Så påverkar kungligheterna den svenska modescenen

När drottning Elizabeth II oväntat dök upp på London Fashion Week den här säsongen blev hon genast den stora snackisen. Det är uppenbart något visst med mode och kunglig glans, än i dag!
24 juli, 2018

När drottning Elizabeth II oväntat dök upp på London Fashion Week den här säsongen blev hon genast den stora snackisen. Modevärlden jublade och bilden av den paranta 91-åringen med ett stort leende på läpparna jämte Anna Wintour på front row spreds som en löpeld över världen. Det är uppenbart något visst med mode och kunglig glans, än i dag!

En gång i tiden var det otvivelaktigt kungligheterna som satte trenden. Det lär ha skickats små utsökta modedockor kors och tvärs mellan hoven i Europa så tidigt som under renässansen. Alla ville veta vad Katarina av Medici och Elizabeth I hade på sig, för att inte tala om Marie-Antoinette.

När det moderna modesystemet etablerades i Paris i slutet av 1800-talet tog modeskaparna över som trendsättare och modetidningarna som trendförmedlare. Skådespelare, filmstjärnor, popstjärnor och supermodeller blev stilförebilder, och kungligheterna förlorade sakta men säkert sin självklara modemakt. Med några få undantag, som prinsessan Diana, levde kungahus och modehus tämligen separata liv under större delen av 1900-talet. Det ena fast förankrat i tradition, det andra med siktet inställt på innovation. Men – i vår tid har en ny generation modeintresserade prinsessor flyttat fram positionerna och återerövrat något av det forna inflytandet. Vad Kate, Meghan, Mary, Victoria, Madeleine och Sofia väljer att ha på sig får effekt på modescenen. Här i Sverige märks det inte minst under modeveckan i Stockholm. Den skandinaviska looken har länge karakteriserats av en funktionsbaserad, cool vardagsdesign. Men den senaste tiden har en parallell genre växt fram på catwalken. I takt med att våra svenska kungligheter, kulturpersonligheter och politiker upptäckt värdet med att bära svenskdesignat i offentliga sammanhang har allt fler modeskapare inspirerats att satsa på golvsvepande design som passar på allt från Nobelfester till kungliga bröllop.

Bland föregångarna finns välkända maximalisten Lars Wallin, minimalisten Pär Engsheden och romantikern Ida Sjöstedt. De båda senare fick sina stora publika genombrott med prestigefyllda brudklänningar. Kronprinsessan Victorias respektive prinsessan Sofias. Numera har de fått sällskap av en ny generation kreatörer som alla satsar på plagg för speciella tillfällen snarare än för vardag. Bland andra By Malina, Jennifer Blom, Emelie Janrell, Valerie och Zetterberg. Även etablerade designer som Rodebjer, Dagmar, Acne Studios, Diana Orving och Bea Szenfeld har alla specialdesignat för kungligheter och politiker den senaste tiden. Effekten är uppenbar – nu saknas bara den kungliga närvaron på front row även här i Stockholm!

Emelie Janrells kollektion, blommig röd klänning.

Emelie Janrell.

Gul klänning med bara axlar By Malina

By Malina.

Grön långklänning från Jennifer Bloms kollektion.

Jennifer Blom.

Foto IBL och Fashion Week Stockholm