Michael Kors köper Jimmy Choo – och folk är riktigt oroliga

Carrie Bradshaws favoritskomärke har blivit uppköpt – av Michael Kors. Och folk ställer sig frågan: vad kommer det att innebära för Jimmy Choo's exklusiva skor?
26 juli, 2017

Den brittiske skomakaren Jimmy Choo och tidigare Vogueskribenten Tamara Mellon startade märket 1996, och skorna blev snabbt kändiselitens nya favoriter. Men sedan millennieskiftet har Jimmy Choo tappat i popularitet och försäljningen har de senaste åren minskat stadigt.

I går, tisdag, blev det känt att Michael Kors köper Jimmy Choo för 9,6 miljarder kronor. Vad det kommer att innebära för det ikoniska skomärket är det ingen som vet i nuläget, men Jimmy Choo’s ledningsgrupp kommer att förbli densamma, enligt Michael Kors.

Rihanna i väska och skor av Jimmy Choo, juli 2017. Foto: IBL

Spekulationerna haglar dock tätt, och kommentarsfälten på sociala medier fylldes snabbt av oro och besvikelse över affären. Många undrar om det här innebär att de exklusiva Jimmy Choo-skorna nu kommer att hamna i outlets och förlora sin stil, kvalitet och det hantverk som ligger bakom. Flera kommenterar också den stora skillnaden mellan Jimmy Choo och Michael Kors, och menar att Michael Kors har blivit ett budgetmärke.

En person skriver:

”Vad i hela helvete?! Varför? Det går inte att jämföra Choo’s stil, kvalitet och hantverk med MK. En sorgens dag!”

Och en annan:

”Håll hårt i era vintage-skor från Jimmy Choo, för Michael Kors kommer nu att förstöra märket.”

Vad affären faktiskt kommer att innebära för Jimmy Choo och Michael Kors är för tidigt att sia om – vi får helt enkelt tålmodigt vänta och se.

Källa: Harper’s Bazaar

Mer från ELLE

Så snor du stilen av stilikonen Sienna Miller

Strumporna – sommarens hetaste microtrend