Monki släpper oretuscherad badkampanj

Oretuscherat, äkta och avslappnat – det är så Monki visar upp den nya underklädskollektionen och sommarens badmode.
27 januari, 2017

Budgetkedjan Monki har tidigare gjort kampanjer som tagit ställning genom att beröra ämnen som HBTQ-frågor, kroppsbehåring och mens. Till våren lanserar Monki två nya kampanjer, en för underkläder och en för badkläder. Kampanjerna går båda under namnet Good vibes only – Pretty honest for SS17 #nofilter.

Underklädskollektionen går i ljusa pasteller, svart och vitt och innehåller flera trekants-bh i spets. Badmodet går i en annan riktning med volanger, metallics och färgsprakande mönster i form av ränder, prickar och ananas– och flamingotryck.

De naturliga och avslappnade bilderna har fotograferats av Nina Andersson Voigt och som modeller agerar fyra unga kreatörer: Ellen, Lovisa, Jaana och Aida.

Modellernas kroppar har inte retuscherats, något som ofta görs i underklädes– och badklädeskampanjer (liksom med många andra bilder). Kampanjerna är en del av Monkis mål – att få tjejer att tycka om sig själva.

”Här är en modig start på 2017, förhoppningsvis full av ärlighet, integritet och acceptans” står det i pressmeddelandet där de också skriver att kampanjerna ”inte bör ses som kontroversiella men att de är långt ifrån normen”.

Men alla är inte odelat positiva, Kakan Hermansson skrev i helgen ett blogginlägg om hur glad hon blev av nyheten först, tills hon fick reda på att största storlek på bad– och underkläderna är Large, vilket för många är för litet. Läs hennes blogginlägg här.

Se bilder från båda kampanjerna nedan.

LÄS OCKSÅ: MONKI LYFTER VIKTIGA FRÅGOR I NY KAMPANJ