Puma blickar mot framtiden – allt om deras futrograde-visning i New York

Puma blickar mot framtiden – allt om deras futrograde-visning i New York

Puma presenterade sin kommande SS23-kollektion under New York Fashion Week tidigare i veckan (den största satsningen för varumärket på många år!) ELLE fick en pratstund med Pumas kreativa chef June Ambrose!
16 september, 2022
Bakom kulisserna – häng med när Janice plåtas för ELLE
0:45

Efter reklamen: Bakom kulisserna – häng med när Janice plåtas för ELLE

(0:45)

Slå på ljud

Puma riktade fokus mot framtiden när de presenterade sin kommande kollektion "FUTROGRADE" under tisdagskvällen på New York Fashion Week. Redan veckan innan annonserades deras första NFT-skor inför modeveckan.

FUTROGRADE intog Cipriani

Visningen hölls i byggnaden Cipriani 23 Broadway – ett landmärke i New York som främst är känt för att vare ett italienskt nyrenässansmästerverk (google it!) Visningen innehöll förutom en rad kända ansikten på catwalken som Usain Bolt, en mix av dåtid, nutid och framtid och även en första titt på Puma x June Ambrose-samarbete som kommer ut i början av nästa år.

Tidigare stylist åt stjärnorna

June Ambrose har ett imponerande cv minst sagt och efter 25 år som stylist till megastjärnor som Mariah Carey och Mary J. Blige till Alicia Keys och Jay-Z – tillträdde hon 2020 som creative director för Pumas dambasket efter att ha blivit introducerad av självaste Jay-Z.

ELLEs modechef Elina Grothén fick en pratstund med Pumas kreativa chef June Ambrose.

June Ambrose

Puma var äntligen tillbaka på modeschemat under New York Fashion Week. Vad förväntade du dig av showen och återkomsten till New York?

– Jag förväntade mig att folk som tittade på visningen skulle bli överraskade! Det här var ett så fint ögonblick för varumärket – vi är vid en riktigt stor vändpunkt med PUMA. Där vi kan se tillbaka på det 75-åriga arvet, grunda oss i nuet samtidigt som vi tar en risk för att projicera framtiden för PUMAs relation till sport, stil och livsstil. Det fanns så mycket energi runt denna NYFW, det var den perfekta tiden för oss att visa upp.

Du har designat ett antal exklusiva kommande plagg. Vad var din inspiration till designen?

–Min inspiration har varit både påtaglig och existentiell. Å ena sidan är jag inspirerad av PUMAs historia, efter att ha besökt arkiven tillbringade jag mycket tid med tidigare lyxsamarbeten, vintagesilhuetter och äldre material, vilket alla verkligen har rotat mig i märkets historia. Utöver detta kommer min inspiration från min strävan efter gränslös yttrandefrihet. I min karriär har jag alltid utmanat stereotyper, arketyper och förväntningar så det är yttrandefriheten som driver mig.

Vad var ditt sinnestillstånd under designprocessen?

– Fokuserad, inspirerad och driven!

Vilka tre plagg är dina favoriter från visningen?

– Den khakifärgade jumpsuiten är en favorit. Sen älskar att leka med mitt ansikte på plagg och hylla mig själv. Och Kyle Kuzma i den 40-punds tunga look som vi kallade "tentakelkupolen" – det här var en nod till de överdrivna plaggen jag gjorde i musikvideor tidigare i karriären.

Vad är den största skillnaden mellan att designa för massorna och att styla en megastjärna?

–Det finns faktiskt en mycket röd tråd mellan de två. Grunden är karaktärsutveckling – jag försöker alltid stärka individen och förstå vem de är och vem de vill vara.

Hur nära är förhållandet mellan stil och sport idag jämfört med när du började i branschen för över 25 år sedan?

– Att slå samman streetwear och sportkläder har alltid varit en del av min stilrepertoar. Det förhållandet är mer en kulturell kommentar än en trend. Under de senaste 25 åren har det dock utvecklats mer till det lyxiga utrymmet.

Vilken är din go-to-outfit på en ledig dag?

– Puma Mocka-sneakers och Sacai!

Se delar av Pumas SS23-kollektion här:

Foto: Puma, Imaxtree