Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Vintermode Festkläder

Marimekkos ikoniska mönster fyller 60 år – historien bakom

22 maj, 2024
Marimekkos ikoniska mönster fyller 60 år – historien bakom
Marimekkos ikoniska blommönster Unikko fyller 60 år – och är mer närvarande än någonsin i märkets kollektioner. ELLE fick en pratstund med creative designer Rebekka Bay.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
Memory lane #4 – Linnea HenrikssonBrand logo
Memory lane #4 – Linnea Henriksson

Du vet exakt hur det ser ut och om du inte själv har haft mönstret på en kudde hemma, så känner du garanterat någon som har det. Vi pratar om Unikko – Marimekkos ikoniska blommönster som har kommit att bli i princip synonymt med det finska märket. Och dessutom ett av de mest erkända blommönstren i världen.

historien bakom Marimekkos blomma

Unikko skapades av Maija Isola år 1964. Hon var mönsterdesigner för Marimekko i hela 38 år och hann under denna tid med att designa över 500 olika mönster för märket. Grundaren av Marimekko, Armi Ratia ansåg att den sanna essensen av blommor inte kunde fångas på ett rättvist sätt i tryck och därför fanns det först inga blommönster alls i märkets kollektioner. Maija Isola skapade sedan Unikko som en abstrakt version av en blomma snarare än en realistisk återgivning. Resten är, som man brukar säga, historia.

Annons
Maija Isola, mönsterdesigner för Marimekko. Skaparen av Unikko.
Maija Isola, mönsterdesignern som skapade Marimekkos ikoniska blommönster Unikko.

Den ikoniska blomman fyller 60 år

I år fyller mönstret 60 år och är mer närvarande än någonsin i det finska märkets kollektioner. På modefronten ser vi de ikoniska blommorna i både vår- och sommarkollektionen liksom i höstkollektionen.

Launchmetrics.com/spotlight
Marimekko SS24
Marimekko AW24

Marimekko firar därtill jubileet genom flera olika aktiveringar runt om i världen. Däribland ett pop up-café under namnet Bar Unikko som öppnades under Milan Design Week, maxade ljuskonstverk, offentliga modevisningar i Helsingfors och Tokyo och specialdesignade kollektioner i begränsad upplaga.

ELLE möter Rebekka Bay

ELLEs moderedaktör fick en pratstund med Rebekka Bay, som är creative director för Marimekko. Hon inleder med att ge sitt svar på varför Unikko har blivit ett så ikoniskt mönster – och fortfarande är så populärt efter så många år:

Annons

– Mönstret fångar verkligen essensen av Marimekkos mönsterskapande, det perfekta operfekta mänskliga avtrycket, färger som överlappar varandra och uttrycket av både djärvhet och glädje. Unikko har blivit en tydlig symbol för Marimekkos designidentitet med sin tidlösa dragningskraft och mönstrets förmåga att anpassa sig till olika storlekar, färger och sammanhang.

Rebekka fortsätter:

– Det som gör Unikko så speciellt som mönster är att det är både väldigt abstrakt och väldigt bokstavligt på samma gång. Det är ”idén” av en blomma lika mycket som en blomma i sig.

Annons

Det är idén av en blomma lika mycket som en blomma i sig

Hur har användningen av mönstret förändrats under åren?

– I 60 år nu har Unikko skapat glädje i vardagen för människor runt om i världen. Det som är intressant med Unikkos historia är att mönstret endast fanns i Marimekkos inredningskollektioner fram till 2000-talet. Efter att det började dyka upp i våra klädkollektioner och på våra väskor och accessoarer nådde Unikko sin fulla blom och gav oss också oändliga möjligheter att presentera mönstret på nya och intressanta sätt.

Rebekka Bay, creative director för Marimekko.
Marimekkos creative director, Rebekka Bay. Claudia Zalla/Marimekko

Vad betyder mönstret för dig?

Annons

– Först och främst är Unikko en symbol för glädje och kreativitet. Det är en internationell ikon inom mönsterdesign och det har en attraktionskraft som är både tidlös och gränslös.

Hur tänker du när du använder mönstret i din design idag?

– I år har vi verkligen utforskat och utökat användningen av Unikko, som nu är mer tydligt i våra kollektioner än någonsin tidigare. Vi har arbetat med olika nya tekniker, storlekar och stilar för att ge Unikko ett helt nytt uttryck. Det jag är mest exalterad över är lanseringen av Marimekkos första denimkollektion någonsin, Marimekko maridenim. Denim känns som en naturlig fortsättning i vårt livsstilssortiment och jeansen är perfekta att både klä upp och ned.

Har du någon personlig favorit från SS24-kollektionen som finns i butik nu?

Annons

– Som en del av Marimekkos vår- och sommarkollektion 2024 kommer en kapselkollektion med Unikko-klänningar, som sträcker sig från 60-talets miniklänningar till avslappnade maxiklänningar. Min personliga favorit är ”Kestit Unikko mini dress” i färgkombinationen rosa och mandarin. Det är den perfekta klänningen för sommaren.

Marimekkos ”Kestit Unikko mini dress”. Launchmetrics/spotlight

Hur bär du själv helst mönstret – i garderoben eller i hemmet?

– Nu senast har jag använt det nya tyget ”Iso Unikko” på mitt kontor. Detta nya uttryck av Unikko är det mest minimalistiska men samtidigt det djärvaste uttrycket av mönstret hittills – det känns igen omedelbart men är också väldigt arkitektoniskt på samma gång. Jag använde tyget till skräddarsydda gardiner till övervåningen på vår flaggskeppsbutik i Köpenhamn, vilket fungerar som en kreativ studio och mitt kontor på samma gång.

Annons

Foto: Claudia Zalla/Marimekko

Annons