Artikeln innehåller reklamlänkar – läs mer här >

Därför bär Matilda Kahl samma kläder på jobbet – varje dag

Som ung tjej i en mansdominerad bransch kände Matilda Kahl att hennes intresse för mode kom i kläm. Därför beslutade hon sig för att börja bära samma jobboutfit – varje dag. Nu är hon ambassadör för Filippa K:s kampanj ”Not That Complicated”.
06 oktober, 2017

Berätta om din stil, varför klär du dig som du gör?

– Man kan lugnt säga att min stil till vardags och min stil på jobbet är varandras motsatser. Utanför jobbet på kvällar, helger och på fest går jag direkt för färg och mönster. Långa klänningar, höga klackar och stora jackor är några riktiga favoriter. Jag har aldrig förstått den här rädslan folk har för att komma för uppklädda till en tillställning, man blir ju bara lycklig av folk som är kreativa och vågar tänja på gränserna.

På jobbet däremot har jag valt en annan approach. För fem år sedan började jag med min frivilliga jobbuniform, och det har minst sagt förändrat mitt liv. På den tiden jobbade jag som Art Director på en stor reklambyrå i New York. Många i den staden är som bekant väldigt modemedvetna, och det syntes även på arbetsplatsen. Många av mina kvinnliga kollegor gick i pumps till jobbet, bar korta klänningar och mycket smink. Som ung tjej i en mansdominerad bransch var jag väldigt ambitiös och ville göra mitt absolut bästa på jobbet, så man kan säga mitt intresse för mode kom i kläm till vardags. Tiden och energin fanns helt enkelt inte för att göra båda sakerna bra, 7 dagar i veckan. När det en dag gick upp för mig att det var helt upp till mig hur jag ville klä mig, och när, så beslutade jag mig för att helt enkelt dela upp tiden och kreativiteten. På arbetsplatsen är jag kreativ genom mitt jobb, på kvällar och helgen är jag kreativ genom min kläder. Så fort jag kom på idén kändes det helt rätt, och jag har aldrig känt för att ta tillbaka beslutet.

Du har blivit ganska uppmärksammad för just din jobboutfit – vad har du fått för reaktioner på att du klär dig likadant varje dag?

– Trots att jag var otroligt lättad över min nya klädstrategi tyckte jag inte att det att det var en speciellt stor deal när jag bestämde mig. Jag berättade inte för någon att jag skulle börja klä mig likadant, utan tillbringade två veckor att hitta de perfekta plaggen och sen började jag bara gå till jobbet iklädd min nya outfit.

I början blev mina närmsta kollegor frågvisa. Några frågade min vän om jag hade blivit religiös och gått med i en sekt. Andra trodde jag hade blivit grön aktivist och förstod inte att jag faktiskt hade 12 likadana skjortor flera identiska byxor. När det en dag flockades en lite grupp runt mig och jag förklarade läget, så var rekationerna från kvinnor och män väldigt olika. Männen tyckte det mest var märkligt, vad är det som är så jobbigt med att välja kläder varje dag? Kvinnorna däremot kunde relatera starkt till den tiden och energin kläder kan ta och stressen att alltid se bra ut.

Det var inte förrän 2015, när jag skrev min artikel i Harpers Bazaar om min uniform, som gick det upp för mig hur provocerande det tydligen var att som kvinna avsäga sig förväntningarna på att vilja fokusera på sitt utseende varje vaken minut. Sen jag skrev artikeln har jag varit med i omkring 20 internationella TV intervjuer, 150 tidningsreportage och 15 radioprogram.

Matilda Kahl är ambassadör för Filippa K:s kampanj Not That Complicated

Hur var det att börja med att bära samma kläder varje dag? Var det en omställning?

– Det var en enorm omställning. Delvis så insåg hur mycket mer fokus jag kunde lägga på mitt jobb på dagarna, och hur mycket mindre självmedveten jag blev. Att vid ett tillfälle verkligen ha lagt ner omtanke i ett val av outfit, och att sedan bara repetera det, var lugnande på något vis. Utöver det så växte faktiskt mitt modeintresse. När kläder inte blev ett stressmoment så började jag tänka så mycket friare och vågade så mycket mer. Jag kunde längta till middagar på kvällarna och ha tänkt ut fina outfits redan vid lunch, utan att nödvändigtvis tycka att min jobbuniform till vardags kändes tråkig eller oinspirerande.

Vilka plagg är dina bästa nyckelplagg?

– Mitt bästa nyckelplagg är först och främst ett par byxor som smickrar ben och rumpa. Gärna långa och med fickor. Min jobbuniform består av ett par Filippa K-byxor som kallas Teo drawstring pant. (reklamlänk från Apprl) Att lägga ner tusentals kronor på ett par byxor kan ta emot, men tro mig, det är värt varje spänn. Ett par snygga byxor som man kan klä upp och klä ner gör det i princip omöjligt att få beslutsångest. Till det har jag en vit blus från Filippa K. Sen är en lång tunn kappa i kashmir eller liknande material alltid något man känner sig välklädd i. Om man som jag är frusen av sig används ett sådant plagg tre fjärdedelar av året i Sverige. Värt att satsa på.

Hur tänker du när du shoppar?

– Nu för tiden brukar jag tänka efter innan jag shoppar. Jag har lätt för att bli blixtförälskad och falla för alla blommiga frestelser som finns ute i butikerna just nu, så att ha lite pale på vad jag faktiskt behöver innan jag går ut är en nödvändighet. Oftast så försöker jag tänka på vad jag redan har i garderoben och se vad just detta plagg kan passa med, att sätta ihop en outfit i huvudet i förväg gör att man sällan köper saker som sen blir liggande. Och till sist, våga köpa färg. Vi svenskar har glömt bort hur lycklig man blir av till exempel rött, gult och grönt när mörkret tar över hela landet.

Matilda Kahl i intervju med ELLE

Hur tänker du när du kombinerar plagg?

– När jag kombinerar plagg vill jag att det ska finnas lite friktion, det blir så mycket mer spännande. Som att sätta ihop orange och rött eller olika mönster med varandra. Jag älskar att riva ut allt i min garderob och börja med någon riktigt vågad kombo, för att sedan skala ner. Sen när jag känner att jag är inte riktigt vågar ut såhär, då vet jag att jag är klar.

Vilka plagg ur Filippa K:s kampanj är dina favoriter?

– Skjortan från Filippa K som jag använder i min jobb uniform kan jag inte få nog av. Det är den ultimata vita blusen. Sen är Filippas svarta Stella Boots (reklamlänk från Apprl)något folk inte kan sluta ge komplimanger för. De är bekväma och kan kombineras med både jeans och finbyxor. Till sist står den nya puderrosa Parker Plush- (reklamlänk från Apprl)kappan högst upp på höstens inköpslista.

Fakta om Matilda Kahl:

Namn: Matilda Kahl.

Ålder: 29 år.

Bor: På Södermalm i Stockholm.

Bakgrund: Flyttade till Sverige 2015 efter 8 år i New York där hon jobbade som Art Director i reklambranschen. Är nu Creative Manager på Sony Music där hon marknadsför artister som Lorentz, Molly Sandén och STOR.

På fritiden: Har ett stort och genuint filmintresse och utbildar sig vid sidan av jobbet till drönarpilot.

Instagram: @lilltrill

Läs mer:

Så vill Filippa K hjälpa kvinnor att klä sig smart för alla tillfällen

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE: