NK julskyltning 2025 – Astrid Lindgren och Pippi Långstrump flyttar in
- AvEmma Granstedt
En av de stora höjdpunkterna i december är den traditionsenliga julskyltningen på NK i Stockholm. Och 2025 är ett speciellt år – eftersom varuhuset firar 110 år. Detta vill man givetvis fira på ett mycket speciellt sätt. Passande nog så firas ett annat jubileum i år – det var nämligen 80 år sedan Astrid Lindgren gav ut sin första bok om Pippi Långstrump.
I ett unikt samarbete med Astrid Lindgren Aktiebolag har NK skapat en magisk värld i årets skyltfönster – där de två älskade kulturarven förenas. Pippis lekfulla fantasi och starka personlighet möter elegansen och hantverket som kännetecknar NK. Förra veckan fick ELLE möjlighet att besöka varuhuset och höra mer om årets julskyltning.
Årets julskyltning på NK: astrid lindgren och Pippi långstrump
ELLE fick möjlighet att tjuvtitta på julskyltningen förra veckan, när produktionen var i full gång. Joakim Pettersson, kreativt ansvarig på NK, visade oss runt bakom kulisserna dagarna innan årets skyltfönstren lanserades för allmänheten.
Joakim berättar för ELLE att planeringen och idéstadiet för skyltfönstren börjar redan i januari, när man plockat ner de gamla skyltfönstren. Själva produktionen drar sedan igång efter midsommar.
I år är det den kreativa designbyrån RAY Atelier som ligger bakom designen och produktionen för konceptet. Arbetet görs från grunden med otrolig detaljkänsla och precision. Ungefär 20 personer ligger bakom varje Pippi-docka, som tar drygt två veckor att skapa.
NK:s marknadschef Karin Wickberg berättar i en intervju med ELLE att det var Astrid Lindgren Aktiebolag som hörde av sig förra året och initierade samarbetet.
– Det kändes ju klockrent. Så vi satte oss ned med Astrid Lindgren-teamet och RAY Atelier, som ligger bakom hantverket i fönstren, och spånade kring hur vi kunde hitta ett tema där Pippis värld och NK:s värld möts.
Idén blev då "Pippi flyttar in på NK", där varje fönster utspelar sig i olika miljöer: Allt ifrån godisbutiken till skönhetssalongen. Inspiration till fönstren är tagna från scener i Astrid Lindgrens böcker om Pippi.
Detta är minst sagt en cirkelslutning, eftersom Astrid sålde sin första bok om Pippi på NK i Stockholm för 80 år sedan.
Karin förklarar att det är otroligt viktigt att fönstren främst är till för barnen och känns busiga och detaljrika.
– NK har gjort skyltfönstren med jultema sedan öppningen, men de har haft olika teman varje jul sedan ungefär 50 år tillbaka. Så det är ett otroligt arv man ska förvalta. Varje år ska det kännas nytt och unikt, och det ska kännas aktuellt och som en del av samtiden. Till exempel 2019 hade vi rymdtema eftersom det var 50 år sedan månlandningen.
Varje år försöker man återanvända så mycket material som möjligt. De små husen som ser ut som Stockholm stad som byggdes för tidigare julskyltningar används i år igen. Det gör även NK-klockan och ljusgården på NK, som vi ser i årets skyltfönster.
Skyltfönstren är årets höjdpunkt för alla som arbetar på NK och firas stort bland personalen. På torsdagsmorgonen innan ELLE besökte varuhuset hade man radat upp långbord med grötfrukost till personalen, där man avslöjade årets tema, berättar Karin.
Under söndagsmorgonen var massor av människor på plats utanför NK för att få ta del av årets julskyltning – där till och med Pippi själv var på plats!
