Populärt: Sofia Richie Grainge Tv-serier Boktips Krönikor

Mikroväskan och The Sims-kläder – ELLE listar veckans snackisar

12 apr, 2019
AvLouise Åström
Veckans snackis vecka 15
En stor och samtidigt pytteliten väsk-trend, kläder som ser ut att komma direkt ur ett datorspel och flera nya klädkollektioner som får oss att längta till sommaren. ELLE listar veckans snackisar!
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

1. Minimal mikroväska stjäl rampljuset

Jaquemus visar upp mikroväskan
Foto: Imaxtree

Under modeveckan i Paris visade den franska designern Jacquemus upp handväskor så små att de inte ens rymmer ditt favoritläppstift. Att mikroväskan är en trend är ett faktum. Brittiska Selfredges har skapat en egen onlinekategori med sina allra minsta väskor och tidningen Garzia pratar om en mikroväsk-revolution. Nackdelar: Du kan typ ha med dig ett par öronproppar eller tre gem. Fördelar: Du slipper en tung väska som skär in i axeln.

Annons

2. Lampa med wifi-högtalare

Ikea och Sonos lanserar högtalare
Foto: Ikea

Anmäl dig till ELLE's nyhetsbrev

Få det bästa och senaste från ELLEs värld direkt i din inbox – anmäl dig något av – eller alla – våra nyhetsbrev! Bocka i ditt val och ange din mejladress så får du nästa utskick i din inbox. Utöver veckans utvalda artiklar får du dessutom ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar, inbjudningar till VIP-shoppingkvällar och olika event. Välkommen!

Ikea och Sonos har slagit sina kloka huvuden ihop och släpper kollektionen Symfonisk som består av en bordslampa med wifi-högtalare, en bokhyllehögtalare och tillbehör som högtalarställ och högtalarkrokar. Svaret på den viktigaste frågan: Ja, de är kompatibla med Sonos övriga högtalare och kan styras via den vanliga Sonos-appen. Prylarna börjar säljas i början av augusti på Ikeas varuhus. Läs mer här >

3. Datorspel blir klädkollektion

Moschino släpper kollektion med The Sims
Foto: Moschino

Det italienska varumärket Moschino lanserar en kollektion ihop med alla 90-talskids favoritdatorspel: The Sims. Kollektionen består av både kläder och accessoarer med en pixel-inspirerad design. Meta när det är som bäst! Släpps online och globalt i alla Moschinos butiker från och med den 13 april.

Annons

4. Dubbla hållbara kollektioner från H&M

H&M Conscious-kollektion 2019
Foto: H&M

Den 11 april släppte H&M två varianter av sin hållbara kollektion, dels den vanliga Conscious, men även Conscious Exclusive. Den vanliga kollektionen är tillverkad av material som 100 procent organisk bomull, tencel och återvunnen polyester. Jordnära toner möter rosa, vitt och blommiga böljande print. I Exclusive-kollektionen lanseras nya material som Piñatex®, tyg gjort av cellulosafibrer från ananasblad, skummaterialet BLOOMTM Foam, gjort av biomassa från alger, och Orange Fiber®, ett sidenliknande tyg gjort av restprodukter från citrusjuice-produktion. Läs mer här >

Annons

5. Beyoncé släpper dokumentär

Beyoncé släpper dokumentär
Foto: Netflix

Beyoncés historiska konsert under musikfestivalen Coachella 2018 släpps som musikdokumentär på Netflix. Homecoming: A Film By Beyoncé har premiär redan onsdag nästa vecka, alltså den 17 april. Enligt Netflix visar dokumentären ”den känslosamma resan från kreativt koncept till kulturell rörelse där naturligt filmmaterial varvas med intervjuer som beskriver förberedelserna och det starka syftet bakom hennes vision”. Läs mer här >

Annons

6. Hasselhoff byter badbyxor

David Hasselhoff i Happy Socks badbyxor
Foto: Happysocks

Om det är ett plagg David Hasselhoff är känd för så är det de röda badbyxorna. I år har företaget Happy Socks valt att anlita Hasselhoff för att lansera den nya kollektionen mönstrade badkläder och har därmed fått honom att byta badbrallor. Kampanjen innehåller en retrofilm där Hasselhoff myntar uttrycket ”The Hoff’s day off”, samtidigt som han gör saker som att lyssna på freestyle, badvakta och tvätta bilen.

Annons

7. Louis Vuitton lanserar E-handel i Sverige

Louis vuitton
Foto: Imaxtree

Nu lanserar Louis Vuitton en e-handel som gör det möjligt att beställa produkterna direkt på nätet och få hem dem – även om du bor på svensk mark. Från och med april erbjuder det franska designmärket  sina svenska kunder möjlighet att  handla utan att besöka någon fysisk butik. E-handeln innehåller allt från Louis Vuittons ready-to-wear-kollektioner, skor, accessoarer till resväskor och självklart – läderprodukterna. Läs mer här >

Annons

8. Ny pastellig partykollektion

MQ lanserar kollektion med Valerie
Foto: MQ/Valerie

Svenska MQ lanserar en festkampanj som fått namnet Feminine individuality ihop med märket Valerie. Kollektionen går i vitt och ljusa pasteller med inslag av blommor. Precis som många andra varumärken just nu lyfter MQ och Valerie fram hållbarhet.

”För mig går inspiration och livsstil hand i hand och jag vill skapa mode som kvinnor kan känna sig fina i och kan bära med gott samvete. Därför jobbar vi med hållbarhet i kollektionen, från nära produktion i Europa till veganska tyger”, säger Valerie Aflalo, grundare och designer för Valerie. Läs mer här >

Annons

9. Nya produkter till sommarhåret

Budgie lanserar nya produkter
Foto: Budgie

Hårvarumärket Budgie lanserar tre nyheter inför sommaren (även om den känns långt bort just nu mitt i aprilvädret…): En volymspray, en sommarspray med UV-skydd och ett resekit med uv-spray, en hårskrubb med äppelcidervinäger och ett balsam. Produkterna är 100 procent veganska och producerade i Sverige. Släpps vecka 17.

10. Lyster på flaska

Chanel les beiges
Foto: Chanel

Chanels sommarkollektion Les Beiges skapar vansinnigt ha-begär varje år – årets kollektion är inget undantag. En verklig pick-me-up är Water fresh tint som bäst kan beskrivas som ”lyxig lyster på flaska” – en fluid-lik gelé med lysterprismor som kan läggas ensam, eller adderas på en makeup för gyllene glow. Även ögonskuggspaletten Eyesdahow eye palette är den ultimata färglådan med toner som blir ett med en naturlig eller fejkad, solkysst hy.

Annons