Nyhet: Nu kan du köpa TID på nätet!

21 maj, 2015

Tid som valuta – ett ämne som grundarna till det svenska märket TID Watches tar upp när de presenterar sin andra klockmodell ”No.2” i studion på Torsgatan 59 i Stockholm. Vi köper tid, tar oss tid, ger bort den och hushåller med den. Går tiden 33 gånger fortare vid 33 års ålder? En fråga de, och vi, ställer oss. Det känns onekligen som att jorden bara snurrar fortare, och vår längtan efter hållbarhet och tidlösa ting blir ofrånkomligen allt större, och nödvändigare.

År 2012 lanserade formgivarna bakom designbyrån From us with love, Jonas Pettersson och John Löfgren, tillsammans med Petrus Palmér och Ola E. Bernestål varumärket TID. Då introducerade de armbandsuret ”No.1”, 40 mm, i två färgställningar: svart ram med svart urtavla, samt svart ram med vit urtavla. De tillhörande armbanden varieras enkelt och kommer i Kina-tillverkat nylon samt olika naturnära färgställningar av ekologiskt läder från Tärnsjö garveri i Uppland.

Den nya modellen, ”No.2”, kommer i två storlekar: 40 mm samt 36 mm, och är tillverkade i borstat stål med välvt safirglas och ett schweiziskt urverk. Nyheterna kommer att vara redo att beställas från och med början av juni, och klickas enkelt hem från den nylanserade svenska webbshoppen. Fri frakt i hela världen och en bra prisbild som sträcker sig från 1 795 till 2 995 kronor gör TID till ett skäligt förvärv. Tid må vara dyrt, men TID är överkomligt. För ELLE.se berättar Ola E. Bernestål om både TID, och tid.

Av Johanna Andersson

Skaparna bakom TID Watches: Ola E. Bernestål, Jonas Pettersson och John Löfgren och Petrus Palmér.

 

Berätta om er bakgrund, vilka är ni och vad gör ni?

– Jag, Ola E. Bernestål, är entreprenör och utbildad ekonom med erfarenhet inom försäljning och projektledning. Form Us With Love är en internationellt renommerad designbyrå som drivs av Jonas Pettersson och John Löfgren, vilka tillsammans bland annat har blivit utnämnda till en av världens 50 mest inflytelserika designer av Fast Company. Petrus Palmér är designer, entreprenör, creative director och medgrundare till bland annat Form Us With Love.

Hur uppkom TID, och vad är det? 

– Tanken på att starta TID och ta fram ett armbandsur kom paradoxalt nog från insikten om att klassiska armbandsur har spelat ut sin roll. Armbandsurets nödvändighet försvann när telefonerna flyttade in i fickan. Nu fungerar armbandsurets huvudsakligen som identitetsmarkör eller statussymbol, vilket vi tycker är långt mycket mer intressant än den strikt funktionella aspekten. Med våra bakgrunder inom design och mode känns det mer relevant att utforska tid som koncept och idé.

– No.1 är vår första modell och reducerar funktionerna hos en klocka till de mest väsentliga. No.2 är vår nya premiumklocka i borstat stål med schweiziskt urverk och safirglas. Parallellt med produkterna för vi ett projekt där vi varje år ber spännanda kreatörer från olika discipliner att genomföra ett utforskande projekt med en enkel brief; Explore Time.

Varför känns TID viktigt och relevant?

– Tid i dess bokstavliga mening är en valuta vars värde bara stiger, något alla kan relatera till. Med TID Watches investerar vi vår tid i att ”nörda ner oss” i produktutveckling och utforskande projekt relaterade till tid. Från studion på Torsgatan 59 sker pågående utvecklingsarbete med material och processer som syftar till att skapa en långsiktig unik mix av spännande produkter och tjänster kring tid.

 

Ola E. Bernestål.

 

Vad var det ni saknade på marknaden?

– Vi saknade klockor som befann sig mellan billiga gadget-klockor och exklusiva lyxklockor. Vi ville skapa något unikt som håller över tid, både i fråga om kvalitet och material, men även varumärke och stil.

Vilka grundvärden står ni på?

– Vi vill att det vi skapar skall vara relevant, ikoniskt och hålla över lång tid.

Hur skiljer sig arbetet med en modeaccessoar, om än funktionell, från inredning och möbler? 

– Vår utgångspunkt är densamma, vi vill skapa något relevant och hållbart med ett brett tilltal. Det vi gillar med designvärlden är strävan efter att skapa ikoniska produkter som håller över lång tid. Det vi ogillar är att designvärlden misslyckas med att skapa mervärde i varumärken som folk kan relatera till. Med mode är det precis motsatt; vi ogillar att man tänker i termer av säsonger och trender, men gillar att det finns så många otroligt välskapade varumärken med immateriella värden som människor känner passionerat för.

Hur använder du själv klocka?

– Jag använder min klocka i första hand som accessoar.

Hur ser ni på hållbarhet och miljö, och hur arbetar ni med det?

– Det är en naturlig del i allt vi gör. Vi försöker alltid göra medvetna val. Till exempel jobbar vi med Tärnsjö, ett svenskt garveri som använder sig av miljövänliga metoder. Vi arbetar också på en cirkulär process där våra produkter får ett andra liv. Vi räknar med att kunna introducera detta senare i år.

Hur ser du på ”tid”, och har det förändrats i ditt liv?

– Tiden går snabbare och snabbare med åren. Det har gjort mig mer kräsen i fråga om vad jag lägger min tid på. Jag vill jobba med saker som känns relevanta för mig och som jag tror på. I det har också uppskattningen för detaljer i livet ökat, det är det där lilla extra som gör det. Det är det vi vill åstadkomma med TID Watches, och det är glädjande att se att våra kunder uppfattar och uppskattar det.

Vad har ni mer på gång framöver?

– Vi är i processen med att ta fram No.3, men först och främst är vi nyfikna på hur No.2 kommer att tas emot!

 

”Tid… du är dig inte lik.” /J.Berg, Kent.

 

Den nyanserade klockmodellen No.2 i storlekarna 40 och 36 mm. 

TIDs klockmodeller monterade i en specialframtagna display.  

En favorit ur nya kollektionen: 40 mm urtavla med svart läderband!

 

Priser:

No.2

40mm 2 795-2 995 kr.

36mm 2 495-2 795 kr.

No.1

1 795-1 995 kr.

 

MER LÄSNING:

Balmain är H&Ms nästa stora gästdesigner! >

Alla de bästa looksen från röda mattan i Cannes! >

Här är Hollywoods snyggaste kärlekspar >