Populärt: Taylor SwiftSofia Richie GraingeKonserter 2024Young royalsRöda mattan

Kendall Jenner stäms efter skandalomsusade Fyre Festival

02 sep, 2019 
AvAnaïs González Cruz
Kendall Jenner, Emily Ratajkowski och Elsa Hosk är några av supermodellerna som figurerade i marknadsföringen för skandalomsusade Fyre Festival.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Fyre Festival marknadsfördes som en lyxfestival med uppträdanden av världsartister, fantastiskt boende och mingel med kändiseliten. När besökarna väl anlände till Bahamas i april 2017 stod det dock klart att allt var en bluff.

I Netflix-dokumentären Fyre: The Greatest Party Never Happened skildras omständigheterna kring den skandalomsusade festivalen, som resulterade i masstämningar och enorma skadeståndskrav.

2018 dömdes arrangören Billy McFarland till sex års fängelse för bedrägeri, men även många av de supermodeller som marknadsfört festivalen har utretts för brott. Nyligen kom beskedet att flera av dem stäms, bland andra Kendall Jenner.

Enligt rättshandlingarna vill konkursförvaltaren nu ha tillbaka de pengar som hon betalats för reklamen – och det rör sig om en rejält stor summa. Jenner uppges nämligen ha fått över 275 000 dollar för en enda Instagrambild om festivalen, skriver sajten People.

Annons

Modellkollegan Emily Ratajkowski har även hon delgivits en stämning för sin Instagrambild till en kostnad av 300 000 dollar. IMG Models riskerar också rättsliga följder efter att agenturens modeller Elsa Hosk, Bella Hadid och Hailey Bieber medverkat i en reklamvideo för festivalen.

Tidigare i år hävdade Jenner att hon knappt visste något om Fyre Festival när hon marknadsförde eventet, ett inlägg som för övrigt inte markerades som reklam på Instagram.

– När folk hör av sig, oavsett om det är i promotionsyfte eller av en annan anledning, så vet man inte hur slutresultatet kommer att bli. Det finns alltid en risk, sa hon i en intervju med New York Times och tillade:

– Jag försöker verkligen göra så mycket research jag bara kan, men ibland går det inte. Om det är ett nytt varumärke så kanske det inte finns någon information och då får man bara hoppas att det går så bra som alla runt omkring en säger att det ska gå.

Se reklamvideon för Fyre Festival:

Läs mer:

Kendall Jenners egna ord efter Fyre Festival-skandalen

Emily Ratajkowski om virala bilden: ”Att raka mig eller inte är mitt val”

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Annons