Vintageexperten Cameron Silver: "Accessoarer och läppstift ger mer glamour i vardagen"

08 november, 2013

Han är den världskände vintageexperten och modehistorikern som äger Los Angeles exklusivaste vintagebutik på Melrose Avenue. I dagarna har han varit på besök i Sverige för att lansera sin nya bok Decades – A Century of Fashion. Elle.se har träffat Cameron Silver.

av HENRIKA BONN foto TOBIAS BJÖRKGREN

Hur kändes det att bli utsedd av Time magazine till en av de ”25 mest inflytelserika namnen och ansiktena inom mode”?

– Jag trodde först att det var ett stort skämt! Självklart blev jag väldigt smickrad, det var en stor ära och det var relativt tidigt i min karriär. Det är en sådan grej som kommer att stanna hos mig för alltid. Men jag trodde seriöst att det var ett skämt.

På vilket vis har den utmärkelsen påverkat din karriär?

– Det är en bra merit att folk anser att min kompetens är av vikt och att jag har stort inflytande. Det är som att vinna en Oscar och dessutom är det ett trevligt komplement till min resumé.

Du har sagt att ”till och med min vardagsklädsel är glamour”. Kan du beskriva vad glamour är för dig?

– Glamour för mig behöver inte handla om glitter eller pälsjackor. Det handlar mer om att vardagskläder inte behöver vara tråkiga eller alldagliga och att våga ta in detaljer från kvällsklädsel tidigare under dagen. Idag behöver vi kunna transformera oss från vårt 9 till 5-jobb till ett cocktailparty. Ta Dita von Teese som exempel, där finns alltid lite glamour även fast det ibland är glamouröst på ett mer alldagligt vis. Det gäller att få in små element av glamour i varje del av ditt liv.

Vad är ditt bästa tips för att få in mer glamour i vardagen?

– Accessoarer är den snabbaste lösningen men jag skulle säga att man inte ska vara enkel och tråkig. Om det du bär är enkelt och tråkigt måste du fundera ut hur du kan få det mer glamouröst. Sätt på läppstift och det transformerar det du bär eller ta på dig excentriska accessoarer. Det måste finnas något uppseendeväckande som är lockande, vad det än är.

Hur började du jobba inom mode?

– Jag har alltid älskat mode och kläder och jag öppnade min vintagebutik Decades 1997 när glamour inte riktigt var en del av röda mattan eller kändiskulturen. Jag var en cabaretsångare som sjöng på tyska och var på jakt efter vintage för män och det slutade med att jag köpte vintageplagg för kvinnor. Mitt i allt hade jag samlat på mig alla dessa klädesplagg så jag hade inget annat väl än att öppna en butik. Förr återanvände jag gamla sånger och nu återanvänder jag gamla kläder, vilket jag snart har gjort i 17 år.

Varifrån kom idén till Decades och dess koncept?

– Namnet bara kom till mig men själva konceptet att titta på vintage som ett modernt sätt att klä sig var ett väldigt nytt perspektiv för den sortens mode. Innan det tänkte folk på vintage som något kostymliknande och historiskt och det gillade inte jag. Om det är en 60-talsklänning eller en Edvardiansk klänning så ska vi få den att se modern ut. Det är min modefilosofi och jag använder mig av den även då det gäller mina moderna inköp. När jag köper något nytt frågar jag alltid mig själv ”ser det här ut som framtiden?”. Jag vill att mina vintageplagg ska se modern ut och jag vill att mina moderna plagg ska se ut som framtiden.

Du är på Sverigebesök för att lansera din bok Decades- A Century of Fashion. Kan du beskriva vad den handlar om?

– Det är en bok med en personlig resa genom varje årtionde under 1900-talet. Det är inte den definitiva historien om mode utan det är min historia om mode. Boken innehåller bilder som aldrig tidigare setts och varje kapitel handlar om ett årtionde och om att hitta moderniteten i det, vilket är väldigt likt hur mitt företag startade. Jag ville att boken skulle vara vacker nog för att vara en coffee table-bok men saklig och intellektuell nog för en student att läsa.

En framgångsrik karriär, din egen realityshow Dukes of Melrose och en bok, vad är nästa steg för dig?

– Jag vill bygga ett varumärke av mitt namn. Nyligen gjorde jag en väldigt framgångsrik skokollektion med Nine west, som är världens största skoföretag, och ett samarbete med Tommy Hilfiger som lanseras i november. Jag skulle verkligen vilja göra ett samarbete med H&M och göra någonting glamouröst med referenser till det förflutna.

Vad bör man satsa på när det gäller vintageshopping?

– Accessoarer är ett väldigt säkert kort. Börja med att köpa t.ex. ett djärvt halsband från 60-talet eller en väska från 80-talet. När du känner dig mer säker kanske nästa köp är en vacker blus eller en liten svart klänning och till sist en fantastisk brokadjacka. Det är ett säkert kort att börja med accessoarer och följ mig så guidar jag dig genom världen av vintage!

BILDER FRÅN KVÄLLEN:

ELLEs Jenny Fredriksson och Cia Jansson

3fIcxlj1zLffebYpaQGrNj0jOyYYM22wAlZ1DbA02Hk

Cameron Silver och ELLEs chefredaktör Hermine Coyet Ohlén

Per Engsheden

Pontus de Wolff

Naim Josefi

Malinda Damgaard

Lena Philipsson

Elsa Billgren och Louise Sundell var kvällens DJ:s

Lars Wallin

Cameron och Fredrik från Pretto PR som anordnade eventet. 

Cameron och H&M:s Margareta van den Bosch

Bea Szenfeld