Populärt: ShoppingtipsStylingtipsVårmode 2024StreetstyleSe Min LookTrendiga vårskor

Tictail om kvinnliga entreprenörer: ”Det är ingen hemlighet att det är kämpigt”

14 mar, 2017 
AvLisa Segerson
Under mars månad visar varumärket Tictail endast märken som grundast av kvinnor på sin shoppingplattform. De vill lyfta kvinnliga entreprenörer och jämna ut barriärer för jämställdhet. ELLE fick en intervju med Briana Feigon och Anna Decilveo som jobbar med varumärket. Läs mer om deras arbete, New York-liv och Tictail i veckans modeintervju.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Tictail är en shoppingplattform där man kan upptäcka mode och inredning från hela världen. Varumärket startade i Stockholm för fem år sedan, då som ett verktyg för företag att bygga hemsidor. I takt med att antal användare växte insåg varumärket att det även fanns ett behov att hitta produkter från mer eller mindre oetablerade designers.

I dag har Tictail en ständigt växande marketplace med tiotusentals varumärken. Tictail har kontor i Stockholm och New York och även en fysisk butik, som kallas Tictail Market, på New Yorks Lower East Side. Inför internationella kvinnodagen startade varumärket ett projekt där de endast lyfter kvinnliga designers under mars månad. Ett intiativ som fångar ELLEs uppmärksamhet. Vi fick en pratstund med Briana Feigon, Tictail’s Director of Global Communications och Anna Decilveo, Tictail’s Product Merchandiser. Vi passade på att fråga dem om projektet, New York-tips och bästa stilknep.

Annons

LÄS OCKSÅ: 5 MODEVARUMÄRKEN SOM UPPMÄRKSAMMAR KVINNODAGEN

Berätta om projektet ni gör för kvinnor under mars månad? 

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Anna: ”Internationella kvinnodagen äger rum den 8 mars men i USA firar vi faktist Women´s History Month under hela mars. Traditionellt är det ett sätt att hylla historiska kvinnor som banat vägen för var vi är idag. Vi älskar tanken av detta men ville ta det ett steg längre och skapa ett initiativ där vi även lyfter kvinnor som skapar historia här och nu.”

Briana: ”Detta ledde till idéen att under mars endast sälja produkter från varumärken grundade av kvinnor.”

Hur jobbar ni för kvinnors rättigheter i ert vardagliga jobb?

Anna: ”Det är ingen hemlighet att kvinnliga entreprenörer har det kämpigt. Och kollar man på statistik så visar det sig att bara 37% av entreprenörer idag är kvinnor vilket är rent utsagt löjligt. Vi behöver skapa en revolution och ge kvinnor en plattform att känna sig självsäkra, respekterade och kunna visa upp sin talang på. Det är en av sakerna jag älskar med Tictail, det är en plattform som jämnar ut barriärer för jämställdhet.

Annons

Vad händer härnäst?

Briana: ”I anslutning till Women Creating History-projektet kommer vi anordna en serie event i New York. Vi kommer samla våra varumärken, vänner, ambassadörer och fira alla dessa fantastiska kvinnor.”

Vilka är era förebilder i karriären?

Briana: ”Angela Ahrendts , VP of retail på Apple och tidigare CEO på Burberry. Hon är fantastisk, självsäker och väldigt classy. Det skulle vara en dröm att träffa henne.”

LÄS OCKSÅ: TICTAIL DIN HEMLIGA SHOPPINGDESTINATION

Anna: ”Rachel Comey. Hon startade sitt företag med passion och ambitionen att skapa ett intressant varumärke där hon kunde använda sin kreativitet, inspiration och utbildning till fullo.

Förebild inom mode?

Anna: ”Chloë Sevingy. Hennes stil är risktagande, sexig, cool, och nonchalant. Hon är även fantastisk och ostoppbar när hon ger sig på modedesign. Hennes kollektioner osar Chloë. Det smittar av sig och jag kan helt enkelt inte få nog!”

Annons

Briana: ”Jag tjatar på Anna att hon ska bli min personliga stylist…”

Favoritfeminister?

Anna: ”Alla kvinnor på Tictail. Vårt New York-kontor har drygt 50% kvinnor och alla är starka och orädda.”

Briana: ”När det kommer till feminism har jag den senaste tiden blivit väldigt imponerad av kvinnliga komiker. Amy Schumer, Sarah Silverman och Jenny Slate”

Ert bästa stylingknep?

Briana: ”Man kan aldrig ha för många jeans!”

Era bästa New York-tips?

Anna: ”Jag flyttade nyligen tillbaka till West Village och återupptäcker alla min gamla favoritställen. Buvette för ett glas vin, Cafe Clover för frukostmöten och Modo Yoga för yoga.”

Briana: Williamsburg Bridge för en promenad, Dimes för frukost, lunch och middag. Sist men inte minst skulle jag säga Spuyten Duyvil som är en superfin bar runt hörnet från min lägenhet. De har en fantastisk bakgård som är perfekt för ljumma sommarkvällar.

LÄS OCKSÅ: THIS IS SWEDEN KOMBINERAR MODE OCH AKTIVISM

Beskriv varandras garderob?

Briana: ”Anna är edgy, flowy och effortless.”

Anna: ”Och Brianas är classy, laid-back och cool.”

Favoritaccessoar?

Briana: ”Räknas min iPhone?”

Anna: ”Jag älskar galna skor. Det finns inget sexigare än en enkel outfit och en sko som sticker ut.”

LÄS OCKSÅ: 9 ANLEDNINGAR TILL ATT SHOPPING ÄR BÄTTRE ÄN ETT FÖRHÅLLANDE

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Annons