Modellen återskapar reklamer och uppmanar till ökad mångfald

Deddeh Howard återskapade modehusens reklamer och bilderna är precis lika fina som originalen.
12 december, 2016

Modellen Deddeh Howard tröttnade på att så få mörkhyade modeller får ta plats i de stora modehusens reklamkampanjer och bestämde sig för att agera och försöka göra skillnad.

Det resulterade i serien ”Black Mirror” som omfattar nio reklambilder som återskapats med Deddeh Howard som modell. Projektet tog tre månader att genomföra och resultatet är nästan kusligt likt originalbilderna.

Deddeh Howard är 27 år gammal och född och uppvuxen i Liberia. I dag bor hon i Los Angeles tillsammans med sin pojkvän Raffael Dickreuter som är fotografen bakom bilderna i serien ”Black Mirror”. Hon skapade serien för att belysa att det behövs mångfald i modebranschen och för att hon själv upplevt diskriminering som mörkhyad modell.

”Agenturer sa ofta till mig: ”Vi gillar dig, men vi har redan en svart tjej.” Det borde inte vara begränsat till bara en svart tjej, de kan finnas fler än en”, säger hon till Buzzfeed om sina upplevelser.

På sin blogg skriver hon att hon ville belysa avsaknaden av mångfald på ett positivt sätt genom att skapa serien med fotografier.

”Att se Jasmine Tookes bära den dyraste bh:n på Victoria’s Secret fashion show var så inspirerande, vi behöver fler av dessa stunder”, skriver hon i sin blogg.

Se några av bilderna ur ”Black Mirror”:

blackmirror4

Foto: Vivara/Raffael Dickreuter/Secretofdd.com

blackmirror_1

Foto: Dolce & Gabbana/Raffael Dickreuter/Secretofdd.com

blackmirror3

Foto: Calvin Klein/Raffael Dickreuter/Secretofdd.com

blackmirror2

Foto: Victoria’s Secret/Raffael Dickreuter/Secretofdd.com

blackmirror5

Foto: Guess/Raffael Dickreuter/Secretofdd.com

Se hela ”Black Mirror”-serien och läs mer på Deddeh Howards blogg här.

LÄS OCKSÅ:

Kampanjen som vill få tjejer att peppa varandra – utan att gömma sig bakom emojis

Reklamkampanjen lyfter frågan om sexuellt samtycke

Män målar sina naglar i kampanj mot våld mot barn