Svenska L'Homme Rouge vinnare av International Woolmark Prize Europe
L’Homme Rouge blir med vinsten historiska som det första svenska modevarumärket som går vidare i tävlingen, en tävling som tidigare vunnits av erkända designers som Karl Lagerfeldt och Yves Saint Laurent.
En jury bestående av bland andra Damir Doma (Damir Doma), Andrea Tenerani (GQ Italy) och Simon Lock (CEO, ORDRE) har idag utsett L’Homme Rouge till vinnare i kategorin menswear. Designern Jonathan Härngren från L’Homme Rouge har för sitt vinnande bidrag inspirerats av den marina livsstilen på Västkusten och dess tradition av båtbygge.
– Detta är verkligen en milstolpe. Att i så hård internationell konkurrens kunna ta hem priset som Europas mest lovande herrdesigner är otroligt, detta hade vi inte vågat drömma om. Nu blir det att fira i Milano ikväll och smälta allt, säger John-Ruben Holtback, CEO L’Homme Rouge.
Vinsten innebär förutom äran även en prispeng på ca 500,000 SEK samt plats i den internationella finalen där man tävlar mot 5 andra herrdesigners från övriga världen. Vinnaren där får 1,3 miljoner SEK för att kunna utveckla sitt varumärke och produktionen av produkter.
– Vi är otroligt glada, efter väldigt hårt arbete så är man extremt glad bara för att få möjligheten att komma hit och presentera en idé och process som varit väldigt intressant. Kollektionen var inspirerad av båtbyggeri som är ett ämne som varit en naturlig och stor del i min uppväxt, vilket också gjorde detta lite extra speciellt, säger Jonatan Härngren, designer.
Foto L’Homme Rouge