Artikeln innehåller reklamlänkar

Alexander Wangs gör kollektion med Uniqlo – så ser den ut

Uniqlo och Alexander Wang i samarbete – se alla plagg i kollektionen här

Tidigare i höstas berättade vi att Uniqlo och Alexander Wang samarbetat kring en mindre heattechkollektion. Idag visades den upp för press under ett event i New York där också datumet för släppet avslöjades.
24 oktober, 2018

Kollektionen består av ett 30-tal plagg baserad på Uniqlos heattechkoncept – men uppgraderade och i ny design. Alexander Wang själv kallar plaggen ”couch to club” och säger att det var tanken med hela kollektionen; att det både kan vara ett plagg du myser hemma i soffan med och ett du har ihop med en kjol på klubben eller restaurangen.

När vi träffar honom i hans hemstad New York där lanseringseventet för samarbetet hålls är det plaggens breda användningsområde han lyfter fram.

– Jag ville inte att folk skulle se kollektionen och tänka att ”det där är heattech”. Oavsett om du är i krisläge med en snöstorm utanför fönstret eller om du går runt på stan eller om du vill ha på dig något på kvällen, så ska du kunna ha ett av de här plaggen. Jag ville att folk skulle tänka på kollektionen på det sättet, och därefter se den fantastiska funktionen som plaggen har. Innovation och material ska aldrig behöva sätta en persons stil eller begränsa hur någon ser sig i ett plagg.

Alla plagg i kollektionen är skapade i Uniqlos patenterade heattechmaterial, men har fått ett uppdaterat utseende. Wang kom med sina idéer och teamet på Uniqlo utvecklade material därefter. Resultatet är bland annat ett finribbat heattechtyg som syns på både leggings, toppar och bodysuits. För första gången finns det även underkläder i heattech; behå och trosor för kvinnor och briefs och boxers för män.

John Jay är kreativ chef på Uniqlo och ser nya möjligheter för konsumenterna i och med samarbetet:

– När vi har pratat om heattech tidigare har folk tänkt funktionalitet, vinter och underkläder. Med den här kollektionen kan vi bryta det, de här plaggen kan bäras var som helst, varje dag, när som helst.

Kollektionen är verkligen fin. Materialet värmer och andas under tjockare plagg så det är dels ett baslager som kan följa med hela vintern, men de fungerar lika bra som det enda lagret. De ribbade tightsen kommer att bli personliga favoriter i garderoben, gärna stylade tillsammans med en lång, stickad tröja i vinter. Bodyn med liten polokrage spår vi kommer att ta slut fort på hyllorna och de som lyckas lägga vantarna på underkläderna kommer att hitta favoriter för lång tid framöver.

Kollektionen är limiterad och säljs bara under en begränsad period så se till att hamna långt fram i kön. Uniqlo x Alexander Wang släpps i butikerna och online den 8 november.

Se plaggen i kollektionen nedan.

Alla plagg kommer i storlekarna XS–3XL (förutom behån som kommer i XS till XL) och kostar mellan 129 och 499 kr. Se mer på uniqlo.com/alexanderwang (länk till Uniqlo).

Linne, 249 kr, finns i vitt, svart, grått och limegrönt.

Leggings, 249 kr, finns i vitt, svart och grått.

Behå, 249 kr, finns i vitt, svart, grått och beige.

Ribbade leggings, modell varmare, 349 kr, finns i svart, vitt och grått.

Trosa, 129 kr, finns i svart, vitt, beige och grå.

Trosa, 129 kr, finns i svart, vitt, beige och grå.

Ribbat linne, 249 kr, finns i svart, vitt och grått.

Bodysuit, 349 kr, finns i svart, vitt, grå, beige och limegrönt.

Bodysuit modell varmare, 499 kr, finns i svart, vitt och grå.

Långärmad topp, 249 kr, modell varmare, finns i svart, vitt, beige, grå och limegrönt.

Läs mer:

Alexander Wang gör heattechkollektion för Uniqlo

Uniqlo släpper ny kollektion med franska stilikonen Ines de la Fressange

Höstkollektionen UniqloU släpps för första gången i Sverige