Populärt: ShoppingtipsStylingtipsVårmode 2024StreetstyleSe Min LookTrendiga vårskor

Streetwear-designern Matthew Williams tar över Givenchy!

15 jun, 2020 
1017 ALYX 9SM grundaren blir Clare Waight Keller efterträdare
Givenchy sadlar om mot en ny kreativ riktning och utser ung streetwear-designer att axla deras viktigaste post – här är allt vi vet!
Annons

Inspireras av de hetaste trenderna till höstenBrand logo
Inspireras av de hetaste trenderna till hösten

 

Samtidigt som världen är upp och ner – rör det på sig rejält i modebranschen. I april meddelade Givenchys att deras dåvarande chefsdesigner Clare Waight Keller (som bland annat fick det prestigefulla uppdraget att designa Meghan Markle bröllopsklänning under Givenchy Haute Couture) lämnat huset efter bara tre år av oklar anledning.

ALYX-grundaren blir Clare Waight Keller efterträdare

Nu meddelar det LVMH-ägda varumärket att Clare Waight Kellers efterträdare blir designern Matthew M. Williams, den 34-åriga grundaren av den lyxiga streetwear-inspirerade märket 1017 ALYX 9SM. Det blir hans första roll som creative director för ett modehus och hans första kollektion kommer att presenteras under modeveckan i Paris i oktober meddelar modehuset. Om detta betyder att det kommer att bli en fysisk modevecka i Paris senare i år, återstår att se.

Matthew M. Williams är Givenchys nya creative director. 
Matthew M. Williams är Givenchys nya creative director.

Känd för sina samarbeten

Märket Alyx lanserades 2015 som ett modemärke för kvinnor med tydliga sportinfluenser.Två år senare adderades även en herrlinje som idag har blivit mer sammankopplad med varumärket. Matthew Williams 1017 ALYX 9SM är främst känt för sina hypade samarbeten med blanda annat Nike, Stüssy och Moncler.

Annons
Alyx x Nike
Alyx x Nike, 2018.
Alyx x moncler
Alyx x Moncler, 2019
Alyx
Alyx, 2019.

Givenchy närmar sig streetwear

Det är mest troligt att William kommer att driva Givenchy i en streetwear-riktning –  i motsats från Clare Waight Kellers mer lugna estetik. Lyxbranschen sägs enligt Business of Fashion minska med 35 procent i år på grund av pandemin –  att driva ett modehus åt en annan riktning än lyx, kanske ändå är klokt? Dessutom är Millennials och Gen-z framtidens shoppare och de verkar vara säkra på att streetwear är vägen framåt!

Foto: TT

LÄS MER: 

Anmäl dig till ELLE's nyhetsbrev

Få det bästa och senaste från ELLEs värld direkt i din inbox – anmäl dig något av – eller alla – våra nyhetsbrev! Bocka i ditt val och ange din mejladress så får du nästa utskick i din inbox. Utöver veckans utvalda artiklar får du dessutom ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar, inbjudningar till VIP-shoppingkvällar och olika event. Välkommen!

Annons