Populärt: Taylor SwiftSofia Richie GraingeKonserter 2024Young royalsRöda mattan

Besöksrekord på Louvren i Paris – tackar Beyoncé och Jay-Z

04 jan, 2019 
AvEmma Castman
Besöksrekord på Louvren i Paris – tackar Beyoncé och Jay-Z
Världens mest kända konstmuseum – Louvren – slog nytt besöksrekord under 2018. Anledningen? Musikvideon till Beyoncés och Jay-Z:s låt Apeshit.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

The Carters är en amerikansk hip hopduo som består av paret Beyoncé och Jay-Z. Gruppen släppte sitt första album, Everything Is Love, i juni 2018 och på den plattan finns bland annat låten Apeshit representerad. En låt som tack vare sin musikvideo gjort stort avtryck på populärkulturen.

I videon, som i dag har över 147 miljoner visningar på Youtube, framträder det amerikanska stjärnparet tillsammans med flera dansare i och utanför Louvren i Paris. Museets olika verk syns frekvent i videon och allting avslutas med att Beyoncés och Jay-Z tillsammans står och beskådar en av museets mest kända målningar – Mona Lisa av Leonardo da Vinci.

Lockade rekordmånga besökare till museet

Enligt Louvrens chef, Jean-Luc Martinez, är det tack vare videon som museet har slagit besöksrekord under 2018. Totalt gästades museet av 10,2 miljoner människor, och det trots att flera franska sevärdheter har haft svårt att locka besökare efter de terrorattacker som drabbat landet.

Annons

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

– Det är fint att se att de här amerikanska artisterna, kreativa människor av i dag, är intresserade av ett museum fullt av arkeologi och uråldrig konst, säger Jean-Luc Martinez.

Musikvideon har även prisats i musikbranschen

Det tidigare besöksrekordet på Louvren sattes 2012 då sammanlagt 9,7 miljoner äntrade museets dörrar. Anledningen till att det då blev rekord berodde på att Louvren skapat en ny avdelning för muslimsk konst, samt att man haft specialutställningar med konstnärerna Leonardo da Vinci och Rafael.

Videon till Apeshit, har förutom att locka besökare till Louvren, prisats i musikbranschen. På MTV Video Music Awards i augusti 2018 vann den pris för bästa foto och bästa art director. Och på Grammy Awards 2019 är videon nominerad till bästa musikvideo.

Här är videon till Apeshit av duon The Carters:

Foto: TT

Beyoncé om vikthetsen efter förlossningen: ”Behövde tid för att läka”

Lady Gaga i tårar när hon sjunger Shallow live för första gången

Netflix varnar för farliga Bird Box-utmaningen: Gör det inte!

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Annons