gjort en stor undersökning med över 24 000 resenärer i 31 olika länder. Svaren ihop med företagets egna data och expertkunskap gör att de har utkristalliserat sex olika faktorer som kommer vara viktiga för oss.

1. Resans betydelse för vårt välbefinnande och hälsa

Nästan två tredjedelar (62 %) säger att de inte insåg hur viktigt resande var för deras välmående förrän det inte längre var möjligt, och 84 % säger att en inplanerad semester har en positiv inverkan på deras emotionella välbefinnande.

2. Välbehövlig paus från hemmakontoret

Visst är det fantastiskt att ha möjlighet att kunna jobba på distans, även om omständigheterna varit tråkiga. Men det gör också att man inte får så mycket ny stimulans och input, och det är lätt att gränsen mellan jobb och privatliv suddas ut. Förra årets semesterord var "workation" och vi njöt av att kunna arbeta från landet eller skärgården. Idag längtar vi snarare bort på riktigt och när vi väl kommer iväg känns det viktigt att vara ledig på riktigt, uppger 73 % av resenärerna.

50 % uppger att de har jobbat fler timmar och använt färre semesterdagar under pandemin, och därför förväntas allt fler ta ut semesterdagar under 2022.

3. Fånga dagen på resan

Framöver kommer vi njuta ännu mer av allt det som vi tidigare tog för givet. Vi ser färden som en del av resan istället för ett nödvändigt ont och vi passar på att carpa och insupa även småsaker vi upplever.

4. Lokalsamhället i fokus

Över hälften (58 %) av resenärerna uppger att det är viktigt att deras resa är till fördel för den plats de besöker, och att de skulle uppskatta en app eller hemsida som ger rekommendationer kring de resmål där ökad turism skulle ha en positiv inverkan på lokalsamhället. Dessutom vill 68 % att pengarna de spenderar när de reser går tillbaka till de lokala samhällena, och närmare tre fjärdedelar vill ha autentiska upplevelser som är representativa för den lokala kulturen.

5. Semesterflirtens återkomst

Efter att ha svajpat igenom samma ansikten det senaste 1,5 året kommer dejtingapparna få nytt liv under semestern. Hela 50 % av de tillfrågade hoppas få uppleva en semesterflirt under nästa resa – och då får man ha i åtanke att de flesta övriga förmodligen är i ett förhållande.

6. Öppen inställning

När vi börjar resa igen kommer vi vilja ha ett flexibelt schema istället för fullplanerade dagar. Tre fjärdedelar anger att de kommer att säga ja till varje semestermöjlighet som budgeten tillåter.

Foto: Unsplash/TT

Se också: 5 vanliga resemyter de flesta av oss tror på
1:23

Efter reklamen: Se också: 5 vanliga resemyter de flesta av oss tror på

(1:23)

Missa inte

Drömresor för alla julälskare – här är de juligaste platserna i världen

Vem får inte mysryskänslor av ett winter wonderland, julpyntat till max?

Alla vinälskares dröm: 11 spa där du kan bada i vin

Treat yo´ self!

10 vanliga resemyter de flesta av oss tror på

Hur många av de här felaktigheterna om exempelvis Buckingham Palace och Key West hade du koll på?