Susanna Strömquist: ”Om modets skyddsmekanismer”

Susanna Strömquist om modets skydds-mekanismer

Klimatångest, #metoo och politisk turbulens kickar igång modeskaparnas försvars- mekanismer. Ta skydd – och ta plats!
04 november, 2018

Efter höstens visning i Milano säger Miuccia Prada att hon har en dröm. ”Jag önskar att alla tjejer kunde få gå ut på kvällen utan att vara rädda”. Catwalken högst upp i den egna konsthallen Fondazione Prada i ett industriområde i utkanten av staden påminner om nattsvart, regnvåt asfalt. Bjärta neonskyltar lyser i panoramafönstren mot Milanonattens skyline och förstärker den dystopiska känslan.

Temat för kollektionen är, liksom hos många andra modeskapare den här säsongen, ”protection”. Ett skydd mot alla typer av faror och katastrofer som lurar där ute.

Den färgstarka looken bygger på en krock mellan high-tech och tyll. Funktionsplagg och vadderat möter skira material i neontoner med skimrande paljetter.

Backstage pratar Miuccia Prada om inspirationskällorna. Hon nämner motsättningen i behovet av att som kvinna känna sig stark och självsäker, och samtidigt kunna bejaka det superfeminina. En annan referens är filmen A girl walks home alone at night.

I Pradas fall är skyddstemat en uppenbar reaktion på #metoo-rörelsen. Det handlar om kläder som ger styrka, en slags personlig rustning. Men också om en look som inte ber om ursäkt, om plagg med stora volymer och starka färger som gör att du tar plats. Syns och hörs.

På andra håll handlar skyddstemat mer om en reaktion på de politiska oroligheterna i världen, krig och flyktingströmmar. Men kanske framför allt om en eskalerande klimatångest, efter den senaste tidens många ödesdigra naturkatastrofer.

När orosmolnen hopar sig blir impulsen i modevärlden att erbjuda estetiska stötdämpare. Skyddsplagg i kombination med omfamnande komfortplagg som sjalar, caper, filtar och dunplagg som går att vira om sig i lager på lager. Gärna med stor volym i silhuetter som täcker oss från topp till tå. Sammantaget ser vi en ovanligt påklädd säsong, med stor närvaro av snödrivor på catwalken.

På Balenciagas megavisning i Paris byggde trendsättande designern Demna Gvasalia upp ett helt snowboardingberg mitt på catwalken, täckt av politisk graffiti. Han skickade sedan ut lager på lager av supersizeade ytterplagg som ser ut att kunna stå emot extrem kyla, men som också för tankarna till flyktingströmmar och hemlöshet. Budskapet förstärktes av t-shirtar med World food programme-loggan. Vinsten från försäljningen går till FN:s livsmedelsprogram.

Balaclavan som skyddar ansiktet, eller döljer det om man vill, är inte helt oväntat en av säsongens hetaste accessoarer. I Raf Simons tongivande visning för Calvin Klein vadade modellerna fram i snödrivor av popcorn iförda balaclavas i olika handstickade randningar. Precis som Prada mixar Raf Simons det skira och feminina med det skrämmande och dystopiska. Med högteknologiska material, skyddsplagg, signalfärger, reflexremsor och heltäckande overaller, så kallade hazmat suits (som i hazardous materials) samt silverblanka foliematerial – som i nödfiltar.

En av kollektionens många inspirationskällor är enligt Raf Simons filmen Safe från mitten av 90-talet där Julianne Moore spelar en amerikansk hemmafru som drabbas av en oförklarlig överkänslighet mot den moderna världens alla miljögifter.

Nittiotalet influerar överhuvudtaget starkt just nu. Epoken när den sportinfluerade funktionstrenden dominerade modebilden. Då var det framför allt urbaniseringen, den stundande digitaliseringen och den påtagligt ökande luftföroreningen i storstäderna som inspirerade till en sportfunktionell skyddslook.

Brittiska duon Vexed Generation slog igenom med minimalistiska funktionsplagg av skottsäkra material och med heltäckande huvtröjor som kunde dras upp till skydd mot övervakningskamerorna som bevakade varje steg vi tog. Ett slags överlevnadsplagg med samhällskritisk underton för en allt hotfullare urban miljö. I höst gör Vexed Generation vältajmad comeback i en ny tid av oro. Samtidigt återlanseras Prada Sport, eller Linea Rossa, ett annat av 90-talets mest inflytelserika funktionsvarumärken. Då handlade Pradalooken om en sparsmakad funktionsestetik med nylonplagg i en dämpad färgskala för det moderna, urbana livet. I dag är snitten generösare och färgerna starkare. För vår tid, när upprustningen i garderoben inte handlar lika mycket om att överleva i storstadsdjungeln som om oron för klimatförändringar och allt mer turbulenta naturkrafter. Och om behovet av att synas i det digitala flödet, snarare än att ducka övervakning. Göra sin röst hörd, och stå upp för sina värderingar.

Läs mer:

Susanna Strömquist om surrealisten som går igen på catwalken

Susanna Strömquist: ”Har catwalken spelat ut sin roll?”

Foto Imaxtree

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE: