Märket Malene Birger om nya höstkollektionen: "En modern känsla som vi gillar"

Märket Malene Birger om nya höstkollektionen: "En modern känsla som vi gillar"

I går visade Malene Birger sin höst- och vinterkollektion på Köpenhamns modevecka. ELLE har fått en pratstund med Creative Director Mathilde Torp Mader inför visningen.
01 februari, 2018

Höstkollektionen är den första kollektionen som Mathilde Torp Mader visar för Malene Birger. Designern tillträdde sin position som chefdesigner i augusti 2017. Vi har frågat henne om kollektionen och arbetet bakom den. 

Du har arbetat på både Mulberry, Sonia Rykiel, Marni och Vanessa Bruno, vad tar du främst med dig därifrån in till ditt nya uppdrag?

– Jag har arbetat med många fantastiska kvinnor under de senaste 17 åren, från Consuelo Castiglioni till Molly Molloy, Sonia Rykiel, Lucinda Chambers och Louise Wilson, och det vore dumt att låta erfarenheter från dessa gå till spillo, så jag tar definitivt med mig mycket av det jag lärt mig – allt från kärlek till färger, till förståelse för olika former. Det är kärnan för vem jag är som designer, och definitivt något jag tar med mig.

Morten Linnet beskrev dig som en ”perfect fit” och sa att du kommer att ta med dig och tillföra en ”global utsikt”, vad tror du själv att din största påverkan kommer att vara?

– Förhoppningsvis att vi som varumärke kommer att vara relevanta i det liv kvinnorna lever som handlar By Malene Birger.

Du presenterar din första visning för By Malene Birger under Cph Fashion Week, vad är du mest stolt över?

– Över hur långt vi redan har kommit. Jag är väldigt exalterad över att alla ska få se presentationen idag och jag kan knappt vänta på att få höra deras respons. När det gäller produkter, är jag verkligen stolt över Signature Flower Collection som var det första jag tittade på när jag tillträdde. Den har uppdaterats på ett sätt som har gjort den mer modern och har möjlighet att nå en större publik – och ja, sen älskar jag kapporna. Du kan säga så mycket om en kvinna utifrån det sätt hon bär sin kappa på.

Berätta om kollektionen.

– Allt började med en kappa, och därifrån tog kollektionen form till det som det är nu. Från det gick vi till skjortor, byxor och tillslut skor. Jag kallar det för ” he working wardrobe” – det är ett pågående arbete, något man ständigt kan utveckla och lägga till i, från säsong till säsong.

Finns det något/några plagg du är extra förtjust i?

– Personligen älskar jag Mulana-kappan, som är en kappa i shearling med en generös skärning och ett grafiskt utseende. Den har en mysig, men samtidigt en modern känsla som jag verkligen gillar.

Vad är det viktigaste för By Malene Birger 2018?

– Jag vill fördjupa mig ännu mer i kollektionerna, ge dem en modern twist, uppdatera former, förbättra kvalitén, så att By Malene Birger kan vara ett varumärke som representerar allt detta.

Var ser du By Malene Birger om fem år?

– Jag hoppas att vi är etablerade som en internationell spelare, och ett go-to-varumärke för kvalité och design.

LÄS OCKSÅ:

Det bästa från Köpenhamn Fashion Week

Catwalk: Det bästa från Köpenhamns modevecka SS18