Efter massiva kritiken: Pepsi drar tillbaka reklamen med Kendall Jenner

I Pepsis senaste reklam avbryter Kendall Jenner en modeplåtning för att gå med i en demonstration och bjuder sedan en polis på läsk. "Vi missade målet," erkänner Pepsi och drar tillbaka filmen.
06 april, 2017

Den senaste tiden har USA präglats av demonstrationer mot polisbrutalitet, och det är något som läskedrycksföretaget Pepsi har tagit fasta på i sin senaste reklamfilm. I reklamen kan man se Kendall Jenner lämna en modeplåtning för att ansluta till en demonstration. Hon vandrar sedan fram till en polis och ger honom en Pepsi varpå alla blir väldigt glada och börjar kramas.

Kritiken lät sig inte vänta. Adweek intervjuade bland annat flera varumärkesexperter som menade att Pepsi trivialiserar både vikten av demonstrationer och problematiken kring polisbrutalitet, och tidningen Independent recenserar reklamfilmen så här:

”Nu har det hänt. Lågvattenmärket bland varumärken som använder etisk medvetenhet för att sälja produkter har nåtts genom en Pepsi-reklam som avslöjar det hemliga vapnet mot polisbrutalitet: kolsyrade läskedrycker.”

Det hemliga vapnets inverkan har dock väldigt lite med verkligheten att göra, menar @Will på Twitter:

Under onsdagskvällen meddelade Pepsi att de drar tillbaka filmen på grund av den massiva kritiken, och de erkänner i ett pressmeddelande att de ”missade målet”. De ber även Kendall Jenner om ursäkt för den prekära situation de försatt henne i.

Se reklamfilmen här:

Mer från ELLE:

Cosmopolitan och SEAT lanserar lättparkerad tjejbil… vänta, va?

Se reklamen som stoppades på Super Bowl – ”Kändes inte rätt”