Artikeln innehåller reklamlänkar
Populärt: ShoppingtipsStylingtipsVårmode 2024StreetstyleSe Min LookTrendiga vårskor

Tictails nya kampanj uppmuntrar till en hållbar och medveten konsumtion

22 aug, 2017 
AvThowe Wagner Larsson
Människor som lägger ner tid, tanke och omsorg i sina kreationer bör uppmärksammas mer, menar Tictail. I nya kampanjen Not Faceless står slow fashion i fokus.
Annons

Nya kampanjen Not Faceless syftar till att öka medvetenheten kring slow fashion, ett sätt att shoppa mode och samtidigt knyta an till dess designer och tanken bakom kreationen (reklamlänk).

Fenomenet med kollektioner som visas på catwalken och sedan direkt återfinns i butik kallas fast fashion. Helst ska det ske så snabbt och så billigt som möjligt. Forskning visar att ett plagg används i genomsnitt sju gånger innan det kastas bort. Många designers och märken arbetar även med begreppet See now, buy now, det vill säga att du kan se de nya trenderna på visningen och sedan köpa hem dina favoriter direkt, ofta utan någon butik som mellanhand.

Anmäl dig till ELLE's nyhetsbrev

Få det bästa och senaste från ELLEs värld direkt i din inbox – anmäl dig något av – eller alla – våra nyhetsbrev! Bocka i ditt val och ange din mejladress så får du nästa utskick i din inbox. Utöver veckans utvalda artiklar får du dessutom ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar, inbjudningar till VIP-shoppingkvällar och olika event. Välkommen!

Briana Feigon är Director of global communications på Tictail och är själv stolt över att hon har en riktig relation med de designers som skapat plaggen som hänger där.

– Jag sätter på mig en byxdress och vet att den var designad av Wray Serna i hennes studio i Brooklyn som jag har besökt flera gånger. Jag sätter inte bara på mig ett halsband, utan något som Cornelia Webb gav mig personligen samtidigt som hon visade mig hennes fingeravtryck på låset i nacken. Visst, det är lätt att gå in i en Zarabutik och gå därifrån med en prisvärd, trendig outfit. Men är det ett klädesplagg du kommer att behålla i flera år? Är det något du kommer att bära fler än en gång?, säger Briana Feigon.

Annons

Not Faceless-kampanjen syftar till att visa upp både kreatören bakom plagget och fördelarna med att stötta mindre företag och entreprenörerna bakom. Kampanjen är tänkt att vara en plattform där kreatör kan uttrycka sina värderingar och hur de ser på världen genom sitt skapande.

– För att behålla en hållbar och medveten modeindustri är det viktigt att vi lär känna designern vi shoppar av – och verkligen förstå historien bakom produkterna vi köper, säger Briana.

I samband med kampanjen släpper Tictail (reklamlänk) sin lookbook för AW17, plåtad i den svenska skärgården. Kollektionen sammanfattar Not Faceless-kampanjen genom att spela på känslorna som uppkommer av att shoppa slow fashion – att plagget är uttänkt och hänsynsfullt producerat.

I kampanjen finns 35 varumärken från 12 länder med. Bland annat är svenska Deuxième Studios, Le Stockholmsyndrome, Arethé Stockholm och Jennie-Ellen representerade i kollektionen.

Annons

Ett urval av kollektionen Not Faceless ser du här nedanför. Vill du se hela kollektionen? Besök Tictails kampanjsida. (reklamlänk)

Annons

Anmäl dig till ELLE's nyhetsbrev

Få det bästa och senaste från ELLEs värld direkt i din inbox – anmäl dig något av – eller alla – våra nyhetsbrev! Bocka i ditt val och ange din mejladress så får du nästa utskick i din inbox. Utöver veckans utvalda artiklar får du dessutom ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar, inbjudningar till VIP-shoppingkvällar och olika event. Välkommen!

Annons