ELLEs Helle Schunnesson: "Zara Larssons underkläder luktar cash grab"
Albumet som skulle cementera Zara Larsson som en svensk pop-ikon släpptes precis, och nådde, som resten av hennes musik, inte riktigt hela vägen fram.
Internet har länge spekulerat i varför Zara aldrig riktigt slår igenom. Hon är hela tiden på gränsen, fansen frågar sig varför inte hela världen förstår hennes storhet och kritikerna är eniga i att någonting saknas.
Vad gör Zara då, när hon befinner sig på gränsen till sitt stora genombrott?
Hon börjar sälja trosor.
Inte många dagar efter albumet Midnight Sun kommer nyheten om klädmärket Main Rose, som etablerar Zara på ”Sälj Grej Med Kändistjej”-marknaden. För det är såklart inte ensam Zara tar sig an det här projektet, utan som Emily Dahl rapporterar på sitt konto Modemassakern, tillsammans med Ben Eliass. Du vet, snubben som lanserade den feministiska rakhyveln Estrid. För dig som vill raka dig – eller inte! För det här är en feministisk rakhyvel, full av agens och valfrihet.
Att artister breddar sin verksamhet och försöker hitta alternativa inkomstkällor är inget ovanligt. Josefine Jinder har skrivit om hur omöjligt det är att som musiker att försörja sig på sin konst. Dock har jag svårt att tänka mig att Zara kämpar med räkningarna, vi minns väl alla hennes kritiserade samarbete med kinesiska Huawei?
Inte bara är det en extremt tröttsamt affärsstrategi att sätta unga tjejers ansikte och namn på något som män tänkt ut och tjänar pengar på, jag stör mig också på timingen.
Se mer från ELLE
Zara har gjort enorma framsteg det senaste året, även om hennes skiva togs emot med ljumma reaktioner. Hennes låt Symphony blev viral genom ett delfin-meme på Tiktok, en trend hon var smart nog att snabbt hoppa på och rida på själv. Hon har under året öppnat för Tate McRaes Miss Possessive-turné, och mina flöden har svämmat över av videos som menar att det är Zara som borde vara huvudakten, inte förbandet. Om hon bara håller ut är känslan att det stora breaket är precis runt hörnet.
Jag förstår de ekonomiska fördelarna med att marknadsföra produkterna samtidigt som Zara är aktuell med ny musik. Men det är slappt och cyniskt, och det urvattnar hennes trovärdighet som artist. Jag vill inte se ett till kändisvarumärken som ser ut exakt som alla andras och som inte tillför något nytt till marknaden. Inte bara affärsidén utan till och med Main Rose estetik är copy paste på Kim Kardashians varumärke Skims.
Samtidigt som jag scrollar genom bilderna på Zaras underkläder läser jag ett inlägg från X om Greta som blivit viralt. En användare klagar på att Greta Thunbergs privilegium, och att hon låter sina föräldrar försörja henne istället för att skaffa sig ett riktigt jobb. Någon svarar att är det inte precis så privilegium ska användas?
Jag säger inte att Zara Larsson måste ge sig ut och rädda världen. Det hade kanske räckt om hon brydde sig mer om sin musik än att tjäna pengar.