Mulberry fyller 50 år – storsatsar på hållbarhet framåt

Mulberry firar 50 år och lanserar manifesto Made to last.

Det anrika brittiska modehuset Mulberry firar 50 år med en rejäl hållbarhetssatsning framåt. Kan lyxiga designerväskor verkligen vara helt hållbara? Svaret? Det är något Mulberry ger sig på genom kampanjen Made To Last.
23 april, 2021

Kan lyxiga designerväskor verkligen vara helt hållbara? Kan man lära en gammal ikonisk väska nya trick? I 50 år har det brittiska modehuset varit tydliga med att presentera tidlösa kollektioner som även speglar ett anrikt brittiskt hantverk och design. I år fyller Mulberry 50 år och i samband med det har modehuset tagit en djup inblick i sitt arbete och arv. Resultatet? En vilja till att göra en större förändring och säkerställa att det ikoniska lyxvarumärket framöver lämnar ett hållbart och ansvarsfullt arv bakom sig.

Behind the scenes – vårmodeplåtning med ELLE
1:00

Efter reklamen: Behind the scenes – vårmodeplåtning med ELLE

(1:00)

Slå på ljud
Mulberry presenterar kampanjen Made to last.

Made To last-kampanjen tar form genom ett gäng viktiga frågor som Mulberry ställer öppet till sig själva, till sina förespråkare för kampanjen och till alla i modebranschen.

Mot FÖRÄNDRING OCH ETT HÅLLBART ARV

I samband med Earth day delar modehuset med sig av en tydlig vision för kommande 50 år och framåt. Målet är att bli det ledande brittiska lyxvarumärket inom ansvarsfull produktion och säkerställa ett hållbart arv framåt. Detta presenterades bland annat med en Made To Last-manifestation med sex tydliga punkter för förändring.

Mulberry Made to last manifestation. Jordbrukarna Andrew & Robert i Brewster på bild.

Regenerativt jordbruk och transparens i produktionen står med som en av punkterna. Jordbrukarna Andrew & Robert i Brewster på bild.

Made to last – 6 punkter mot förändraing

För att uppnå sitt mål om en mer hållbar framtid, förändring och ansvarsfull produktion har samtliga sex punkter tagits fram.

  • Regenerativt jordbruk och transparens i inköp = bli pionjärer för lokal och transparent produktionskedja med väskor lokalt tillverkade i ny tillverkningsmodell kallad farm-to-finished.
  • Läderproduktion med låg kolhalt = utveckla världens lägsta koldioxidläder från ett nätverk av miljömedvetna gårdar.
  • Net zero/koldioxidneutralitet = uppnå netto noll koldioxidutsläpp inom år 2035.
  • Möjlighet till reparation och ombyggnad för kunder = fortsätta att förlänga livslängden på Mulberry-produkter genom reparation, ombyggnad och modernisering på väskor till kunder.
  • Cirkulärt ekonomiprogram The Mulberry Exchange = förlänga livslängden genom att köpa tillbaka och sälja vidare Mulberry-väskor i partnerskap med vintagesajten Vestiare Collective.
  • Community = säkerställa och utöka sitt åtagande att alla som arbetar inom Mulberrys försörjningskedja har goda arbetsförhållanden och levande lön, oavsett vart i världen de anställda befinner sig.

Ingår partnerskap med vintagesajten Vestiare Collective

Förutom satsningen med en mer hållbar och transparent produktionskedja lägger även det anrika modehuset krut på att förlänga livslängden på alla sorters Mulberry-väskor. Förutom reparationstjänsten med garanterad reparation på din väska lanseras Mulberry Exchange, ett partnerskap med vintagesajten Vestiare Collective där kunder kommer kunna ta del av unika vintageväskor som blivit reparerade och autentiserade av högkvalificerade handverkare i deras brittiska reparationscenter i Somerset. Läs mer om Mulberry Exchange här.

All information om Mulberrys stora satsning med Made to last finns att ta del av här.

Foto: Mulberry