Nya linjen på MQ: ”Vi har ett könslöst förhållningssätt som utgångspunkt”

Nya linjen på MQ: ”Vi har ett könslöst förhållningssätt som utgångspunkt”

Nyligen lanserades den nya linjen Visual Clothing Project, en unisex-linje med hållbarhetsfokus, på MQ. Vi bad designchefen Daniel Ivarsson berätta mer.
07 mars, 2018

Debutkollektionen från nya klädvarumärket Visual Clothing Project släpptes i förra veckan. SS18-kollektionen utgår från en ”könsneutral inramning och en idé om ett enhetligt basutbud”. Första kampanjen frontas av Moa Brännström Ott och Eric Christison som med sina icke-binära yrken (Moa är snickare och aktuell med ny bok om snickeri och Eric är koreograf i gränslandet mellan mode och dans) speglar tanken med märket.

Daniel Ivarsson är chefsdesigner på MQ och står bakom den nya linjen.

Vad får vi se i vårens kollektion från Visual Clothing Project?

– En visuell resa – i manér och känsla. En enkelhet ihop med maximalistiska utryck. Det är en fullkollektion där vi fokuserar på olikheter i uttryck. Färgbilden är varierande då vi använder toner och kombinationer som bygger uttryck. Grafik talar till vår värdering kring personlighet och starka uttryck.

Om du måste beskriva den med tre ord?

– A visual journey.

Plaggen och kollektionen är till stor del unisex, varför har det varit viktigt för er?

– Vi har en grundtanke i att arbeta med ett könslöst förhållningssätt som utgångspunkt, där vi använder form och känsla över de ”klassiska” gränserna. Vi har ett denimutbud som inte gör skillnad i form och känsla, och där passformar går över gränserna. En corekärna som går till den som vill bära plagget oavsett kön.


Daniel Ivarsson, designchef på MQ.

Finns det några plagg som är svårare att göra unisex än andra? Vilka utmaningar ställs man inför då?

– Rent kreativt nej, men rent kommersiellt och med bärbarhet i åtanke så ja. Framförallt när det kommer till uttryck och passform. Rent tekniskt finns det en svårighet kring vävda (fasta material), då kroppsform ut ett gränssnitt har en elementär skillnad, men i dessa fall kan den gemensamma nämnaren vara mer visuell än exakt i form.

Det finns en jeanskollektion också, berätta lite mer om den.

– Ja, vi har utgått från form och varumärkes dna när vi byggt jeansdelen. Rent tekniskt är tyger valt utefter passforms- och användarparametrar. Vi har passformar som går över könsgränsen, framförallt där vi arbetar med en silhuett, icke silhuett-baserade jeans (skinny) där tyget gör passformen, finns det användarskillnad som vi justerar med tyget. Tvättar och uttrycket är rent och ”enkelt”. Vi har valt att arbeta hållbart med svarta jeans då vi använder en ”stay black”-funktion i tyget som förlänger livslängden på plagget.

Vilka tror du blir vårens viktigaste nyckelplagg?

– Vi tror på helhet, men för att nämna ett plagg så är det trenchen som Moa bär i kampanjen.


Moa i den (kanske snart slutsålda?) trenchcoaten.

Vilka pieces tror du säljer slut först?

– Man kommer behöva vara snabb om man vill ha just trenchen. Tror även att de mer ”set-baserade” plaggen kommer att försvinna snabbt. Och de stickade plaggen.

Vad tycker du känns mest spännande inom svenskt mode just nu?

– Den förändringen vi i modebranschen står inför. Kraven på innovation, transparens och värderingar som kommer prägla oss.

Kollektionen släpps i MQ:s butiker och på mq.se den 1 mars. Se hela vår– och sommarkollektionen här och klicka hem dina egna favoriter här >