Populärt: Shoppingtips Modetrender Vårmode 2025 Se Min Look Festkläder

Svenska L'Homme Rouge vinnare av International Woolmark Prize Europe

19 jul, 2017
AvJohanna Lejon
Det svenska modevarumärket L’Homme Rouge med rötter från Göteborg och David Laport från Nederländerna har utsetts till årets herr- respektive damdesigner i den europeiska finalen av International Woolmark Prize i Milano.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

L’Homme Rouge blir med vinsten historiska som det första svenska modevarumärket som går vidare i tävlingen, en tävling som tidigare vunnits av erkända designers som Karl Lagerfeldt och Yves Saint Laurent.

En jury bestående av bland andra Damir Doma (Damir Doma), Andrea Tenerani (GQ Italy) och Simon Lock (CEO, ORDRE) har idag utsett L’Homme Rouge till vinnare i kategorin menswear. Designern Jonathan Härngren från L’Homme Rouge har för sitt vinnande bidrag inspirerats av den marina livsstilen på Västkusten och dess tradition av båtbygge.

Anmäl dig till ELLE's nyhetsbrev

Få det bästa och senaste från ELLEs värld direkt i din inbox – anmäl dig något av – eller alla – våra nyhetsbrev! Bocka i ditt val och ange din mejladress så får du nästa utskick i din inbox. Utöver veckans utvalda artiklar får du dessutom ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar, inbjudningar till VIP-shoppingkvällar och olika event. Välkommen!

– Detta är verkligen en milstolpe. Att i så hård internationell konkurrens kunna ta hem priset som Europas mest lovande herrdesigner är otroligt, detta hade vi inte vågat drömma om. Nu blir det att fira i Milano ikväll och smälta allt, säger John-Ruben Holtback, CEO L’Homme Rouge.

Vinsten innebär förutom äran även en prispeng på ca 500,000 SEK samt plats i den internationella finalen där man tävlar mot 5 andra herrdesigners från övriga världen. Vinnaren där får 1,3 miljoner SEK för att kunna utveckla sitt varumärke och produktionen av produkter.

Annons

– Vi är otroligt glada, efter väldigt hårt arbete så är man extremt glad bara för att få möjligheten att komma hit och presentera en idé och process som varit väldigt intressant. Kollektionen var inspirerad av båtbyggeri som är ett ämne som varit en naturlig och stor del i min uppväxt, vilket också gjorde detta lite extra speciellt, säger Jonatan Härngren, designer.

Foto L’Homme Rouge

Annons