Marimekkos nya chefsdesigner: "Jag vill stärka kvinnor"

09 april, 2015

Jag skymtar en svartklädd figur vid dörröppningen där modellerna lämnar backstage för att gå ut till visningen. Marimekkos nya höstkollektion (AW15) presenteras för pressen på Galleri Charlotte Lund i Stockholm och det är med extra stor nyfikenhet vi ser på den här gången. Anna Teurnells flinka fingrar knäpper snabbt en skjorta i sista sekund för att sedan titta långt efter modellen som skrider ut mot oss. Det är Anna som är det nya och spännande och som ska ta ett nytt Marimekko vidare från 2010-talet.

År 1949 grundade Viljo Ratia och hans fru Armi Ratia textilföretaget Printex som senare blev Marimekko och som än idag är synonymt med stora, färgglada mönster och raka, rena snitt. En finsk nationalsymbol, känd över hela världen. Under åren har många designers lämnat sina avtryck i Marimekkos enorma arkiv där otaliga mönsterklassiker numera vistas. Det är det arvet som Anna Teurnell nu har till sitt förfogande när hon sedan juli 2014 tagit över ansvaret som kreativ direktör för mode, väskor, accessoarer samt produkter för hemmet. Med en lång bakgrund inom H&M-gruppen kommer hon senast från tjänsten som head of design på & Other stories. För ELLE.se berättar hon allt om sitt nya jobb.

Av Johanna Andersson Foto Marimekko

Anna Teurnell är ny chefsdesigner på Marimekko. 

 

Vad var det som lockade dig med tjänsten på Marimekko?

– Marimekko som varumärke har alltid fascinerat mig, och har varit en del av mitt liv ända sedan jag var liten. Mitt barndomshem var inrett med Marimekko-gardiner och min mamma bar ofta arkitektoniska och färgglada Marimekko-kläder. År 2008 var jag engagerad i skapandet av samarbetskollektionen mellan Marimekko och H&M, och sedan dess har företaget funnits i mina tankar. När de kontaktade mig visste jag med en gång att jag skulle tacka ja.

Vad har du för vision för varumärket?

– Jag vill stärka kvinnor med Marimekkos design, få dem att känna sig bekväma och självsäkra i kläderna de har på sig, och uppmuntra dem till att skapa njutbara vardagsstunder med sina val av heminredning. Jag vill också skapa design som har en tidlös essens – plagg som känns relevanta år efter år.

Varför är du och Marimekko en bra matchning?

– Marimakko handlar om att införa skönhet i vardagslivet, och sätta guldkant på vardagen. Jag är också mer intresserad av vardag än röda mattan-glamour. Att uppmärksamma de små sakerna i livet kan verkligen göra skillnad. Exempelvis älskar jag att använda färgglada Marimekko-servetter när jag dukar bordet för vardagsmiddagar – det är en liten sak jag kan göra för mig själv och min familj.

Vad tror du kommer att bli de största förändringarna för Marimekko, både visuellt och i arbetsprocessen?

– Jag har inga planer på att förändra Marimekkos DNA – tvärt om vill jag kristallisera designutbudet och värdesätta det rika arv som företaget består av. Dock vill jag bygga mer koordinerade kollektioner där det också finns solida plagg som kompletterar mönstren, mer smickrande silhuetter och olika sorters material som tjock ull, siden och läder.

Vilka blir dina största utmaningar?

– Tillsammans med vårt team tror jag att vi kan ta Marimekko till en helt ny nivå. Jag ser det som en enorm möjlighet att få göra det här anrika varumärket ännu mer tydligt och inspirerande.

 

Anna Teurnell bär redan en hel del plagg från höstkollektionen.

 

Vad tar du med dig från din tid på & other stories?

– En av de saker som jag älskade mest med & Other stories var att jobba med ett sådant fantastiskt team. Det är jätteviktigt att ha begåvade och hårt arbetande människor omkring sig. Det är också viktigt av att presentera produkterna på ett ännu mer inspirerande sätt i vårt bildspråk, våra butiker och online för att skapa en trevlig upplevelse för våra kunder.

Vad kan vi se för spår av dig i AW15-kollektionen, och hur skulle du beskriva den?

– Kollektionen för höst och vinter 2015 skapades inte helt och hållet under min ledning – jag klev ombord halvägs in. Men, redan i den här kollektionen kan du se nya typer av silhuetter och material, som siden, läder och ull. Den första kollektion som jag kommer att ha lett från start är våren och sommaren 2016.

Vad kommer du själv att bära från höst-kollektionen?

– Jag bär redan en hel del plagg från kollektionen. Bland mina favoriter finns den Piccolo-randiga tunikan och klänningen – jag bara älskar det ikoniska mönstret från 1953 av Vuokko Eskolin-Nurmesniemi, som är en av de mest inflytelserika mode- och mönsterdesignerna i Marimekkos historia. Jag har haft nöjet att få jobba tillsammans med Vuokko för att få in hennes ikoniska Marimekko-mönster från 1950-talet i våra kollektioner – det är så inspirerande att ha henne i sin närhet och höra de historier hon har att berätta. Det är väldigt imponerande att hennes design från den tiden fortfarande känns relevant idag. Jag gillar att matcha den ikoniska designen med vår bubbelgumsrosa väska i mjukt läder.

Vad finns på dina moodboards inför nästa vårsäsong?

– Jag vill inte säga för mycket om SS16-kollektionen än, men i stort har jag inspirerats mycket av märkets fantastiska arv. Det finns mer än 3 500 mönster i Marimekkos mönsterarkiv, så där finns en hel del att utforska.

Vart finner du inspiration, och har du någon återkommande inspirationskälla?  

– Jag älskar verkligen vintage och har insett att jag inspireras av det om och om igen.

Du kommer även att vara ansvarig för heminredningen, hur ser ditt eget inredningsintresse ut?

– Jag ser alltid till att göra en extra ansträngning för komfort och glädje. Jag har en hel del växter och blommor, och vårt hem är fullt av kuddfodral i starka färger och mönster. Vi har också yllefiltar här och där, eftersom att de är både vackra och mysiga – och för att jag alltid fryser.

 

Bilder från presentationen av kollektionen för hösten 2015 i Stockholm:

 

MER LÄSNING:

Adam Tensta: ”För mig är This is Home ett statement” >

Cos Chefsdesigner Karin Gustavsson guidar oss genom våren >

Teaser: Lena Dunham gör kortfilm för & other stories >