Stylein om AW18 kollektionen: "Välskräddat, modernt och klassiskt"

I morgon visar Stylein sin höst- och vinterkollektion i Spegelsalen på Grand Hôtel i Stockholm. ELLE har fått en pratstund med Stylins Elin Alemdar inför visningen.
22 januari, 2018

LÄS OCKSÅ: Isabella Löwengrip blir ny delägare i svenska märket Stylein

Berätta om den kommande visningen på modeveckan!

– Jag längtar så mycket tills på tisdag när vi äntligen ska få lansera AW18 kollektionen. Det är som vanligt väldigt nervöst att visa upp något man jobbat så hårt och så länge med… men jag känner mig väldigt stolt över kollektionen som jag personligen tycker är den starkaste vi gjort. Välskräddat, modernt, klassiskt och med en internationellt lyxig aura, det är vad jag hoppas man kommer känna när man ser den på catwalken.

Nordic Tech House är ny delägare, hur kommer det att påverka märket framöver?

– Stylein som varumärke kommer inte att förändras utan förändringen ligger i att vi kommer få nya starka muskler och på så sätt kunna växa till ett globalt modevarumärke med en ännu starkare digital plattform.

Elin Alemdar och Isabella Löwengrip. Isabella Löwengrips Nordic Tech House är ny delägare i Stylein.

Hur skulle du beskriva den nya kollektionen? Finns det något/några plagg du är extra förtjust i?

– Styleins AW18-kollektionen är inspirerad av konstnären Josef Albers verk. Jag älskar alla långa svepande längder, höga midjor, vida ben och voluminöst runda axlar med vacker volym i ärmarna. Det känns extra spännande att få lansera en helt ny varugrupp i och med att vi för första gången har skapat vår version av denim – två modeller som båda är hämtade från tidigare Stylein-silhuetter. Jag har alltid haft oerhört mycket respekt för denim men nu kändes det plötsligt väldigt naturligt att addera denna typ av kvalité för att skapa en fin helhet och koncept till kollektionen.

Vad är det viktigaste för Stylein 2018?

– Att fortsätta rida på den positiva vågen vi har med oss från förra året och samtidigt fortsatt att växa internationellt i och med den digitala satsningen vi nu har kickat igång. Men också att komma ihåg att fira varje liten vinst och mål som vi lyckat uppnå – det är så sjukt viktigt att vi i teamet har kul på jobbet.  Jag har verkligen världens bästa team som kämpar för varumärket varje dag och tillsammans  ska vi både växa och utvecklas för att nå nya höjder med Stylein 2018.

LÄS OCKSÅ:

House of Dagmar om AW18-kollektionen: Olikheter attraherar och knyter oss samman

Fashion week Sthlm: Alla looks från Busnel AW18

Fashion week Sthlm: Alla looks från Ida Klamborn AW18