Our Legacy utmanar maskulinitetens och feminitetens roll inom mode

Svenskt mode Our Legacy

Under initiativet ELLE <3 svenskt mode lyfter och stödjer vi en rad svenska modemärken. Svenskt mode står inför stora utmaningar just nu och vi hoppas på att kunna öppna upp ögonen för nya varumärken eller påminna dig om några fantastiska svenska varumärken som du kanske helt enkelt har glömt bort. Här möter du Our Legacys vd, Richardos Klarén.
29 april, 2020

– Our Legacy grundades i Cristopher Nyings föräldrars källare, någonstans runt år 2004/2005 innan den första tryckta t-shirten kom något år senare. Jockum Hallin och Cristopher träffades i Jönköping som unga och har båda en lång relation till mode, från rollerna som agentur, distributör och säljare. Jag anslöt något år senare, när de flyttade ner till Stockholm. Då kom jag från ett annat modevarumärke.

– Vår första kollektion var en motreaktion på den rådande trenden av rockmode, med smala byxor och manlig tuffhet. Ända sedan dess har vi försökt gå mot strömmen, utmana konsensus, trender och hitta vår egen väg. Jockums bakgrund kommer från Hardcore-scenen där mycket bygger på en do it yourself-attityd, han har också pluggat grafisk form. Cristopher har pluggat konst och design i Italien. Jag pluggade medievetenskap, filmvetenskap, journalistik och praktisk filosofi. Alla de erfarenheterna har vi tagit med oss in i Our Legacy, berättar Richardos Klarén, vd på Our Legacy.

ELLE <3 Our Legacy

Our Legacys grundare Richardos Klarén, Christopher Nying och Jockum Hallin.

Our Legacys grundare Richardos Klarén, Christopher Nying och Jockum Hallin.

Vad är er vision?

– Att vara mångsidiga, ständigt föränderliga och samtidigt stå fast vid vår kärna.

Vad står ni för?

– Balansen mellan att göra en väldigt bra produkt, den bästa möjliga, men samtidigt vara lekfulla. Det måste skeva och skava lite. Vi gör ofta igenkännbara men omarbetade siluetter och applicera material och detaljer på progressiva och oväntade sätt.

Vad inspireras ni av?

– Inspiration kan komma från så många olika håll, men oavsett vad det är måste det komma från vår egen erfarenhet. Inspirationen måste vara autentisk, någonting man själv har upplevt. Sedan kan idén tas vidare till ett material eller en siluett.

Vilken film, album eller artist ger er inspiration under tider som detta?

– Musik har alltid varit en central del av Our Legacy och har alltid spelat stor roll både i vår ateljé och våra butiker. Sedan en tid tillbaka samlar vi månadsvis ihop listor med musik som betyder extra mycket för oss just nu, och delar via streamingtjänster.

 Första ordet som associeras med Our Legacy? 

– Självständigt. Det är någonting vi är väldigt stolta över att vara och någonting som syns i såväl organisation som design. Vi kan våga ta ut svängarna.

Vad är svenskt mode för dig? 

– Svenskt mode kan egentligen vara vad som helst (tycker inte nödvändigtvis att det finns så många gemensamma nämnare) men det går nog att använda ord som avskalat och minimalistiskt, vilket vi också gillar.

Vad bidrar ni med till svenskt mode?

– Vi strävar alltid efter att addera ömhet och bryta förväntningar. Vare sig det handlar om att göra klassiskt konservativa plagg i progressiva utföranden, eller att utmana maskulinitetens och feminitetens roll inom mode.

Vilka är dina tre favoritplagg från senaste kollektionen? 

1. Lend Shirt

Lend Shirt är en återkommande större skjortmodell och den typ av siluett som många förknippar med Our Legacy.

Our Legacy skjorta

Klicka här för mer info om skjortan!

2. Extended linear cut denim

Extended linear cut är vår mest populära jeansmodell!

Our Legacy Extended Linear cut denim

Här hittar du jeansen!

3.Cuban boots

Cuban Boots är alltid bra för en komplett Our Legacy-look.

Our Legacy Cuban boots

Klicka här för mer info om bootsen!

LÄS MER: 

ELLE <3 svenskt mode – nu hyller vi våra svenska modeskapare

Catarina Midby leder svenskt mode genom pandemin

Här är vårens hetaste modetrender – enligt våra svenska modemärken

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE: