Populärt: ShoppingtipsModetrenderSe Min LookSommarmodeBadmodeSommarklänningarOutfits till bröllopHöstens trender

Stockholms modevecka är inställd – det här är anledningen

28 jun, 2019 
AvJenny Fredriksson
Stockholms modevecka är inställd
Oh no! I morse nåddes vi av den trista nyheten att Stockholms modevecka är inställd. Orsak: framtiden. Det är i sin tur något oklart, men den ökade digitaliseringen, dålig ekonomi och mer fokus på hållbarhet är några faktorer som spelar in.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Idag meddelade branschorganisationen för modeindustrin i Sverige – Swedish Fashion Council – att de ställer in Fashion Week Stockholm som skulle gått av stapeln 27-29 augusti 2019.

Det är tråkiga nyheter, men vi är inte helt förvånade. De senaste säsongerna har den veckan gått på halvfart med få designers på schemat och ett mycket mindre besökarantal, både inköpare och internationell press. Och många förklaringar finns – dels är modekalendern i ständig förändring och det är en stor kostnad att visa under modeveckan. Ett ökat tryck att investera i digital teknik  för att nå ut med sina produkter påverkar också. Dessutom handlar konsumenten på helt andra sätt nuförtiden, vilket är en stor utmaning för alla inköpare. Och det var för inköpare modehusen började göra modevisningar – inte för tuffa influencers eller kreddig press.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Nu satsar man mycket av butikens inköpsbudget på olika pre-kollektioner istället för de klassiska main- eller huvudkollektionerna, som man ofta visar på diverse modeveckor. De internationella modehusen, men även svenska varumärken, använder de påkostade vår- och höstvisningarna som en kreativ språngbräda där de flexar sina designmuskler och visar sin vision.

Annons

Pre-kollektionerna stöttar upp dessa ideér i en mer förenklad version. De fungerar som en sneak peek på huvudkollektionen – en förkollektion, som släpps flera månader tidigare som oftast är mer kommersiellt gångbar.

Senare i höst kommer Swedish Fashion Council presentera sin strategi för den nya organisationen och en ny plattformen, inklusive omstarten av inkubatorprogrammet Swedish Fashion Talents.

Cia Jansson, ELLEs chefredaktör kommenterar nyheten om modeveckan:

– Jag tycker så klart att det är en stor förlust för den svenska modebranschen att inte kunna samlas kring en gemensam plattform. Jag hoppas att det är tillfälligt och att vi kan samla våra gemensamma krafter till något nytt och spännande nästa år. Det finns så mycket fantastisk talang och kreativitet i branschen som borde få ett större utrymme, säger hon.

Och med de avslutningsorden håller vi tummarna att vi snart får rapportera om all makalös svensk modetalang på Stockholms modevecka inom en snar framtid.

Läs mer:

ELLEs moderedaktör: 8 höjdpunkter från Stockholm Fashion Week

Vad är egentligen pre-kollektioner – ELLE reder ut

Här är de viktigaste modetrenderna hösten 2019

Annons