Monkis Eleonore Nygårds utlovar lekfulla festligheter på Popaganda

29 augusti, 2014

Puff

Popaganda, we love you. Så säger den svenska klädekedjan Monki om den årliga musikfestivalen som äger rum i Stockholm i helgen (29-30 augusti). Förutom en förstklassig line-up med artister som Kelis, London Grammar och Lily Allen samt svenska stjärnor som Icona Pop, First Aid Kit och Veronica Maggio utlovas många festliga upptåg i Monkis ”hang-out”, som tar plats på området för andra året i rad. DJ-sets, hårförvandlingar och flygande rockringar är bara några av de saker vi kan vänta oss av ett besök vid årets regnbågsglittrande Monki-buss. Dessutom får festivalbesökare 10 procent rabatt i Monkis Stockholms-butiker mot uppvisande av festivalarmband fram till den 31 augusti. Bra läge att kitta upp sig med en bländande festival-outfit med andra ord.

Någon som har full koll på Monkis engagemang under Popaganda är kedjans kreativa chef Eleonore Nygårds, och efter ett snack med henne slår vår festival-pepps-barometer fullkomligt i taket. Nu dansar vi ut den här sommaren ordentligt!

av JOHANNA ANDERSSON

_Y8B2766_redigerad_web kopia

Vad kommer vi att få uppleva hos Monki på festivalområdet under Popaganda?

– Massa roliga saker! Bland annat en jättepiñata och slushiestation. Du kan få glittertatueringar eller delta i en rockringsworkshop med Marawa the Amazing, en riktig supertjej från England som kan dansa med 133 ringar samtidigt. Dessutom har vi ordnat en rundpingisturnering med oss, Luger, Nöjesguiden och de som vill av festivalbesökarna.

Hur har arbetet sett ut med att ta fram ert hang-out, och vad kommer vi att hitta där?

– Vi går alltid in i alla projekt med orden: ”okej, vad är det mest roliga och kreativa vi kan göra?” Sen jobbar vi hårt för att lösa det. I år blev det en regnbågsfärgad buss, bland annat…

Vad får man absolut inte missa hos Monki under festivalen?

– Finalen av vår ping-pongturnering! Och fantastiska Marawa the Amazing. Man kan inte tänka på rockringar på samma sätt efter att man sett ett av hennes uppträdanden. Sen är vi jätteglada att Veronica Maggio kommer till vår stora butik på Götgatan för att träffa våra kunder och bli intervjuad klockan tre på lördagen. Dessutom är vi grymt taggade inför hennes spelning på Popaganda senare på lördagskvällen.

Veronica Maggio spelade även på Way out West för några veckor sedan. Foto Olle Kirchmeier.

Hur ser man ut efter att man har satt sig i er hårstudio, som ett monki-monster?

– Nej, du kommer ha en riktig festivalfrisyr: cornrows eller färgat löshår kanske, om du vill.

Varför är Monki och Popaganda en sådan bra matchning?

– Monki och Popaganda har samma inställning i botten: vi tar det vi gör på fullaste allvar, vare sig det är musik eller mode, men vet hur värdefullt det är att ha en skön, lekfull attityd.

Hur mycket inspireras Monki av festivalmode i sina kollektioner?

– Vi har inspirerats och drivits framåt av en kärlek till popkultur från dag ett. Men vi inspireras ännu mer av alla fina tjejer med fantastiska, kreativa looks som man ser på festival. Vi vill göra kläder som de kommer att älska.

Hur ser Monkis festivaltjej ut?

– För mig är det en kick att se hur många tjejer som väljer att ha på sig Monki varje gång jag går på festival. Alla stylar på sitt sätt, alla gör kläderna till sina, och alla är lika fina.

Varför är Veronica Maggio en Monki-favorit?

Hon är en kreativ, stark tjej som gör riktigt, riktigt bra musik. Vi gillar både Veronica och det hon gör!

Monkis Creative Director Eleonore Nygårds.